چینی‌ها بزرگ‌ترین توربین بادی جهان را می‌سازند | جابجایی باد به وسعت ۱۰ زمین فوتبال!

بزرگترین توربین بادی فرا ساحلی جهان با پره های ۲۶۰ متری در هر چرخش قادر به تولید ۱۸ مگاوات برق با جابجایی باد در وسعتی معادل ۱۰ زمین فوتبال خواهد بود.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل اطز نیو اطلس، شرکت کشتی سازی دولتی چین CSSC در حال تقویت تلاش های خود در جهت استفاده از بادهای فراساحلی است . این شرکت اعلام کرده که بزرگترین و قدرتمندترین توربین بادی را می سازد. این توربین با عنوان H۲۶۰-۱۸MW دارای روتوری با سه پره با قطر عظیم ۲۶۰ متر خواهد بود و قادر به تولید ۱۸ مگاوات برق است.

منطقی است که یک شرکت کشتی سازی در صدد به انجام رساندن این پروژه باشد. شاید یکی از دغدغه های اصلی حمل پره های این توربین های عظیم به محل نصب باشند.حمل پره های توربین های بسیار کوچک تر در حال حاضر کار بسیار سخت و پر دردسری است. بنابراین ساختن آن ها درست در کنار یک اسکله در تاسیساتی که برای ساخت، جابجایی و نصب  سازه های عظیم در داخل آب طراحی شده است، جلوی بسیاری از مشکلات آینده را می گیرد.

اندازه پره ها  و تیغه هادر هنگام وزش  باد بسیار مهم است. هرچه پره ها یا تیغه های توربین های  شما طولانی تر باشد، منطقه حرکتی آن بزرگ تر است و باد بیشتری در فضایی وسیع تر جا به جا می کند و می توانید انرژی بیشتری از یک تورین برداشت کنید .زمانی از بادهای دریایی صحبت می شود، این مساله نیز باید در نظر گرفته شود که ساخت سازه در بستر دریا هزینه های گزافی را می طلبد، بنابراین مهمترین محhسبه ای که باید در این میان در نظر گرفته شود تولید انرژی بیشتر از مکان های کمتر است که این خود ریسک پذیری پروژه را بالا می برد.

رکورد قبلی در زمینه تورین های بزرگ و قدرتمند از آن «مینگ یانگ اسمارت انرژی مای اس ای» بود که از تیغه های ۱۱۸ متری برخوردار بود می توانست هوا را  در منطقه ای به وسعت  ۴۶ هزار متر مربع جارو کند.  Nv توربین جدید H۲۶۰-۱۸MW CSSC Haizhuang طول تیغه تا ۸.۵ درصد افزایش داده شد و به ۱۲۸ متر رسید  و منطقه هوای جارو شده را با ۱۵.۲ درصد افزایش به ۵۳ هزار متر مربع رساند.
 

اما توربین H۲۶۰-۱۸MW در شرایط پیک در هر بار چرخش قادر به تولید ۴۴.۸ کیلووات ساعت انرژی خواهد بود. این توربین قادر است هوای اطراف خود را در فضایی به وضعت حدود ۱۰ زمین فوتبال جابه جا کند، پیشتر بزرگترین توربین دنیا هوا را در فضایی به وسعت حدود ۸.۶ زمین فوتبال جابه جا می کرد.

افزایش قطر توربین از ۱۷۱ متر به ۲۶۰ متر آنگونه که در تصویر زیر نشان داده می شود باعث افزایش تولید برق از ۵ مگاوات به ۱۸ مگاوات می شود:
 



کمپانی «سی اس اس سی» اعلام کرده که با استفااده از این توربین های ۱۸ مگاواتی هیولا مانند  می توان یک مزرعه بادی فراساحلی با ظرفیت ۱ گیگاوات ایجاد کرد. این توربین غول آسا همچنین نسبت به توربین های ۱۶ مگاواتی به ۱۳ درصد دستگاه های کمتری نیاز دارد. برای نصب این توربین ها در بستر دریا، به کار و کابل کشی کمتری نیاز است که همین باعث کاهش مصرف انرژی می شود. استحصال انرژی بیشتر از تنها یک توربین، باعث کاهش هزینه مزرعه تا صدهامیلیون یوان چین می شود. در حال حاضر ارزش هر ۱۰۰ میلیون یوان چین برابر با ۱۴.۸ میلیون دلار است. 

بیشتر بخوانید:

رکورد توربین هیولایی جدید زیمنس: تولید ۳۵۹ مگاوات برق در ۲۴ ساعت

منبع: همشهری