تحقق سیاست پیشگیری از وقوع جرم، مستلزم بهره گیری از ظرفیت سمن ها است

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی فولیان؛ با اشاره به جایگاه سازمان های مردم نهاد در فرایند پیشگیری از وقوع جرایم، دعاوی و آسیب های اجتماعی، سند تحول قضائی و دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه اظهار کرد: در دستورالعمل مشارکت هفت مأموریت تعیین شده است که در هریک از آن ها طرق و نحوه تعامل و مشارکت سازمان های مردم نهاد با قوه قضائیه تشریح شده است.

وی افزود: رویکرد تحولی قوه قضائیه، مشارکت طلبی از سازمان های مردم نهاد در فرایند پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب های اجتماعی است. همچنین ایشان موفقیت در حوزه پیشگیری از وقوع جرم را مستلزم بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد دانست.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین به ظرفیت های قانونی موجود برای مشارکت سازمان های مردم نهاد در شناسایی و کشف جرم ازجمله ماده ۶۶ قانون آئین دادرسی کیفری اشاره کرد و در ادامه سامانه سجام، سامانه مشارکت را از دیگر ط رق موجود برای ارتباط نهادهای مردمی با قوه قضائیه تلقی کرد.

وی با اشاره به اینکه مشارکت سازمان های مردم نهاد و تعامل آن ها با دادگستری استان قزوین و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم منوط به ثبت نام در سامانه مشارکت قوه قضائیه است، گفت: در این مرحله تلاش ما بر این است که هم نهادهای مردمی رسمی سمن و هم خیرین و فعالان اجتماعی را شناسایی کنیم تا از ظرفیت و توان آن ها متناسب با نیازهای موجود بهینه استفاده شود.

به گزارش ایمنا، به منظور توجه نظام مند، پایدار و دانش بنیان به ظرفیت ها و توانمندی نهادهای مردمی برای مشارکت در زمینه های سیاست گذاری قضائی، پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از بزه دیدگان، میانجیگری و صلح و سازش، نظارت بر اجرای قوانین، رسیدگی و باز اجتماعی شدن متهمان و مجرمان، با عنایت به تأکید مقام معظم رهبری مدظله العالی مبنی بر مردمی بودن برنامه های تحولی قوه قضائیه و نظر به اصول قانون اساسی خصوصا اصول سوم و هشتم، و اهمیت مشارکت مردم و ظرفیت گسترده نهادهای مردمی و در اجرای اصل یک صد و پنجاه و ششم قانون اساسی و قوانین و مقررات مذکور «دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه» در سال ۹۸ توسط قوه قضائیه تهیه و تدوین شد.

منبع: ایمنا