چاقی و سابقه‌ی فامیلی از ریز فاکتورهای مبتلا به پروستات در مردان است

فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری: ...
یک فوق تخصص جراح کلیه و سرطان های مجاری ادراری، اظهار کرد: افزایش سن، سابقه ی فامیلی، چاقی، وقوع سرطان در سنین پایین، مصرف چربی ها ازجمله چربی حیوانی، مصرف گوشت قرمز از جمله ریز فاکتورهای ابتلا به پروستات است.

دکتر صمد هژیر، در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه پروستات بیماری ارثی نیست، خاطر نشان کرد: زمینه و استعداد خانوادگی از معیارهایی است که در ابتلا به این بیماری مؤثر است ولی گفته می شود ارثی نیست چون در بیماری ارثی ژن معیوب به فرد انتقال پیدا می کند ولی در این بیماری ژن معیوب وجود ندارد بلکه استعداد و زمینه ی فامیلی در فرد مبتلا وجود دارد.

وی ادامه داد: بزرگی پروستات در مردان بالای ۴۰ سال شایع و علت نامعلومی دارد، اندازه ی پروستات معمولا در سن جوانی بزرگ نمی شود بلکه عفونت های پروستات در سنین جوانی ۲۰ تا ۴۰ سال شایع است.

فوق تخصص جراح کلیه و سرطان های مجاری ادراری، با یادآوری انجام آزمایش مخصوص پروستات جهت پیشگیری از این بیماری اظهار کرد: به گفته ی انجمن ارولوژی آمریکا، مردان  از سنین ۵۰ سال به بالا و کسانی که سابقه ی خانوادگی و  سرطان دارند لازم است هرسال یکبار آزمایش مخصوص پروستات PSA به منظور اندازه گیری تستی خون که نشان دهنده ی آنتی ژن پروستات می باشد را انجام دهند تا با این آزمایش بررسی و ارزیابی شود که آیا فرد مبتلا به سرطان است یا خیر؟.

این استاد دانشگاه افزود: بزرگی خوش خیم پروستات  تنها درمان انتخابی آن جراحی است ولی کسانی که به دلیل بیماری های پیشرفته ی قلبی، ریوی، کبدی و دیابت مساعد به عمل و شرایط عمومی برای عمل را ندارند می توانند تحت نظر پزشک با داروهای مخصوص، به این بیماری بهبود بخشند ولی بزرگی بدخیم پروستات بسته به مرحله ی بیماری باید زیر نظر پزشک درمان شود.

وی بیان کرد: بزرگی پروستات و بزرگی بدخیم و خوش خیم پروستات تقریبا علائم های یکسانی دارند زمانی که بیماری به کل بدن منتقل شود برای سلامتی فرد بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مراجعین این نگرانی را دارند که  اندازه ی پروستاتشان بزرگ شده است گفت: اندازه ی پروستات مهم نیست بلکه مهم این است که بیمار چه علائمی دارد و باقی مانده ی اداری آن چقدر است یعنی ممکن است فردی با اندازه ی پروستات ۲۵ سی سی عمل شود ولی با اندازه ی پروستات  ۱۲۵ سی سی نیازی به عمل نداشته باشد این نشان می دهد که فرد ناراحتی و باقی مانده ی اداری نداشته و آزمایش پروستات آن نرمال است.

هژیر با ابراز تأسف و نگرانی از اینکه اکثرا مردان به دلیل اشتغال زیاد در محیط های کاری از سلامت خود غافل شده اند گفت: مردان محور معیشت زندگی هستند بنابراین وجود مردان سالم، برای خانواده ی سالم و تندرست مهم و ضروری است.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در پایان با اشاره به مواد غذایی مصرفی برای جلوگیری از این بیماری متذکر شد: مصرف ماهی، مصرف ویتامینE، مصرف لیکوپن ماده ی موجود در سس و رب گوجه فرنگی ، مصرف سلنیوم ماده ی موجود در میگو، بوقلمون، آجیل برزیلی، غلات کامل و.... ، استفاده از امگا3، در پیشگیری و درمان پروستات مؤثر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا