از تدبیر حاکمیتی برای مسکن دانشگاهیان تا کلید خوردن افزایش حقوق اساتید

معاون مالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری از حلقه‌های گم شده ارتباط دانشگاهیان با صنعت گفت و تاکید کرد که صنعت کاری با علم دانشگاه ندارد و خدمات دانشگاه برایش اهمیت دارد. ...

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس یکی از روزهای تابستان، پس از مدت ها هماهنگی مهمان اتاق جوان ترین معاون وزارت علوم می شویم تا با او به گفت وگو بنشینیم، هر چند که اتاقش از آنچه که تصور می کردیم شلوغ تر بود و مجبور شدیم مدتی به انتظار بنشینیم اما تاریکی اتاق های کم نور وزارت علوم که شامل صرفه جویی می شد را نداشت.

علی خطیبی معاون مالی اداری و منابع وزارت علوم و متولد ۱۳۵۸ است که از حکم معاونت وی حدود یک سالی می گذرد، وی که دانش آموخته مقطع دکتری تخصصی دانشگاه تهران در رشته بیوفیزیک است و دستی هم بر آتش صنعت داشته، از حلقه های گمشده ارتباط صنعت با دانشگاه به صورت کاربردی سخن می گوید.

وی در این نشست از حلقه های گم شده ارتباط دانشگاهیان با صنعت گفت و تاکید کرد که صنعت کاری با علم دانشگاه ندارد و خدمات دانشگاه برایش اهمیت دارد.  

خطیبی در این نشست از توجه صنایع به شرکت های دانش بنیان هم گفت و تاکید کرد که اگر صنعت از این شرکت ها هم ناامید شود از آموزش عالی ناامید می شود و نباید کاری کرد که این اتفاق بیفتد.

وی از اختصاص بودجه بازسازی دانشگاه ها برای نخستین بار هم خبر داد و تاکید کرد که بازگشایی دانشگاه ها با تلاش جهادی روسای دانشگاه ها در فروردین ماه امسال صورت پذیرفت چرا که اکثر زیرساخت ها از بین رفته بود.

خطیبی همچنین در این گفت وگو از اختصاص ضریبی در احکام اساتید براساس طرح فوق العاده ویژه سرآمدی آموزش خبر داد و تاکید کرد که بر این اساس دریافتی حقوق اساتید افزایش می یابد.

 

فارس: به عنوان اولین سوال از دلایل عدم ارتباط صنعت و دانشگاه بگویید.

خطیبی: من مدتی از دانشگاه به صنعت رفته بودم و می خواستیم نیازهای صنعت را حل کنیم اما این اتفاق نیفتاد.

فارس: چرا؟

خطیبی: دانشگاهی ها فکر می کنند که صنعت به دانش آنها نیاز دارد، در حالی که صنعت هیچ کاری با علم دانشگاه ندارد، صنعت به خدمات دانشگاه نیاز دارد.

دانشگاهی ها فکر می کنند که صنعت به دانش آنها نیاز دارد، در حالی که صنعت هیچ کاری با علم دانشگاه ندارد، صنعت به خدمات دانشگاه نیاز دارد.

 

فارس: منظور از خدمات چیست؟

خطیبی: صنعت می گوید من این قطعه را نیاز دارم و شما به عنوان دانشگاه می گویید که من دانش تولید این قطعه را پیدا کرده ام، صنعت می گوید دانش داری که داری، می توانی این قطعه را به من بدهی یا نه؟ هر چه به صنعت بگویی که دانش دانشگاه های چقدر است فایده ای ندارد، دانشی برای صنعت اهمیت دارد که قابلیت تجاری شدن داشته باشد، تجاری شدن برای صنعت مهم است.

صنعت و دانشگاه نیاز به حلقه های واسطی دارند تا نیاز و حرف همدیگر را ترجمه کنند، بنزین و ماشین هست اما نیاز به پمپ نازلی است که بتواند آن پمپ بنزین را در باک ماشین جای دهد تا ماشین بتواند حرکت کند. ما این واسطه ها را نداریم. اقتصاد خیلی مهم است و فقط بحث دانش نیست، در وزارت علوم تاسیس معاونت فناوری نازل بر همین موضوع است.

چرا توجه صنایع به سمت شرکت های دانش بنیان آمده و دیگر با دانشگاه کاری ندارند؟ چون فکر می کنند که این شرکت ها می توانند مشکلاتشان را حل کنند، اگر از این شرکت ها هم ناامید شوند از آموزش عالی ناامید می شوند و نباید کاری کرد که این اتفاق بیفتد.

 

چرا توجه حاکمیت و صنایع به سمت شرکت های دانش بنیان آمده و دیگر با دانشگاه کاری ندارند؟ چون فکر می کنند که این شرکت ها می توانند مشکلاتشان را حل کنند، اگر از این شرکت ها هم ناامید شوند از آموزش عالی ناامید می شوند و نباید کاری کرد که این اتفاق بیفتد.

امیدوارم در این دوره وزارت علوم با توجه به حضور دکتر زلفی گل که دانشمندی بین المللی است، مشکلات به حداقل برسد، ما تا به حال وزیری در طراز دکتر زلفی گل به لحاظ اعتبار علمی بین المللی نداشته ایم، سکان وزارت علوم الان در دست فردی است که علم دنیا را می شناسد و امیدواریم که موارد اصلاح شود.

 

فارس: در این زمینه دانشگاه های برتر می توانند اقدامات خوبی انجام دهند و علوم کاربردی تری ارایه دهند،  آیا با توجه به ماموریت های ویژه ای که ۱۴ دانشگاه برتر کشور دارند، اعتبار ویژه ای برای آنها درنظر گرفته شده است؟

خطیبی: ردیف اختصاصی ویژه ای برای ۱۴ دانشگاه برتر کشور وجود دارد، که قرار است آنها ماموریت های ویژه تری داشته باشند، سال قبل هم داشتیم و امسال هم داریم، اما این را قبول ندارم که فقط این دانشگاه ها آبروی نظام هستند، نه ، تمام آموزش عالی کشور آبروی نظام هستند اما این دانشگاه ها ماموریت های ویژه دارند و به دلیل ماموریت های ویژه ای که دارند، توزیع اعتبار بیشتری هم دارند.

فارس: اما همین دانشگاه ها حتی در تهران ساختمان فرسوده و اساتید با حقوق های دریافتی کم دارند.

خطیبی: ساختمان های زیادی در دانشگاه های کشور داریم که به لحاظ ارزش و اعتبار میراث فرهنگی هستند، مثل دانشگاه هنر تبریز، دانشگاه تهران و دانشگاه ارومیه، این دانشگاه ها ساختمان هایی دارند که بخشی از تاریخ کشور هستند.

علاوه بر این، دانشگاه ها ساختمان های فرسوده زیادی دارند که نیازمند بازسازی و  مرمت هستند، با تمام احترامی که برای دولت های گذشته قائل هستیم، معتقدیم در بعضی از حوزه ها غفلت صورت گرفته، یکی از این حوزه ها هم ساختمان های فرسوده دانشگاه هاست.

با توجه به این ساختمان ها و تعطیلی ناشی از کرونا، فقط تلاش جهادی مسئولان و روسای دانشگاه ها سبب بازگشایی حضوری دانشگاه ها شد.

فارس: چطور:

خطیبی: ما وزارت علوم را به گونه ای تحویل گرفتیم که بیش از ۲ سال دانشگاه ها تعطیل بودند، در فروردین ۱۴۰۱ دانشگاه ها صددرصد بازگشایی شد، یکی از سخت ترین کارهای این دوره از وزارت علوم بازگشایی حضوری دانشگاه ها بود، فقط سختی زیرساخت ها نبود که تقریبا زیرساخت های دانشگاه ها خراب شده بودند، خوابگاه ها واگذار شده بود، خوابگاه های تملکی دانشگاه ها تبدیل به مخروبه شده بود و تاسیسات نیاز به بازسازی داشت.

یکی از سخت ترین کارهای این دوره از وزارت علوم بازگشایی حضوری دانشگاه ها بود، فقط سختی زیرساخت ها نبود که تقریبا زیرساخت های دانشگاه ها خراب شده بودند، خوابگاه ها واگذار شده بود، خوابگاه های تملکی دانشگاه ها تبدیل به مخروبه شده بود و تاسیسات نیاز به بازسازی داشت.

 

خوابگاه های استیجاری تغییر کاربری داده بودند، چیزی که دیده نشد، زحمت و رنج وزارت علوم در آن دوران برای بازگشایی بود، مشکلات خیلی زیاد بود، اگر بازگشایی دانشگاه ها صورت نمی پذیرفت شاید دیگر موفق به آموزش حضوری نمی شدیم، آموزش عالی کشور به یک پیام نور بزرگ تبدیل شده بود و متخصصان حوزه های روان شناسی، جامعه شناسی و اخلاق و رفتار هشدار داده بودند که جامعه دارد تهدید می شود.

 بازگشایی دانشگاه ها با تلاش جهادی روسای دانشگاه ها بود

دانشگاه و نخبگان لنگرگاه های جامعه هستند و جامعه با این افراد متعادل می شود، اگر جایی قرار است نابسامانی پیش بیاید حضور نخبگان آنجا را متعادل می کند، ما داشتیم آسیب می دیدم و بار عمده هم متوجه معاونت مالی وزارت علوم بود. بازگشایی دانشگاه ها با تلاش جهادی روسای دانشگاه ها بود.

 

فارس: در آن زمان اعتبار ویژه ای تزریق نشد؟

خطیبی: نه آنچنان.

فارس: پس چطور توانستند آموزش ها را حضوری کنند؟

خطیبی: مبلغی در هفته آخر فروردین به حساب دانشگاه ها برای تغذیه دانشجویان تا آخر خردادماه به حساب دانشگاه ها واریز شد. در آن زمان گرفتن اعتبار کار بزرگی بود، قبل از فروردین تنخواهی وجود ندارد اما سازمان برنامه و بودجه همکاری کرد و قبل از ابلاغ بودجه، این اعتبار را برای حل مشکل تغذیه دانشجویی به ما داد.

دانشگاه ها هم کمک کردند و ما آن چالش را پشت سر گذاشتیم، در مهرماه تمام کلاس ها حضوری برگزار می شود و باید مشکلات باقی مانده برطرف شود.

در بودجه ۱۴۰۱ توانستیم اعتباری را با رایزنی مجلس برای اولین بار تصویب کنیم، برای اولین بار ۲ هزار میلیارد تومان برای بازسازی و مقاوم سازی ساختمان های قدیمی دانشگاه ها دریافت شد که به حساب دانشگاه ها واریز می شود.

 

اختصاص بودجه بازسازی دانشگاه ها برای نخستین بار

فارس: برگردیم به بازسازی ساختمان های فرسوده و اقدامات وزارت علوم.

خطیبی: در بودجه ۱۴۰۱ توانستیم اعتباری را با رایزنی مجلس برای اولین بار تصویب کنیم، برای اولین بار ۲ هزار میلیارد تومان برای بازسازی و مقاوم سازی ساختمان های قدیمی دانشگاه ها دریافت شد که به حساب دانشگاه ها واریز می شود.

فارس: برای افزایش حقوق اساتید چه تدابیری دارید، اساتید جوان نیازمند توجه ویژه هستند.

خطیبی: در راستای ترمیم حقوق اعضای هیات علمی طرح فوق العاده ویژه سرآمدی آموزش در دستور کار هیات دولت قرار گرفته است، چندی قبل گزارشی از وضعیت معیشتی و اقتصادی اعضای هیات علمی دانشگاه ها به رئیس جمهور ارایه شد، این گزارش مبتنی بر این بود که حقوق پرداختی اساتید و اعضای هیات علمی نیاز به بازنگری دارد.

اختصاص ضریبی در احکام اساتید براساس طرح فوق العاده ویژه سرآمدی آموزش

 پس از ارایه گزارش به رئیس جمهور طرح ترمیم حقوق اعضای هیات علمی را هم ارایه دادیم که رئیس جمهور هم دستور مساعد بر اجرای این طرح دادند و بر همین اساس این طرح در دستور کار دولت قرار گرفت. این طرح مسیر ابتدایی را طی کرده و مسیر نهایی را هم امیدواریم که به زودی طی کند.

فارس: ویژگی این طرح چیست و چگونه سبب افزایش حقوق اساتید می شود؟

خطیبی: براساس این طرح، یک سری شاخص ها در حوزه پژوهش، آموزش و فرهنگ ملاک قرار می گیرد و ضریبی در احکام اساتیدی که امتیازات لازم را کسب کنند، لحاظ می شود.

فارس: پرداخت این اعتبار از حساب دانشگاه هاست؟

خطیبی: نه، در چارچوب قوانین موجود اعتبار طرح فوق العاده ویژه سرآمدی آموزش قابل تامین است، محل تامین اعتبار این طرح براساس درخواست ما از محل بودجه عمومی است و با اصلاح و افزایش تخصیص ها قابل تامین است.

فارس: پیش بینی برای درآمد اختصاصی دانشگاه ها در سال جاری هست؟

خطیبی: برآورد ما این است که دانشگاه ها بتوانند در سال ۱۴۰۱ حدود ۶ هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی داشته باشند.

فارس: آیا می توانند؟

خطیبی: بله می توانند، اما مسئله این است که این مبلغ پاسخگوی نیازهایشان نیست، آموزش عالی کشور باید در مسیری قرار گیرد که وابستگی کمتری به بودجه عمومی داشته باشد، دانشگاه ها خیلی وابسته به بودجه عمومی هستند و ما باید منابع دانشگاه را مولد کنیم، باید دانشگاه ها به سمت تنوع بخشی به منابع کارآمد بروند، منابع درآمدی دانشگاه ها باید متنوع شود.

در حال حاضر منبع اصلی درآمدی دانشگاه های کشور بودجه عمومی دولت است، ما درباره ۴۲ هزار میلیارد تومان صحبت می کنیم که ۶ هزار میلیارد تومان آن از محل تامین خودشان است، ما باید از دانشگاه هزینه محور به سمت دانشگاه درآمدزا حرکت کنیم. باید دانشگاه مولد داشته باشیم، مفهوم حرف من این نیست که بودجه عمومی دانشگاه ها قطع شود، نه، بودجه عمومی را دانشگاه ها بگیرند اما در کنار این خودشان هم باید جوششی داشته باشند.

دانشگاه اگر خدمات ارایه دهد، مشتری دارد، مسئله کرونا را دانشگاه حل کرد اما برای حل این مسئله مشکل مالی نداشت، اگر دانشگاه خدماتی ارایه بدهد که آن خدمات نیاز جامعه باشد تا ریال آخر هزینه کرد برمی گردد و سود هم می دهد، مسئله اصلی ما اینجاست. مسئله اصلی هم راستا شدن نیازهای کشور با فعالیت دانشگاه هاست، تا مادامی که مسیر فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها در راستای حل مشکلات داخلی نباشد، شرایط همین است.

فارس: برای بازسازی ساختمان های نیمه تمام دانشگاه ها تدبیری دارید؟

خطیبی: نسبت به تکمیل پروژه های عمرانی دانشگاه ها مصمم هستیم و پروژه های بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی را تا پایان سال جاری تمام می کنیم.

چطور: چطور؟

خطیبی: از محل اعتبارات سفرهای استانی ریاست جمهوری.

فارس: اعتبار چقدر است؟

خطیبی: برای آموزش عالی ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در سفرهای ریاست جمهوری به دستور آقای رئیسی اختصاص یافته است، این اعتبار برای تکمیل پروژه های عمرانی است که بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، حدود ۵۰ درصد پروژه های ناتمام دانشگاه ها را این مبلغ پوشش می دهد. این اعتبارها ابلاغ شده و به مرور زمان پرداخت می شود.

وجود ۲ میلیون متر مربع فضای عمرانی نیمه تمام در دانشگاه ها

فارس: تا چه زمانی؟

خطیبی: تا پایان سال ۱۴۰۲ این اعبتارات به دانشگاه ها اختصاص می یابد و نظارت دقیق هم خواهیم داشت تا اعتبار در در محل مورد نظر هزینه شود، به دانشگاه ها هم اعلام کرده ایم که پروژه احداثی جدید نداشته باشند، تنها پروژه احداثی جدید می تواند خوابگاه متاهلی باشد که مصوبه مجلس و از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

اهتمام ما این است که پروژه های نیمه تمام باید تمام شود، درست نیست پروژه نیمه تمام رها شود، پروژه نیمه تمام وقتی رها می شود خودش تورم زاست، پروژه ای در یکی از دانشگاه ها ۲۰ سال است شروع شده اما هنوز به بهره برداری نرسیده است، آجر اولیه این پروژه نیاز به بازسازی دارد.

 

اهتمام ما این است که پروژه های نیمه تمام باید تمام شود، درست نیست پروژه نیمه تمام رها شود، پروژه نیمه تمام وقتی رها می شود خودش تورم زاست، پروژه ای در یکی از دانشگاه ها ۲۰ سال است شروع شده اما هنوز به بهره برداری نرسیده است، آجر اولیه این پروژه دیگر نیاز به بازسازی دارد، در این دولت محکم پایش ایستاده ایم و تا زمانی که پروژه های نیمه کاره تمام نشود، پروژه جدید تعریف نمی کنیم.

ما در دانشگاه ها ۲ میلیون متر مربع فضای عمرانی نیمه تمام داریم، این عدد باید کامل شود و تا کامل نشود پروژه جدید تعریف نمی شود. تلاش داریم آنهایی که پروژه بالای ۵۰ درصد دارند تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسند.

فارس: برای مسکن اساتید تدبیری دارید؟

خطیبی: برای مسکن اساتید و کارکنان دانشگاه ها خبرهای خوبی داریم و مقدماتی را هم انجام داده ایم، پیشرفت خوبی هم داشتیم و جلساتی در سطوح عالی حاکمیتی برگزار شده و امیدواریم بتوانیم هم برای کارکنان و هم برای اساتید مشکل را برطرف کنیم.

نپرسید در کجا و چطور که فعلا نمی توانم مطرح کنم.

پایان پیام/

منبع: فارس‌نیوز