گام‌های بلند برای ساخت هواپیماهای فوق سریع | عمودپروازی بدون بال با سرعتی خیره‌کننده

پرنده جدید بدون بال «جتوپترا» دستیابی به سرعت ۰.۸ ماخ ۹۸۸ کیلومتر در ساعت را با هواپیمای عمودپرواز VTOL خود امکان پذیر خواهد کرد.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، «جتوپترا» یک استارت آپ هوانوردی است که پهپادهای قدرتمند و ماشین های پرنده واقعی را توسعه می دهد تا در نحوه حمل و نقل محصولات و افراد در دنیای امروز انقلابی ایجاد کند. سیستم های پیشران هواپیمای منحصربه فرد «جتوپترا» مانند «فن های بدون تیغه دایسون روی استروئیدها»، شبیه به داستان ها و فیلم های علمی تخیلی خالص هستند. با این حال آزمایش های این پیشران ها برخی از قابلیت های جذاب را در آزمایش ها نشان داده و باعث شده «جتوپترا» گام بعدی در طراحی هواپیمای فوق سریع «وی تی او ال» بردارد.

«جتوپترا» اعلام کرده که یک مدل زیر مقیاس از طراحی مفهومی خود برای برنامه « AFWERX HSVTOL » ساخته است، این یکی از ۱۱ شرکتی است که هنوز در حال کار برای طراحی یک هواپیمای نظامی نسل بعدی «وی تی او ل» است که قادر به کارایی بسیار بالاتر از هر چیزی است که در حال حاضر در بازار وجود دارد.

این مدل زیر مقیاس در حال حاضر در یک تونل باد در حال آزمایش است. «جتوپترا» پیش بینی می کند که این دستگاه می تواند سرعتی در حدود ۰.۸ ماخ ۹۸۸ کیلومتر در ساعت داشته باشد. این سریع تر از سرعت کروز یک هواپیمای بوئینگ «دریم لاینر» است و تقریبا دو برابر سریعتر از سرعتی است که هر «تیلتروتوری» هواگردهایی که با ترکیب ویژگی های هلیکوپتر و هواپیما به دست آمده اند. این نوع از هواگردها از طریق یک یا چند روتور که بروی بال قرار گرفته اند برای تولید نیروی رانش استفاده می کنند می تواند به آن دست پیدا کند. برای رسیدن به این سرعت ها، سیستم های محرکه سیال باید توسط موتورهای بسیار قوی تغذیه شوند.

بیشتر بخوانید:

تصاویر تماشایی فرود بوئینگ ۷۴۷ بر روی باند از منظره کابین خلبان

طراحی هواپیمای مفهومی در شش ماه آینده، به عنوان بخشی از قرارداد جداگانه انتقال فناوری کسب و کارهای کوچک STTR با AFWERX که در حال حاضر در حال انجام است، اجرا خواهد شد.

منبع: همشهری