بازار داغ خرید کرسی و بخاری برقی/خاطره های گذشته زنده شد

...

هوا که به منفی صفر درجه رسید، فشار گاز نیز در خراسان جنوبی دچار نوسانات شد و برخی از شهروندان در استان به ویژه در شهر های بشرویه و طبس به صورت موردی دچار قطعی گاز شدند.

از طرفی بسیاری از شهروندان خراسان جنوبی برای مدیریت مصرف انرژی و یا برای واحد صنفی و مغازه خود به سراغ خرید بخاری های برقی و نفتی رفتند. بسیاری از شهروندان نیز در خانه خود کرسی راه انداختند و این نوستالژی قدیمی را زنده کردند.

نوستالژی قدیمی زنده شد

فیلم هایی در فضای مجازی دست به دست شده است که نشان می دهد که برخی از مردم به ویژه در مناطق روستایی به سمت استفاده از کرسی روی آورده اند.

همه این موارد باعث شد که بازار بخاری های برقی و نفتی داغ شود و بسیاری از فروشندگان لوازم خانگی این بخاری ها را از انباری مغازه های خود بیرون بیاورند.

رونق استفاده از بخاری های نفتی و برقی به قدری افزایش یافته است که جهادگران برای کمک به مردم در شرایط برودت و سرمای شدید هوا پای کار تعمیر آن آمده اند.

جهادی ها پای کار تعمیر وسایل گرمایشی برقی و نفتی

در تاریخ ۲۵ دی ماه، مهدی هنری، رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از روز گذشته با توجه قطع موردی در برخی روستا های بشرویه قرارگاه جهادی امام رضا ع بشرویه پای کار آمد.

وی با بیان اینکه با فعالیت ۲۴ ساعته این قرارگاه تعداد ۱۱۰ عدد کرسی برقی را ساخته و در بین مردم توزیع شده است، ادامه داد: همچنین تعداد ۶۰ بخاری نفتی قدیمی از آموزش پرورش دریافت شده که توسط جهادگران بشرویه تعمیرات آن ها در حال انجام است.

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی یادآور شد: با کمک گروه های جهادی فردوس نیز بیش از ۱۰۰ چراغ و بخاری نفتی برای شرایط بحران جمع آوری شده است.

لیلا محمدی از شهروندان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: هیچ نعمتی در زمستان بالاتر از بارش باران و برف نیست و باید به شکرانه این داده های ارزشمند خداوندی در زمستان سرد مدیریت مصرف انرژی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این روز ها همه کارشناسان صحبت از صرفه جویی در مصرف انرژی می زنند، بیان کرد: خیلی از شهروندان به ویژه در مناطق روستایی به سمت استفاده از کرسی رفته اند و برخی نیز بخاری برقی تهیه کرده اند.

به یاد روز های خاطره انگیز گذشته

این شهروند خراسان جنوبی گفت: در هر حال این روز ها گزینه های جایگزین برای گرمایش خانه وجود دارد و همگی در زمستان سرد باید دمای خانه را بر محور همدلی تنظیم کنیم تا به همه هموطنان ما گاز برسد.

محمدی یادآور شد: در گذشته نیز بسیاری از مردم از کرسی در روز های سرد زمستانی استفاده می کردند و این برودت هوا موجب شده که خاطره های قدیم از کرسی و چراغ علاء الدین و دوباره زنده شود.

وی افزود: چند روز پیش از جلوی مغازه ای رد می شدم که دیدم تعداد زیادی کرسی برای فروش در جلوی مغازه اش گذاشته که برای من بسیار جالب بود.

قیمت بخاری های برقی

محمد، ولی کاظمی که بیش از ۲۰ سال است در زمینه فروش لوازم خانگی فعالیت می کند در گفتگو با مهر اظهارکرد: در حال حاضر قیمت یک بخاری برقی در بازار خراسان جنوبی بین ۳۵۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نوسان است.

وی درباره موجودی بخاری های برقی در بازار بیان کرد: شاید یک واحد صنفی موجودی بخاری برقی خود را تمام کرده باشد، ولی اینگونه نیست که در بازار موجود نباشد.

فروشنده لوازم خانگی در بیرجند با اشاره به اینکه تقاضا برای خرید لوازم برقی و نفتی افزایش یافته است، گفت: قیمت این قبیل بخاری ها نه به خاطر موضوع افت فشار گاز و افزایش تقاضا بلکه مانند سایر محصولات و لوازم خانگی اندکی افزایش قیمت داشته است.

کاظمی ادامه داد: بخاری نفتی معمولا کمتر در بازار برای فروش وجود دارد چرا که مدت هاست مورد استفاده مردم قرار نمی گیرد، ولی شاید برخی از واحد های صنفی از گذشته در انبار خود موجود داشته باشند.

استقبال مردم از خرید بخاری های برقی

انصاری فر رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: در حال حاضر مردم بیشتر لوازم گرمایشی برقی موجود در بازار بازار بیرجند را خریده اند.

وی در مورد قیمت لوازم گرمایشی برقی بیان کرد: لوازم گرمایشی به طور معمول بین پنج تا ده درصد افزایش قیمت داشته است، ولی اصناف خراسان جنوبی به واسطه انصاف و کمک به حال مردم معمولا بخاری های برقی و نفتی را به قیمت سال قبل می فروشند.

خدادادی دبیر اجرایی اتاق اصناف خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در مورد قیمت بخاری های نفتی و برقی چند روز پیش با بازرسین بازدیدی از اصناف مرتبط داشتیم و فاکتور ها مورد بررسی قرار گرفت.

گرانفروشی در بازار وسایل گرمایشی نداشتیم

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه در بازرسی ها با گرانفروشی در بازار بخاری های برقی مواجه نشدیم، یادآور شد: با این حال اگر شهروندان با مورد گرانفروشی رو به رو شدند می توانند به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند.

دبیر اجرایی اتاق اصناف خراسان جنوبی بیان کرد: البته بخش زیادی از موجودی بخاری برقی در بازار بیرجند در روز های اخیر خریداری شده است.

خدادادی با تأکید بر اینکه نهایت تلاش خود را برای آسایش و رفاه مردم انجام می دهیم، گفت: اصناف خراسان جنوبی نیز طبق همیشه همدلی و همراهی خود را به ویژه در شرایط سخت دارند و با حدأقل سود کالا را به فروش می رسانند

وی گفت: در هر حال شاید همه مردم و اصناف و در این سرمای زمستان به خاطر افت فشار گاز دچار مشکلات عدیده شده باشند، ولی می توان با مدیریت مصرف و استفاده از سوخت های جایگزین در کنار هم این سختی زمستان را به امید بهار سرسبز و زیبا سپری کرد.

استقبال مردم از کرسی های قدیمی و بخاری های برقی و نفتی یادآور دو نکته است. اول اینکه مردم خراسان جنوبی و ایران در شرایط سخت همواره صبر و همدلی و ایثار از خود نشان داده و به مسئولان برای خدمت رسانی بهتر کمک می کنند.

دوم اینکه شاید این کرسی ها و چراغ ها تنها یک نماد از گذشته نه چندان دور باشد، ولی دوباره این نکته را به ما متذکر می شود که یکدلی ها نه در کنار امکانات و داشته های مادی که در پرتو دغدغه های مشترک و دوستی های قلبی رقم می خورد.

منبع: مهر

منبع: اخبار سرگرمی باشگاه‌خبرنگاران