سرگردانی بیماران سرطانی در مرحله آخر درمان/غفلت از طب تسکینی

در گفتگو با مهر مطرح شد؛ ...
دبیر علمی دومین همایش ملی سرطان، بر اهمیت طب تسکینی بیماران مبتلا به سرطان در کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه در این مقوله دچار غفلت شده ایم.

سینا سالاری، درگفتگو با خبرنگار مهر، به برنامه ها و اهداف دومین همایش ملی سرطان اشاره کرد و افزود: این همایش که در روزهای ۶ و ۷ بهمن ۱۴۰۱ در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود، یک تفاوت با سایر کنگره ها و همایش های حوزه انکولوژی دارد؛ این است که بر مبنای بحث پیشگیری از سرطان تاکید بیشتری شده است.

وی ادامه داد: ما سعی کرده ایم در همایش ملی سرطان، از کسانی که مستقیم و غیرمستقیم درگیر بیماران مبتلا به سرطان هستند، دعوت کنیم. همچنین، یکی دیگر از مزیت های همایش ملی سرطان، پرداختن به بحث های فوق تخصصی ۵ سرطان شایع در کشور است.

این فوق تخصص خون و سرطان بالغین، تاکید کرد: موضوعات دیگری همچون، طب تسکینی، تغذیه و...، نیز در این همایش مورد توجه قرار گرفته است. ضمن اینکه در روز دوم برگزاری همایش، در یک قسمت از برنامه ها، همراهان بیماران مبتلا به سرطان نیز می توانند حضور داشته باشند.

سالاری در ادامه به مقوله طب تسکینی در حوزه سرطان اشاره کرد و افزود: معتقدیم در کنار درمان سرطان، باید به سایر نیازهای مشاوره ای، تغذیه ای، روانپزشکی و روانشناسی و...، نیز توجه شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اذعان به غفلت از همکاری های بین گروهی در حوزه سرطان، گفت: در بیماری های سرطان، روند درمان به جایی می رسد که شرایط برای بیمار سخت می شود و در اینجا لازم است از طب تسکینی استفاده کنیم .

سالاری با عنوان این مطلب که طب تسکینی سابقه خیلی زیادی در دنیا ندارد، افزود: در دنیا، برای این گروه از بیماران سرطانی که در مرحله انتهایی درمان قرار دارند، مراکز اختصاصی در نظر گرفته شده تا حمایت های تسکینی را در این مراکز دریافت کند.

وی ادامه داد: حمایت های تسکینی شامل سرم تراپی، تغذیه و...، با هزینه های به مراتب کمتر از مراکز درمانی ارائه می شود.

سالاری با عنوان این مطلب که چنین مراکزی به صورت مدون در ایران وجود ندارد، گفت: متاسفانه طب تسکینی در کشور ما متولی ندارد و می بایست در این خصوص، فرهنگ سازی صورت بگیرد.

دبیر علمی دومین همایش ملی سرطان، با تاکید بر ضرورت ورود خیرین و بخش خصوصی به ایجاد این مراکز برای بیماران سرطانی، افزود: یکی از نگرانی ها و چالش های ما در حوزه سرطان این است که بیمار در مرحله آخر درمان، سرگردان شود. در حالی که هستند هموطنانی که تا چند میلیارد هم برای بیمار خود هزینه کرده اند و حالا نمی دانند با بیمار خود چگونه برخورد کنند.

سالاری، بر تشکیل کارگروه طب تسکینی با هدف ساماندهی این قبیل از بیماران سرطانی که در مرحل آخر درمان قرار دارند، تاکید کرد و گفت: می بایست برای این گروه از بیماران، پروتکل ها و راهنماهای بالینی ملی درمان نوشته شود.

منبع: اخبار پزشکی مهرنیوز