فرانسه و آزادی بیان؛ اسلام ستیزی آزاد، نفی هولوکاست ممنوع

...

مقام های دولت فرانسه که کشورشان سابقه دیرینه ای در مخالفت با هر تحقیقی درباره هولوکاست دارد به تازگی بار دیگر اقدام توهین آمیز اخیر نشریه شارلی ابدو را مصداق «آزادی بیان» برشمرده اند.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه روز گذشته درباره واکنش های ایران به اقدامات توهین آمیز نشریه شارلی ابدو علیه مرجعیت دینی و سیاسی ایران و جهان اسلام گفت: «فراموش نکنید در فرانسه، برخلاف ایران، آزادی بیان وجود دارد که یک قاضی در چارچوب قوه قضائیه مستقل بر آن نظارت می کند؛ موضوعی که بدون شک ایران آن را به درستی نمی شناسد.»

اقدام موهن نشریه شارلی ابدو تازگی ندارد. این نشریه سال ۲۰۱۵ هم با توهین به ساحت مقدس پیامبر اسلام ص و دین مبین اسلام خشم مسلمانان در سراسر جهان را برانگیخته بود و جالب آنکه، مقام های کشور های غربی و از جمله فرانسه در آن زمان هم با سنگر گرفتن پشت مفاهیم «آزادی بیان» تلاش می کردند رفتار های توهین آمیز این نشریه را توجیه کنند.

محدوده مجاز برای توهین به اسلام

با این حال، آنچه مشخص است اینکه محدوده این «آزادی بیان» تنها تا جایی گسترده شده که توهین به اسلام را مجاز بداند و برای این نشریه و هر مطبوعات یا صدای دیگری آنجا که مسئله به یهودیت یا مسئله هولوکاست مربوط می شود خط قرمز های روشنی وجود دارد.

انکار هولوکاست négationnisme تاریخی به قدمت سال های پس از جنگ جهانی دوم دارد. بسیاری از کشور های اروپایی از جمله فرانسه، منکران آن را به زندان و جریمه نقدی محکوم کرده و در صورت انتشار اثر، کتاب ها یا مقاله های این افراد را از دسترس خارج کرده اند.

مقام های سیاسی و قضایی اروپا می گویند انکار هولوکاست، باعث می شود تا افکار عمومی در اروپا یهودیان را به صحنه سازی و درغگویی برای مظلوم نمایی متهم کرده و در نتیجه، نگرشی آمیخته با تنفر در قبال اعضای این اقلیت قومی-مذهبی پیدا کند.

در همین راستا، در سال ۲۰۰۹ میلادی «موریس سینه» کاریکاتوریست مجله فرانسوی «شارلی ابدو» مجبور شد استعفای خود را تقدیم کند. دلیل استعفا آن بود که این کاریکاتوریست با رسم کاریکاتوری، از ازدواج «جان سارکوزی» فرزند «نیکولا سارکوزی» رئیس جمهور اسبق فرانسه با «جسیکا دارتی» دختر یهودی که از خانواده ای ثروتمند بود و با انگیزه پول به دین یهودیت گرویده بود، انتقاد کرد.

انتقاد موریس سینه علیه دین یهودیت نبود و به هیچ صورت اهانتی به این دین نکرده بود، اما تنها اشاره به یهودیت کافی بود تا او مورد اتهام دشمنی با این دین قرار گیرد و به تحویل او به مراجع قضایی و اخراج شدن وی از کار بینجامد. در آن زمان مجله شارلی ابدو هیچ دفاعی از کارمند خود نکرد و با دروغ «آزادی بیان» درصدد توجیه کار او برنیامد.

فرانسه قبل تر از آن هم در سال ۱۹۹۸ روژه گارودی، فیلسوف فرانسوی را به دلیل نگارش کتابی که در آن هولوکاست انکار شده بود ۱۲۰ هزار فرانک فرانسه جریمه کرد.

منبع: تسنیم

منبع: اخبار سرگرمی باشگاه‌خبرنگاران