چرا حجامت در حوزه فرهنگ و هنر لازم است؟

...

دو روز قبل قوه قضائیه اعلام کرد، درپی برخی اظهار نظر های بدون استناد در مورد وقایع اخیر و همچنین انتشار مطالب تحریک آمیز در جهت حمایت از اغتشاشات خیابانی، برخی سلبریتی ها از جمله الناز شاکردوست، میترا حجار، باران کوثری، سیما تیرانداز و هنگامه قاضیانی و ... به دادستانی تهران احضار شدند. پیرو این خبر دیروز نیز خبر دستگیری برخی چهره ها رسانه ای شد.

از زمان اغتشاشات تا کنون پویش های متعددی هم در سامانه فارس من خبرگزاری فارس برای مقابله و برخورد با دروغ گویی سلبریتی ها ثبت شده است. در پاسخ به درخواست مردم نیز بسیاری از مسوولین، از قوه قضائیه خواستند تا بدون مماشات با دروغ گویی ها و انتشار اخبار تحریک آمیز برخورد کند.

ضرورتی بالاتر از برخورد قضایی

برخورد قضایی با این مسئله حتما لازم است، اما کافی نیست. وزیر ارشاد در اولین روز های اغتشاشات در واکنش به برخی اقدامات سلبریتی ها گفت: «ما در خدمت تمامی اهالی فرهنگ و هنر هستیم و چتر دولت و نظام همه اهالی فرهنگ و هنر را در بر می گیرد مگر کسانی که خودشان مصر هستند که زیر این چتر نباشند.»

چرا حجامت در حوزه فرهنگ و هنر لازم است؟

جریان فرهنگی و رسانه ای کشور سال ها از حضور برخی افراد فاسد رنج برد و به دلایل مختلف امکان پالایش به وجود نیامد. با رواج فضای مجازی و شبکه های اجتماعی زندگی خصوصی این افراد هم علنی شد. پیج های شخصی این جماعت، زندگی سراسر سیاه آن ها را پیش چشم مخاطبان آورد و برخی ابعاد پنهان شان افشا شد. اعتیاد، روابط خارج از عرف، زندگی با حیوانات، ازدواج های متعدد ناموفق و طلاق های مکرر و در مجموع سبک زندگی مریض آن ها در معرض دید همگان قرار گرفت.

الگوبرداری کور کورانه این جریان از مظاهر غربی به حدی بود که در ماجرای کمپین «می تو» بدون آنکه به عواقب این کمپین سازی فکر کنند خود را قربانی تجاوز و تعرض جنسی معرفی کردند و در رسانه ها با افتخار از بلایی که بر سرشان آمده بود حرف زدند. آش به قدری شور شد که خودشان هم فهمیدند چقدر شان و شخصیت شان نزد مردم رنگ باخته است و افرادی از خود این جریان معترض شدند تا این کمپین ادامه پیدا نکند.

این وضعیت فرهنگی در کنار فساد ها و پولشویی های اقتصادی این جریان که یک نمونه آن در پروژه شهرزاد علنی شد یک سیاه چاله فرهنگی-اقتصادی را رقم زده بود.

این در حالی است که این افراد در صحنه های سیاسی و اجتماعی کشور نیز به دنبال نقش آفرینی هستند. در شرایطی که کشور بیش از هر زمانی نیاز به شفاف سازی و مراقبت از عدم ترویج دروغ و ادعا های بی پایه و اساس دارد، این افراد داعیه دار اخبار و روایت هایی می شوند که خود آتشی می شود بر فتنه ای که جامعه گرفتار آن است.

در همین اغتشاشات اخیر عملکرد این جریان از چند جهت قابل تامل بود:

۱- ترویج ابهام: پست های صفحات مجازی برخی از سلبریتی ها را که مرور کنیم متوجه می شویم یکی از ویژگی های مشترک این جریان در مواجهه با اغتشاشات اخیر ایجاد تردید و ابهام و بعضا القا ضدروایت نسبت به واقعیت های جامعه بود. در همین ماجرای ایذه یکی از چهره های سینمایی که در لیست احضار شده های دیروز قوه قضائیه هم بود در ابتدا با انتشار پستی در پیج خود مدعی شد که ماموران انتظامی عامل ترور هستند و ساعتی بعد این پست را حذف و یک مطلب جدید را جایگزین کرد. از این دست موارد در دو ماه گذشته کم نیست.

۲-ترویج نفرت علیه نظام: اغلب پست های منتشر شده از سوی این جریان یک محور مشترک داشت: نفرت انگیزی نسبت به حاکمیت دین و اسلام این جریان همسو با ضدانقلاب تلاش کرد مشکلات و ضعف های کشور را به دینی بودن حاکمیت نسبت دهد و راه نجات را در جدایی دین از سیاست تبلیغ کرد.

۳-اقدام هماهنگ: اغلب سلبریتی ها در ماجرای شاهچراغ و شهدایی همچون آرشام و ... به طور هماهنگ هیچ واکنشی نشان ندادند، گویی دستور کار مشترک بود که هیچ کدام وارد این موضوع نشوند. این در حالی است که در ماجرای ترور شهرستان ایذه این جریان وارد صحنه شده و تیغ تیز ادعا های بی سندشان علیه ماموران انتظامی چرخید.

۴- خط گیری از سفارتخانه ها: اقدام هماهنگ این جریان تصادفی نیست. ارتباطات متعدد این افراد با سفارتخانه کشور های خارجی و اقدام همسو با رسانه های معاند که از اتاق فکر مشترک این کشور ها ناشی می شود یک نتیجه منطقی را می تواند تقویت کند و آن اینکه این جریان خط رسانه ای خود را از دشمنان خارجی می گیرد.

۵- تهدید هنرمندان طرفدار نظام یا حتی هنرمندان بی طرف: بدنه اصلی هنرمندان کشور افراد سالم و شرافتمندی هستند. این افراد به طور مکرر تحت تهدید جریان سلبریتی های فاسد قرار می گیرند تا خود نیز وارد چرخه اتهام زنی علیه نظام شوند. در واقع دشمن یک نظام تنبیه و تشویق برای مدیریت سلبریتی ها طراحی کرده که با این مدل آن ها را عملا به ابزار خود تبدیل کرده است. از سویی با فرش قرمز ها و جوایز و تابعیت و اقامت آن ها را تشویق میکند و از سوی دیگر با تهدید و ارعاب به آن ها یاداوری می کند که فقط باید در سناریوی او بازی کند.

در شرایطی که حوزه فرهنگ و هنر کشور نیازمند پالایش این جریان است و سال ها بی عمل متولیان امر عاملی بر تداوم حضور چنین افرادی در ساحت فرهنگی کشور شد، فضای پیش آمده کمک کرد تا مقدمات تصفیه این جریان آلوده از بدنه اصیل و ناب هنری کشور فراهم شود. این اتفاق را در کنار برخورد قضایی و پاسخگو کردن این افراد نسبت به ادعا های بی پایه و اساس خود باید غنیمت شمرد.

اما نکته مهم فراتر از برخورد قضایی و تصفیه کامل آن ها از همه تریبون ها و سکو های تبلیغاتی، توضیح آن ها درباره اتهاماتی که زده اند به مردم است. باید افرادی که اتهام دروغ زدند جلوی دوربین سند اتهام خود را ثابت کنند تا مردم ماهیت واقعی آن ها و سطح فکر و سوادشان را کاملتر بشناسند.

منبع: فارس

منبع: اخبار سرگرمی باشگاه‌خبرنگاران