چرا داستان پزشک خانواده حل نمی شود/مشکل ماندگاری پزشکان

گفتگوی تفصیلی مهر با رئیس سازمان نظام پزشکی؛ ...
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، بر اهمیت توزیع عادلانه پزشک متخصص در مناطق مختلف کشور بر اساس تامین پیش نیازهای لازم تاکید کرد و در ارتباط با افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی توضیحاتی ارائه داد.

خبرگزاری مهر - گروه سلامت؛ شاید یکی از معضلات و چالش های نظام سلامت کشور، موضوع توزیع پزشک متخصص در مناطق مختلف کشور و به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار باشد. زیرا، نبود پزشک متخصص و فوق تخصص در مناطق محروم کشور، باعث شده تا مردم این مناطق برای دسترسی به پزشکان متخصص و فوق تخصص، راهی کلانشهرها و پایتخت شوند.

از سوی دیگر، موضوع کمبود پزشک و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی، یکی از راهکارهای افزایش پزشک در کشور است. در حالی که مخالفان افزایش بی رویه ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی، بر این باورند که نمی توان با افزایش فارغ التحصیلان پزشکی، مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم و دورافتاده را حل کرد. آنها بر این عقیده اند که نمی توان بدون تأمین پیش نیازهای لازم، برای افزایش پذیرش ظرفیت دانشجوی پزشکی اقدام کرد.

محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در بخش دوم و پایانی گفتگو با خبرنگار مهر که در محل خبرگزاری مهر انجام شده است، به چالش های پیش رو برای افزایش بی رویه ظرفیت دانشجوی پزشکی اشاره کرد و همچنین در خصوص وضعیت برنامه پزشکی خانواده، نظام ارجاع و ، توضیحاتی ارائه داد.

ماجرای نسخه الکترونیک

وی در ابتدا، با اشاره به طرح نسخه الکترونیک و اینکه گفته می شود سازمان نظام پزشکی در این مسیر کوتاهی کرده است، گفت: وظیفه سازمان نظام پزشکی در بحث نسخه الکترونیک، تأیید هویت امضا و صدور کارت هوشمند الکترونیک است و این کار را هم انجام داده ایم. به طوری که تا کنون بیش از ۱۳۰ هزار کارت هوشمند صادر کرده ایم. ضمن اینکه اپلیکشین موبایل را هم تا پایان خرداد ۱۴۰۱ آماده می کنیم.

وظیفه سازمان نظام پزشکی در بحث نسخه الکترونیک، تأیید هویت امضا و صدور کارت هوشمند الکترونیک است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که مشکلات برای نسخه نویسی الکترونیک قابل انتظار بود، افزود: همکاران ما در مطب ها مشکلات جدی دارند و خیلی جاها، به خصوص مراکز درمانی که مراجعات زیادی دارند، چالش جدی ایجاد کرده است. قبلا ، ذهن پزشک درگیر تشخیص و درمان نوع بیماری در مطب بود، الان علاوه بر آن، این دغدغه را دارد که در نسخه نویسی الکترونیک دچار مشکل نشود.

وقت گذاشتن برای ویزیت بیمار

رئیس زاده در پاسخ به این سوال که آیا جامعه پزشکی به اندازه کافی برای ویزیت بیمار وقت می گذارد یا خیر، گفت: نمی شود به صورت کلی و مطلق گفت که جامعه پزشکی برای بیمار وقت نمی گذارد. اما، آن چیزی که مشخص است، اینکه درمان باید طبق راهنماهای بالینی انجام شود و نقص اصلی، عدم وجود راهنماهای بالینی و عدم اجرای آنها است که هدر رفت منابع را به دنبال دارد. به طوری که بیمه ها چون نظارت ندارند، در خدمات پاراکلینیک، هزینه زیادی می پردازد. اما، در بحث ویزیت پزشکان، بیش از حد خست به خرج می دهد.

چرا مشکل پزشک خانواده حل نمی شود

وی در پاسخ به این سوال که چرا مشکل برنامه پزشکی خانواده در کشور حل نمی شود و ما همچنان شاهد اجرای آن در دو نقطه از کشور هستیم، اظهار داشت: چون قانون جدی گرفته نمی شود و مقصر وزارت بهداشت و مجلس است. اینکه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر نمایندگان مجلس فرمودند به دنبال پیگیری مسائل اصلی باشید؛ اتفاقا یکی از مسائل اصلی در حوزه سلامت کشور، یکی همین برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع است.

رئیس زاده ادامه داد: اینکه چرا برنامه پزشکی خانواده در کشور اجرا نمی شود، خیلی مهم تر از دیگر مسائل و موضوعاتی است که در مجلس به آنها مشغول هستند و صدا و سیما هم مرتب به آنها می پردازد.

وی افزود: ما به عنوان سازمان نظام پزشکی، جزو طرفداران پر و پا قرص برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع هستیم. دلیلش هم این است که جایگاه شغلی خیل عظیمی از پزشکان عمومی کشور به خاطر اجرا نشدن برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، مشخص نیست.

رئیس زاده در پاسخ به این سوال که گفته می شود پزشکان متخصص و فوق تخصص مانع اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع هستند، گفت: اصلا این طور نیست. ما همان طور که می توانیم مورد هجمه پزشکان متخصص باشیم، به همان میزان می توانیم از سوی پزشکان عمومی هم تحت فشار باشیم و اتفاقا ، پزشکان عمومی هم تعدادشان و هم زورشان زیادتر است.

جایگاه شغلی خیل عظیمی از پزشکان عمومی کشور به خاطر اجرا نشدن برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، مشخص نیست

وی با تاکید بر تأمین منابع لازم برای اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، تصریح کرد: اجرای این کار برای سازمان نظام پزشکی، دو نفع دارد. یکی اینکه جایگاه شغلی پزشکان عمومی در نظام سلامت کشور مشخص می شود. الان شاید یکی از محروم ترین اقشار در حوزه سلامت، همین پزشکان عمومی هستند که با این برنامه مشکل آنها حل خواهد شد. نکته دوم، حل مشکل جریان سازی های کمبود پزشک در کشور است. وقتی نظام ارجاع و پزشک خانواده در کشور اجرایی شود، مشکل هموطن روستایی و شهری با وجود همین پزشک عمومی حل خواهد شد.

رئیس زاده ادامه داد: وقتی پزشک خانواده نباشد، هموطن ما با یک سردرد خیلی کوچک، به دنبال متخصص مغز و اعصاب می گردد. در عین حال، هیچ جای دنیا این طور نیست که پزشک متخصص و فوق تخصص را در کنار هر خانواده ای داشته باشیم و در نتیجه، احساس کمبود پزشک پیش می آید. البته مسئولین هم تقصیری ندارند، مثلا نماینده مجلس به محل حوزه انتخابی خودش می رود و می بیند که پزشک متخصص ندارد و می آید در مجلس می گوید که پزشک متخصص نداریم. در حالی که اگر نظام ارجاع را اجرایی کرده بودیم، آن میزان هموطن حوزه انتخابیه شما نمی آمد بگوید که پزشک متخصص نداریم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران افزود: با اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده، منابع مالی نظام سلامت هم به شکل بهتری مدیریت خواهد شد، چون در مراجعه اول بیمار به پزشک متخصص یا فوق تخصص، هزینه بیشتری نسبت به پزشک عمومی پرداخت می شود و این مسیر درستی نیست که بیمار می رود.

وی گفت: پس بنابراین، با اجرای نظام ارجاع و برنامه پزشکی خانواده، علاوه بر اینکه در هزینه های سلامت صرفه جویی می شود، جایگاه شغلی پزشکان عمومی و ماماها در نظام سلامت کشور مشخص می شود. زیرا، در حال حاضر بیشترین مشکلات متوجه پزشکان عمومی و ماماها است. بیشترین آمار بیکاری و بیشترین مشکلات معیشتی در همین دو قشر پزشک عمومی و ماما است. حجم زیادی از مشکلات این دو قشر با اجرای برنامه پزشکی خانواده حل خواهد شد و در نتیجه، بخش زیادی از مشکلات سازمان نظام پزشکی مرتفع می شود. بنابراین، چرا طرفدار اجرای برنامه پزشکی خانواده نباشیم.

رئیس زاده افزود: ما مطالبه گر هستیم و می خواهیم که نظام ارجاع و پزشکی خانواده اجرایی شود. بیمه ها و وزارت بهداشت، باید به شکل جدی پای کار بیایند و مجلس هم باید پیگیر شود.

مشکل ماندگاری پزشکان در مناطق محروم

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در ارتباط با مشکلات ماندگاری پزشکان در مناطق محروم کشور، گفت: در بحث کمبود پزشک، اولویت با توزیع مناسب پزشک است. ما معتقدیم که اگر توزیع پزشک به درستی انجام شود، مشکل کمبود هم حل خواهد شد. راه حل آن هم، این است که زیرساخت های ماندگاری همکاران در مناطق محروم را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: با افزایش ظرفیت متناسب با زیرساخت های آموزشی هم مخالف نیستیم. یعنی با رعایت شرط کیفیت آموزش، پذیرش صورت بگیرد. خارج از این، حتما آفت زا است.

ما برای حل مشکل ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و کمتر برخوردار، پیشنهاد دادیم. تعرفه ها را در این مناطق یک مقدار بیشتر ببینند و یکسان نباشد

رئیس زاده گفت: ما برای حل مشکل ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و کمتر برخوردار، پیشنهاد دادیم. اولا ، تعرفه ها را در این مناطق یک مقدار بیشتر ببینند و یکسان نباشد. دوم، ضریب تعرفه ها را نیز متفاوت ببینند. یعنی کسی که در منطقه محروم طبابت می کند، نباید با کسی که در کلانشهر طبابت می کند، یکی باشد. سوم، ارائه تسهیلات به این دسته از پزشکان، برای راه اندازی مطب و خرید تجهیزات است. موضوع بخشودگی مالیاتی، یکی دیگر از امتیازهایی است که می توان برای این گروه از پزشکان قائل شد تا شرایط ماندگاری در مناطق محروم و کمتر برخوردار فراهم شود. واگذاری مسکن و زمین، یکی دیگر از امتیازهایی است که می توان به این پزشکان داد.

۴ مشکل کلان حوزه سلامت

وی با بیان این مطلب که حل مشکلات کلان حوزه سلامت کشور یک عزم ملی می خواهد، افزود: با تشکیل کارگروه کلان از نهادها و دستگاه های مختلف، و دادن اختیارات خاص به این کارگروه، می توان ۴ مشکل کلان حوزه سلامت را برای همیشه حل و فصل کرد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران ادامه داد: متأسفانه مشکلات اصلی حوزه سلامت به قدری بزرگ و درشت شده که حل آنها از عهده یک دستگاه، به تنهایی خارج است.

وی افزود: ۴ مشکل اصلی حوزه سلامت، شامل ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی، تعرفه ها، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و همچنین، کیفیت آموزش پزشکی است.

مشکلات اصلی حوزه سلامت به قدری بزرگ و درشت شده که حل آنها از عهده یک دستگاه، به تنهایی خارج است

رئیس زاده تاکید کرد: البته برای حل این مشکلات، باید از پیش داوری در مورد جامعه پزشکی که گفته می شود درآمدهای نجومی دارند، پرهیز شود. زیرا، این تفکر و پیش داوری، جلوی خیلی از اقدامات بعدی را خواهد گرفت.

وی افزود: الان هر گروه و نهادی، به طور مستقل به این موضوعات می پردازد. به طور مثال، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد افزایش ظرفیت های پزشکی، تصمیم گیری می کند و بنده این تصمیم را ناپخته می دانم. ما مخالف افزایش ظرفیت رشته های پزشکی نیستیم، اما با رعایت الزامات باید انجام شود.

افزایش ظرفیت پزشکی

رئیس زاده گفت: افزایش ظرفیت پزشکی به شکل مطلق، نه مشکل دسترسی و نه کیفیت را حل خواهد کرد، حتی ضررهای آن بیشتر از منافع آن خواهد بود.

وی با عنوان این مطلب که اعتماد مردم به جامعه پزشکی به آسانی حاصل نشده است، افزود: تربیت پزشک بی کیفیت، باعث خواهد شد اعتماد به پزشک از بین برود و کسانی که پول دارند، برای درمان به خارج از کشور بروند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران تاکید کرد: اعتماد به جامعه پزشکی فقط با تعرفه و پول حاصل نشده که بخواهیم آن را به آسانی از دست بدهیم. ما منکر این واقعیت نیستیم که دسترسی به پزشک با اشکالاتی همراه است، اما مقصر آن، مسئولین و تصمیم گیران این حوزه هستند. لذا، نباید کاری کنیم که این اعتماد تضعیف شود و در نهایت، شاهد بی اعتمادی به جامعه پزشکی کشور باشیم.

وی در پایان این گفتگو با عنوان این مطلب که در حوزه پزشکی مردم حسرت ندارند، افزود: الان ایرانی های ساکن در اروپا و آمریکا برای درمان به کشور می آیند و این موضوع نشان می دهد که اعتماد به جامعه پزشکی وجود دارد.

منبع: اخبار پزشکی مهرنیوز