قانون جوانی جمعیت می تواند نقش ماماها را بازآفرینی کند

زالی عنوان کرد؛ ...
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: قانون جوانی جمعیت یک فرصت طلایی برای جامعه مامایی است و با استفاده از آن می توان نقش ماماها را بازآفرینی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی، در آئین تقدیر از ماماهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: احترام به ماما مختص کشور ما نیست و در عرصه بین الملل به عنوان یک فرهنگ جهانی مورد توجه است.

وی همچنین از انجام ۶۵۰ هزار غربالگری زنان میان سال و یک میلیون بار غربالگری مادران باردار تحت پوشش دانشگاه در سال ۱۴۰۰ توسط ماماها خبر داد.

زالی همچنین از کشف چهار هزار مادر مبتلا به کووید ۱۹ در سال گذشته با همکاری ماماها خبر داد و گفت: همچنین در سال گذشته ۱۵ هزار مشاوره آنلاین به مادران باردار تحت پوشش دانشگاه داده شده است.

وی ادامه داد: آموزش بهداشت جنسی و باروری به ۳۰ هزار نوعروس، انجام ۵۵ هزار و ۲۰۰ زایمان که ۴۹۲۸ مورد آنها زایمان های پرخطر بودند از جمله این دستاوردهای غرور آفرین ماماهای دانشگاه در سال ۱۴۰۰ بوده است.

زالی خاطرنشان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم اکنون ۳۵۰ ماما در حوزه درمان و ۷۰۰ ماما نیز در حوزه بهداشت فعالیت دارند.

وی در ادامه به پیشینه و قدمت اکادمیک رشته مامایی اشاره کرد و یاداور شد که ماماها از پیش از انقلاب نیز دارای دفتر کار مستقل بوده اند و در نظام پزشکی نیز حتما دو عضو ماما حضور دارند.

زالی با اشاره به تغییرات نقش ماماها در سالهای اخیر خاطرنشان کرد که نیاز به باز افرینی نقش ماماها احساس می شود.

وی با اشاره به چالش ها و معضلات ماماها، خاطرنشان کرد: قانون جوانی جمعیت یک فرصت طلایی برای جامعه مامایی است و با استفاده از آن می توان نقش ماماها را بازآفرینی کرد.

رئیس دانشگاه از همکاران و مسئولان حوزه مامایی و حوزه های بهداشت و درمان و آموزش خواست که با نگاه به این قانون بسته ای را برای رفع چالش های مامایی تدوین کنند.

زالی از برگزاری اولین قرارگاه جمعیت در هفته اتی در دانشگاه خبر داد و از همکاران حوزه مامایی خواست بسته مذکور را برای طرح در این قرارگاه آماده کنند.

بسته اشتغال مامایی، ایجاد جایگاه مستقل صنفی در نظام ارجاع برای ماما، ایجاد بسته مستقل تعرفه ای برای خدمات مامایی، بازآفرینی جایگاه های جدید برای ماماها از دیگر موارد مطرح شده توسط رئیس دانشگاه در این مراسم بود.

رئیس دانشگاه در ادامه با اشاره به لزوم استفاده از مهارت های ماماها برنقش آنان در مدیریت و تمشیت دوران یائسگی و بلوغ و غربالگری بانوان اشاره کرد.

وی در ادامه بر لزوم استخراج مبانی قانون صیانت از جمعیت اشاره کرد و یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می تواند در این زمینه پیشقدم باشد.

زالی در پایان خاطرنشان کرد: از ظرفیت های قانون مترقی جوانی جمعیت می توان به عنوان نقطه ای برای بازآفرینی نقش مؤثرتر همکاران ماما در نظام سلامت استفاده بهینه کرد.

شهریار جانبازی معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه، نیز در این مراسم ماماها را سبزجامگانی خواند که اولین ضربان حیات را حس می کنند.

وی افزود: زحمات و تلاش های شبانه روزی ماماها در طول دو سال اپیدمی کرونا بر هیچکس پوشیده نیست.

جانبازی تصریح کرد: کاهش مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در بین سال های ۹۲ تا ۹۹ از ۱۲.۴ به ۹.۴۷ درصد و کاهش مرگ و میر نوزادان از ۷.۵ به پنج درصد برگ زرینی بر تارک دانشگاه است که به پاس زحمات ماماها اتفاق افتاده است.

در ادامه رضا زندی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با اشاره به نقش مهم ماماها در حوزه علوم پزشکی و نظام سلامت، از تلاش های آنان به ویژه در طول دو سال گذشته در راستای مبارزه با کرونا قدردانی کرد.

وی با اشاره به سیاست های افزایش و جوانی جمعیت، اظهار امیدواری کرد که در سال های آتی جایگاه حرفه ای ماماها مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

سپیده حاجیان مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در بخش دیگری از این برنامه، ضمن گرامیداشت مقام ماما، گفت: همکاران حوزه آموزش در دوران مبارزه با پاندمی کرونا دوشادوش کادر سلامت در عرصه های واقعی جامعه به وظیفه خطیر آموزش پرداختند.

وی با بیان اینکه دوران پاندمی کرونا زمان خوبی برای مهارت ورزی دانشجویان بود، یادآور شد: در بحران کرونا فرآیند آموزش به هیچ عنوان قطع نشد.

حاجیان در ادامه مامایی را خط اول مراقبت های پیشگیرانه خواند و با اشاره به ظرفیت ها و دستاوردهای دانشگاه در حوزه آموزش مامایی، این موفقیت ها را مرهون اساتید پیشکسوت و دلسوز و همچنین اساتید جوان و با انگیزه جبهه آموزش بالین دانست.

وی متوقف نشدن فرآیند آموزش را در پاندمی کرونا نقطه قوت و بالندگی دانشگاه عنوان کرد.

حاجیان یادآور شد: در حوزه پژوهش دانشگاه نیز بخش اعظمی از پژوهش ها به فرزندآوری، ترویج زایمان طبیعی و بازسازی جمعیت اختصاص یافته است.

وی افزود: در مصوبه مجلس در خصوص جوانی جمعیت، صراحتا به نقش ماما و ارتقای مهارت مامایی اشاره شده است.

حاجیان خواستار استفاده از ظرفیت های دانش آموختگان رشته مامایی برای افزایش حضور در بیمارستان های سطح کشور شد.

وی با تاکید بر حضور مداوم ماما به عنوان مروج زایمان طبیعی، خواستار پررنگ شدن نقش همکاران مامایی در حوزه بالین شد.

حاجیان در ادامه بر لزوم پررنگ شدن روحیه کار تیمی تاکید کرد و گفت: این مسئله نقطه عطفی برای ترویج زایمان طبیعی خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: انتظار داریم با حمایت های دانشگاه دستیابی به این اهداف بیش از پیش محقق شود.

در ادامه برنامه با اهدای لوح و هدایایی توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ماماهای نمونه دانشگاه تقدیر شد.

منبع: اخبار پزشکی مهرنیوز