پروژه نگین شمال قائم شهر به کجا رسید؟

کاظم علیپور در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اجرای مجتمع تجاری-فرهنگی نگین شمال در سال ۱۳۸۶ طی یک فرآیند کاملا قانونی از طریق مزایده به شرکت سرمایه گذاری همکوش که از سرمایه گذاران حوزه ساخت وساز در پایتخت به شمار می رود، واگذار شد، اظهار کرد: سهم شهرداری قائم شهر ۴۰ درصد و سهم سرمایه گذار ۶۰ درصد تعیین شده است، اما اجرای این پروژه بعد از رسیدن به مرحله فوندانسیون متوقف شد و سرمایه گذار اعلام کرد امکان اجرای آن در ۱۳ طبقه وجود ندارد و شرکت به لحاظ مالی به مشکل برخورده است.

وی افزود: از طرفی استانداری تاکید می کرد که پروژه باید مطابق با پروانه صادر شده اجرا شود، اینجا بود که به پیشنهاد شرکت همکوش پای سرمایه گذار دوم به این پروژه باز شد و شرکت سرمایه گذاری برج آوران به طور رسمی اجرای پروژه را برعهده گرفت، در نتیجه سهم هرکدام از شرکا ۳۰ درصد اعلام شد.

شهردار قائم شهر خاطرنشان کرد: هرگونه پیش فروش و واگذاری املاک شهرداری باید از طریق مزایده انجام شود، به همین دلیل شهرداری نتوانست مجوز لازم برای پیش فروش واحدهای تجاری مجتمع را برای سرمایه گذاران صادر کند، با این اوصاف بخشی از کار پیش رفت و در دوره چهارم شورای اسلامی طبقه دوم نیز ساخته شد، اما اختلاف بین سرمایه گذاران موجب توقف این پروژه در دوره پنجم شورای اسلامی شهر شده است.

هزینه های اجرایی پروژه با توجه به آورده طرفین محاسبه شود

علیپور ادامه داد: جلسات متعددی برگزار شده است تا هزینه های اجرایی پروژه با توجه به آورده طرفین محاسبه شود، شهرداری هم بنا داشت یا سهم این دو سرمایه گذار را بخرد یا املاکی را در نقاط مختلف شهر به آنها پیشنهاد دهد، اما سرمایه گذاران زمین های پیشنهادی را نپذیرفتند.

وی رویکرد شورای ششم در این زمینه را بسیار مثبت توصیف و تصریح کرد: با تلاش و همکاری اعضای شورای اسلامی قائم شهر، موفق شدیم جلسه ای با حضور سرمایه گذاران برگزار و آنها را متقاعد کنیم یک تیم سه نفره کارشناسی به نمایندگی از شهرداری، شرکت سرمایه گذاری و دادگستری هزینه های صرف شده در این پروژه را به نرخ روز محاسبه کنند.

شهردار قائم شهر اضافه کرد: در نهایت رقم توافقی ۲۹۰ میلیارد تومان اعلام و مقرر شد هر دو سرمایه گذار تعدادی از واحدهای تجاری را در طبقات مختلف به عنوان طلب خود بردارند، اما سرمایه گذاران با وجود اعلام رسمی این موضوع و ارائه صورت جلسه، هنوز لیستی از واحدهای درخواستی خود ارائه نکرده اند، البته شرکت همکوش تا حد زیادی با ما همکاری داشته و واحدهای مورد تقاضای خود را اعلام کرده است، اما از شرکت برج آوران هنوز خبری نیست.

علیپور با بیان اینکه لازم است قیمت تمام شده پروژه محاسبه شود، گفت: کارشناسان دادگستری ارزش ریالی این پروژه را به فرض اتمام آن تا سه سال آینده و به نرخ امروز زمین، ۱,۴۹۶ میلیارد تومان برآورد کرده اند، با این ارزیابی شهرداری تقریبا مالک ۸۰ درصد از سهام پروژه در سه سال آینده خواهد شد و سهم سرمایه گذارها به ۲.۲۰ درصد تقلیل پیدا خواهد کرد.

وی افزود: چنانچه سرمایه گذاران در انتخاب واحدهای مورد نظر خود تعجیل کنند، شهرداری قائم شهر مالک نهایی این پروژه می شود و پیش فروش واحدها را آغاز می کند.

منبع: ایمنا