کبد چرب باعث بروز مشکلات پوستی و ریزش مو می شود

متخصص پوست و مو عنوان کرد؛ ...
یک متخصص پوست و مو گفت: استفاده از مواد غذایی که منجر به ایجاد کبد چرب می شود، شانس ابتلا به پسوریازیس را بالا می برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، زهره تهرانچی نیا، در تعریف بیماری پسوریازیس، اظهار کرد: پسوریازیس بیماری مزمن و ملتهب کننده پوست است که دلایل متعددی در ابتلای آن اثر دارد.

وی با اشاره به اینکه ژنتیک عامل بسیار قوی در ابتلاء به بیماری پسوریازیس است، افزود: پسوریازیس با بیماری های متابولیک همراه است و در هر سن و یا در هر ناحیه ای از بدن نیز می تواند ظاهر شود.

این متخصص پوست و مو گفت: پسوریازیس می تواند حتی ضایعات خارج از پوست، در ناحیه مفصل ها را ایجاد کند.

تهرانچی نیا به نشانه های ابتلاء به پسوریازیس اشاره کرد و افزود: ضایعات این بیماری به شکل پلاک های قرمز رنگ و پوسته های درشت فلسی شکل و براق نمایان می شود، این نشانه معمولا در سطوحی مثل آرنج، زانو و یا حتی کف سر و پشت انگشتان دیده شود.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در مواردی پسوریازیس به صورت گسترده در تمام نواحی بدن هم دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه گسترش بیماری پسوریازیس در مبتلایان متفاوت است، اظهار کرد: پسوریازیس در مواردی ناخن ها را نیز به صورت جداشدگی صفحه ناخن از قسمت زیرین، ایجاد لکه های روغنی شکل و یا ضخیم شدن ناخن ها درگیر می کند.

این متخصص پوست و مو، به دلایل ابتلاء به پسوریازیس اشاره کرد و توضیح داد: این بیماری در همه نژادها دیده می شود و بیماری نسبتا شایعی است، در اکثر کشورها حدود دو درصد افراد را مبتلا می کند.

وی با بیان این ۴ که استفاده از مواد غذایی که منجر به ایجاد کبد چرب می شود شانس ابتلاء به پسوریازیس را بالا می برد گفت: افزایش وزن می تواند فرد را مستعد ابتلاء به پسوریازیس کند و در مقابل افراد چاق مبتلا به پسوریازیس با کاهش وزن، درجات خفیف تر این بیماری را تجربه می کنند.

تهرانچی نیا به روش های پیشگیری از ابتلاء به پسوریازیس نیز اشاره کرد و ادامه داد: چنانچه فردی مستعد ابتلاء به بیماری پسوریازیس است و یا اگر در خانواده فرد دیگری مبتلا به این بیماری باشد باید با پیروی از رژیم های غذایی سالم، کنترل استرس و پیشگیری از صدمات پوستی سوختگی و خراشیدگی شانس ابتلاء به این بیماری را کاهش داد.

وی با بیان اینکه روش های درمانی پسوریازیس بسیار متنوع و متفاوت است ادامه داد: بسته به این که این بیماری چه مقدار و چه ناحیه ای از بدن را درگیر کرده، درمان ها متفاوت است مثلا در ناحیه پوست صورت از استروئیدهای موضعی ضعیف تر استفاده می شود و یا در ناحیه کف سر، کشاله ران و یا زیر بغل از لوسیون های غیرچسبنده توسط پزشک متخصص تجویز می شود.

مهارکننده های کلسی نورین یکی دیگر از درمان های بیماری پسوریازیس است که این عضو هیئت علمی دانشگاه به آن اشاره کرد و ادامه داد: نور درمانی، دارو درمانی و یا تزریق، از جمله روش های متفاوت بهبود و یا کنترل بیماری پسوریازیس است که با توجه به سطح درگیری برای مبتلایان انجام می شود.

وی تاکید کرد: باید دقت شود از استروئید های خوراکی و تزریقی در درمان پسوریازیس استفاده نشود، چرا که پس از قطع موجب گسترش بیشتر بیماری شده و کنترل آن را مشکل تر خواهد کرد.

تهرانجی با بیان اینکه از داروهای موضعی و مؤثر دیگر مشتقات ویتامین D هستند، تاکید کرد: در موارد بسیار شدید و مقاوم بیماری از داروهای آنتی متابولیت و داروهای بیولوژیک کمک گرفته می شود.

وی با تاکید بر اینکه بیماری پسوریازیس به هیچ عنوان سرایت پذیر نیست، گفت: این بیماری به ضایعات خطرناک سرطانی تبدیل نمی شود بنابراین فرد مبتلا و افرادی که با مبتلایان در ارتباط هستند نگران مسری بودن این بیماری نباشند.

تهرانچی نیا از ارائه خدمات درمانی با تعرفه دولتی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مبتلایان به پسوریازیس خبر داد و افزود: درمانگاه پوست بیمارستان شهدای تجریش و لقمان حکیم خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی را به مبتلایان پسوریازیس را انجام می دهد.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه پسوریازیس بیماری مزمنی است که درمان قطعی ندارد افزود: این بیماری با درمان های مقطعی کنترل می شود، تمام روش های نوین درمانی نیز باید توسط مراکز معتبر و با استناد به مقالات علمی تأیید شده باشد.

منبع: اخبار پزشکی مهرنیوز