رئیسی: ارزش ها تغییرناپذیر اما روش ها تغییرپذیر است/ اعتراض و نقد با آشوب متفاوت است؛ دشمن انسجام ملی را هدف قرار داده

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اعتراض و نقد با آشوب متفاوت است؛ گفت: دشمن انسجام ملی را هدف قرار داده است. ...

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در اولین گفت وگوی زنده تلویزیونی در سال دوم فعالیت دولت سیزدهم ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه ربیع الاول، گفت: خداوند را شاکرم برای دو رویداد بزرگ فرهنگی اربعین حسینی که ظرف 10 روز گذشته اتفاق افتاد و در آن بیش از 3.5 میلیون نفر از عزیزان کشور ما و بیش از 20 میلیون زائر امام حسین ع از کشورهای مختلف به ساحت مقدس اباعبدالله ع عرض ارادت کردند.

دولت وظیفه داشت سفرهای زیارت ی را برای مردم تسهیل کند

وی افزود: همچنین در مشهد مقدس طبق گفته دوستان بیش از 4.5 میلیون نفر از سراسر کشور و جهان اسلام زائر امام رضا ع شدند که این هم اتفاق بزرگی بود، دولت نیز وظیفه داشت ضمن خدمت گزاری به مردم، این زیارت ها را برای مردم تسهیل کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این زیارت ها میزبان خود مردم بودند، گفت: از کردستان عراق و مردم اهل سنت آنجا که انصافا خوب از زوار پذیرایی کردند و عزیزان ما در همه شهرهای عراق و همچنین مردم مشهد مقدس و مسیر مشهدالرضا که انصافا آنها نیز به خوبی از زائران امام رضا ع پذیرایی کردند و دولت نیز وظیفه داشت با همه ظرفیت در خدمت زائران و مهمانان امام حسین ع و امام رضا ع باشد، تشکر می کنم.

رئیسی ادامه داد: خداوند حاج قاسم سلیمانی را رحمت کند که گفت ما ملت امام حسین ع هستیم، این عشق به اهل بیت در 8 میلیون زائری که در این چند روز به کربلا و مشهد مقدس رفتند از رویدادهایی است که نمی توان به سادگی از آن گذشت. باید توجه شود تا آنچه به عنوان مشکلات در این زمینه وجود داشت و عزیزان ما احیانا اذیت شدند در سال های آینده مرتفع شود.

عضویت ایران در سازمان شانگهای مسئله و رویداد مهمی است

وی درباره سفرهای چند روز اخیر خود به سمرقند و نیویورک نیز، گفت: حضور در سمرقند برای شرکت در اجلاس شانگهای و هم حضور در نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، موضوعات مهمی در آنها مطرح شد که به برخی از آنها اشاره می کنم. 

رئیس جمهور افزود: عضویت ایران در سازمان شانگهای مسئله و رویداد مهمی است؛ از نظر اقتصادی ما به زیرساخت های اقتصادی آسیا وصل شدیم. بخش قابل توجهی از جمعیت جهان در کشورهای عضو شانگهای وجود دارد و بخش مهمی از اقتصاد جهان نیز در این کشورها است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اتحادیه اورآسیا و کشورهای عضو شانگهای کشورهای قابل توجهی هستند، اظهار داشت: قاعدتا ارتباط اقتصادی و تجاری با این کشورها و با این زیرساخ ت ها حتما می تواند به توسعه تجارت و اقتصاد ما کمک شایانی داشته باشد. 

آیت الله رئیسی گفت: علاوه بر شرکت در اجلاس عمومی سازمان شانگهای که سران کشورهای آن حضور داشتند و اعلام رسمیت جمهوری اسلامی به عنوان عضو دائم این سازمان اعلام شد، دیدارهای دوجانبه ای داشتم که  از جمله آن می توان به دیدار با  رئیس جمهور چین اشاره کنم.

وی افزود: نکاتی که در دیدار با رئیس جمهور چین مطرح شد، تصمیم و اراده دو کشور برای اجرای برنامه 25 ساله مطرح شد و بر همکاری هایی در حوزه انرژی بین ایران و چین که همواره بوده و باید باز هم توسعه پیدا کند نیز تأکید شد.

رئیس جمهور اظهار کرد: اراده دو کشور ایران و چین برای فعال شدن بیشتر تجارت بین دو کشور از جمله مسائل پولی و مالی وجود دارد و مشارکت چینی ها در طرح های مهم و اساسی مانند طرح های ریلی در کشور نیز به طور جدی مورد تأکید قرار گرفت. 

روابط تجاری ما با روسیه 80 درصد افزایش پیدا کرده است

وی با بیان اینکه از زمانی که به مسکو سفر کردم تا زمان اجلاس اجلاس شانگهای، روابط تجاری ما با روسیه 80 درصد افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: ما با روسیه در حوزه های مختلفی کار می کنیم، مسیر و کریدور شمال به جنوب که کار مشترکی بین سرخس و چابهار است و دنبال می شود، حوزه های نفتی و انرژی مشترکی هم با روسیه انجام می دهیم، همچنین در حوزه های تجاری و اقتصادی و حوزه فضایی نیز بخشی از فعالیت های مشترک ما با روسیه است.

رئیسی در مورد همکاری های میان ایران و هند نیز بیان کرد: با هندی ها در چابهار و در سواحل مکران کارهایی دنبال می شود، در نشستی که با نخست وزیر هند داشتم، اراده جدی دو کشور بر این بود که همکاری ها ادامه پیدا کند و سرعت آن بیشتر شود تا بتوانیم در بهره برداری از این منطقه که نه تنها برای ایران، بلکه برای تمام منطقه زمینه توسعه خوبی ایجاد کند، راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه در مجموع با تمامی کشورها از جمله کشورهای آسیای مرکزی مباحثی مطرح شد، افزود: در اولین سفری که به عنوان رئیس جمهور به شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان داشتم تا امروز روابط تجاری و اقتصادی ما با این کشور 5 تا 6 برابر در حوزه های مختلف افزایش پیدا کرده است و همکاری های مختلفی ما با کشورهای آسیای مرکزی داریم که همه  اینها براساس سیاست همسایگی است که ما با همسایگان دنبال می کنیم و آنها نیز پذیرفته اند و اعتماد خوبی بین ما و کشورهای عضو شانگهای به وجود آمده و درصدد هستیم که این اعتماد را ارتقا ببخشیم.

عمده بحث ما در دیدارها با سران کشورها گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی بود

رئیس جمهور با بیان اینکه من با سران 10 کشور منطقه دیدار داشتم، عنوان کرد: در تمامی این دیدارها عمده بحث ما گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی بود. 

رئیسی گفت: امسال اولین سال حضوری مجمع عمومی سازمان ملل پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی بود و بنده باید صدای ملت ایران می بودم و مواضع سیاسی جمهوری اسلامی ایران و صدای مظلومیت و اقتدار ملت ایران را در نطق و بیانات و ارتباطات خودم مطرح می کردم. 

وی افزود: در مجمع عمومی سازمان ملل متحد همچنین بر ضرورت اجتناب از سیاست های یکجانبه گرایی در عالم و ضرورت اجتناب از استانداردهای دوگانه در مسائلی همچون حقوق بشر، تروریست و هسته ای که غربی ها در آن استانداردهای دوگانه ای دارند، مطالبی بیان شد. 

رئیس جمهور درباره شرکت در اجلاس یونسکو و بیان مواضع تربیتی و آموزشی جمهوری اسلامی ایران نیز خاطرنشان کرد: در آنجا به صورت مختصر سعی کردم محور مواضع جمهوری اسلامی در توجه به اسناد داخلی و سند بینادین آموزش و پرورش را بیان کنم، ما آمادگی خودمان را اعلام کردیم که با همه کشورهایی که در این زمینه صاحب نظر هستند نشست داشته باشیم و گفت وگو و تعامل کنیم.

وی افزود: سال گذشته به دلیل کرونا به صورت حضوری در اجلاس سازمان ملل متحد حضور نداشتم و به صورت وبیناری شرکت کردم و مواضع جمهوری اسلامی ایران بیان شد.

باید در سازمان ملل صدای ملت ایران می بودم

رئیسی گفت: امسال اولین سال حضوری مجمع عمومی بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی بود و من باید صدای ملت ایران می بودم و مواضع سیاسی جمهوری اسلامی ایران و صدای مظلومیت و اقتدار ملت ایران را در نطق و بیانات و ارتباطات خودم مطرح کنم.

وی افزود: در مجمع عمومی همچنین بر ضرورت اجتناب از سیاست های یکجانبه گرایی در عالم و ضرورت اجتناب از استانداردهایی دوگانه در مسائلی همچون حقوق بشر، تروریست و هسته ای که غربی ها در آن استانداردهای دوگانه ای دارند مطالبی بیان شد.

رئیس جمهور درباره شرکت در اجلاس یونسکو و بیان مواضع تربیتی و آموزشی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در آنجا به صورت مختصر سعی کردم محور مواضع جمهوری اسلامی در توجه به اسناد داخلی و سند بینادین آموزش و پرورش را بیان کنم. ما آمادگی خودمان را اعلام کردیم که با همه کشورهایی که در این زمینه صاحب نظر هستند نشست داشته باشیم و گفت وگو و تعامل کنیم.

آیت الله رییسی درباره ابتکارش در نشان دادن تصویر سردار سلیمانی اظهار داشت: نکته ای که می خواستم یادآوری کنم این بود که موسس داعش آمریکایی ها بودند و قهرمان مبارزه با داعش و تروریسم حاج قاسم سلیمانی بود و این فرد به دست آمریکایی ها و رییس جمهور سابق این کشور به شهادت رسید؛ می خواستم بگویم که به غلط مدعی حقوق بشر هستید، کسی که مبارزه با تروریسم بود را به شهادت رساندید؛ دوم اینکه مظلومیت مردم ایران و شهید سلیمانی را نشان دهم و سوم پیگیری عادلانه عاملان این اقدام تروریستی را خواستار شدم.

رییس جمهور درباره فراخوان های منافقین برای تجمع مقابل سازمان ملل گفت: این فراخوان ها هیچ تردیدی در من و همراهانم ایجاد نکرد؛ بعد از سخنرانی در مجمع عمومی به صورت پیاده به محل استقرار برگشتیم؛ معلوم شد که کارشان مثل همیشه بی اثر و بی رمق است.

مسله خانم امینی همه را متاثر کرد

رئیس جمهور در مورد ماجرای مهسا امینی، اظهار داشت: زمانی که اولین خبر را در این مورد شنیدم در سمرقند بودم که به من خبر دادند این حادثه اتفاق افتاده؛ من همانجا با مسئولین تماس گرفتم و به وزیر کشور و بخش های دیگر گفتم که با حساسیت و به نحوی که مشکلی ایجاد نشود این موضوع را دنبال کنید.

وی ادامه داد: وقتی من که از سمرقند برگشتم خبر فوت ایشان را به من دادند؛ با خانواده ایشان تماس گرفتم و با آنها ابراز همدردی کردم و گفتم این خبر نه برای من بلکه برای هر ایرانی تأثربرانگیز بوده است. به خانواده خانم امینی گفتم که این موضوع را حتما دنبال می کنم که اگر قصوری در این زمینه رخ داده باشد حتما مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

رئیسی گفت: در این تماس تلفنی پدر مرحومه امینی و برادرشان به بنده ابراز محبت کردند و گفتند این تماس قوت قلبی برای ما است که بعدا نیز این مسئله را در گفت وگویی بیان کردند. این موضوع در دولت و مجلس پیگیری شد و پزشکی قانونی نیز کار را دنبال کرد و همچنان نیز پیگیری ها در حال انجام است.

رئیس جمهور بیان کرد: در ماجرای فوت این خانم که همه را متأثر کرد  وظیفه مدیریتی و انسانی ما این است که این موضوع را پیگیری کنیم و من هم به عنوان یک مسئول عرض می کنم قصد ما در این قضیه شفاف سازی و اجرای عدالت است.

گفت و گو برای اصلاح روش ها باید مورد توجه قرار بگیرد

رئیس جمهور گفت: پزشکی قانونی که یک سازمان حرفه ای است کار را انجام می دهد و نظرش را اعلام خواهد کرد و ما منتظر آن هستیم.

رئیسی با بیان اینکه تاکنون گزارش هایی از بخش های مختلف به صورت مقدماتی در این باره به ما ارسال شده است، عنوان کرد: ما منتظر می مانیم تا نظر قطعی از ناحیه سازمان پزشکی قانونی اعلام شود.

وی با بیان اینکه ظرف این مدت با اظهارنظرهایی در رسانه ها و در فضای حقیقی و مجازی نسبت به روش اجرای قانون مطرح شده است، گفت: پیشنهادات، انتقادات و نظراتی هست اما نگاه ها و نظرات و دیدگاه ها چه موافق و چه مخالف نباید از مطرح شدنش وحشت داشت.  

رئیس جمهور ادامه داد: به نظر من اشکالی ندارد که افراد و دستگاه های نسبت به اجرای قانون نظرات مختلف داشته باشند. بیان دیدگاه ها در این رابطه می تواند به ارتقای کار کمک کند. به نظر من مسئولین مربوطه باید نسبت به این دیدگاه ها توجه مثبت داشته باشند. البته این روشی که برای اجرای قانون وجود دارد 10-15 سال است که در حال  اجرا است و برای این یکی دو سال اخیر نیست اما  اشکالی ندارد که در این رابطه نظرات مختلف وجود دارد از آن در جهت بهتر شدن امور استفاده کرد.

رئیسی با اشاره به بیانات رهبر معظم رهبری درباره کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی در دانشگاه و محافل علمی گفت: چه اشکالی دارد برای گفت وگو، نقد و حتی اعتراض نسبت به یک تصمیم مراکزی را قرار دهیم تا نسبت به برخی تصمیمات و روش ها اعتراض شود؟ معتقدم این قضیه به سلامت و ارتقای کار کمک جدی کند.

خط قرمز جمهوری اسلامی جان و مال مردم است

وی افزود: مسئولین در حوزه های مختلف چه حوزه های تصمیم سازی چه حوزه های تصمیم گیری باید این قضیه برای خودشان به عنوان یک امر کمک کننده در اجرای باصلابت کار در نظر بگیرند. باید از این نقدها به عنوان یک زمینه برای اصلاح استفاده کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید حدفاصل بین اعتراض و اغتشاش مشخص شود. امکان دارد یک اعتراض و سخن مخالفی وجود داشته باشد و هیچ اشکالی وجود ندارد و باید شنیده شود و شنیدن آن به اصلاح عمومی کمک می کند. کسانی که امروز مدافع امنیت کشور هستند از جمله پلیس و سپاه، شیرین ترین سرمایه خود یعنی جانشان را کف دست شان گذاشتند تا در کشور امنیت ایجاد شود. اینها جدا از مردم نیستند و جزو مردم هستند و حافظ امینت و جان و مال مردم هستند. تعرض به اینها قابل تحمل نیست خط قرمز جمهوری اسلامی جان و مال مردم است.

دولت شب و روز برای حل مشکلات اقتصادی تلاش می کند

وی در بخش دیگری گفت: دولت شب و روز دارد برای حل مشکلات اقتصادی تلاش می کند. رفع مشکلات از مسایل محوری در دولت است. حل مشکلات حوزه آب، انرژی و رونق تولید از مسائل محوری دولت است.

رئیسی تصریح کرد: صدهزار عضو هیات علمی داریم.  اعضای هیات علمی اتاق فکر دولت هستند و می توانند به دولت کمک کنند.

آمار بیکاری در حال کاهش است

رئیس جمهور گفت: آمار بیکاری در حال کاهش است. صدها کارگاره تعطیل و نیمه تعطیل در حال فعال شدن است و بنای دولت کار در عرصه های مختلف است. دشمن اینها را می بینید و می خواهد جلوی این کارها را بگیرد.

براساس این گزارش، این گفتگوی زنده از شبکه های سراسری یک و خبر سیما و نیز رادیو سراسری در حال پخش است.

تکمیل می شود .... 

منبع: فارس‌نیوز