مستندها پرده از واقعیت برمی دارند/ جایگاه اجتماعی زن در نگاه محمدرضا پهلوی فیلم

...

آثار هنری همواره جهانی را بر ما آشکار می کنند، آن ها بیشتر از هر امر دیگر «روح دوران» را بازنمایی می کنند. طی دهه اخیر رویکرد دوران پهلوی و وضعیت حاکم بر آن دوران، محل مناقشه بوده است، رجوع به آثار هنری و مستندها در این زمینه می تواند روشنگری کند.

آنها که اطلاعات چندانی ندارند و اندیشه و آگاهیشان را فضای مجازی و رسانه هایی چون اینستاگرام ساخته است به اشتباه گمان می کنند در سال های قبل از انقلاب ایران مرکز دمکراسی و خوشبختی بوده است. آن ها غافل از این موضوع هستند که در آن دوران استبداد تا سرحد ممکن، جریان غالب بود و «زنان» جامعه شرایط بسیاری سختی را تجربه می کردند. یک بررسی ساده در حوزه فرهنگ، هنر و ادبیات نشان می دهد که؛ در واقع در سال های بعد از نقلاب است که زنان ایرانی مرحله اجتماعی شدن را تجربه می کنند و می توانند قله های پیشرفت را طی کنند. 

وقتی پرده می افتد/ مستندی که نگاه محمدرضا پهلوی به زنان را آشکار می کند

در تحلیل نهایی چهره بزک کرده خاندان پهلوی نزد برخی افراد موجب ایجاد انگاره هایی مبنی بر دموکراتیک بودن و رعایت عدالت جنسیتی توسط دستگاه حاکمیت و شخص محمدرضا شاه شده است.

اما با مروری بر مستندات و واقعیات تاریخی بهتر می توان به سیمای حقیقی شاه و سیستم تمامیت خواهی رسید که نه تنها دادخواه جامعه زنان نبودند بلکه زن را فاقد هرگونه کارایی برای اخذ تصمیم گیری در زندگی می دانستند.

در گفت و گوی شاه با یکی از خبرنگاران خارجی و در حالی که فرح؛ همسرش او را در برابر دوربین پرسشگر همراهی می کند، وقتی محم درضا در برابر چالش سوالات خبرنگار قرار می گیرد، چاره ای جز بیان دیدگاه واقعی خود نمی بیند.

نگاهی ضد زن که حتی ماهیت سیاسی همسرش را نشانه می گیرد و در مورد حکمرانی احتمالی فرح می گوید: «نمی دانم در شرایط بحرانی چه واکنشی نشان خواهد داد »

این فیلم بخشی از مجموعه مستند «در برابر طوفان» و «پس از طوفان» به کارگردانی مهدی نقویان است که در موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی به تولید رسیده است.

منبع: فارس

منبع: اخبار سرگرمی باشگاه‌خبرنگاران