حل ۵۰۰ مساله با مشارکت نخبگان و ۱۰۰ مساله استانی با حضور اساتید

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان خبر داد ...
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از اجرای «طرح رفع نیازهای کشور» و «طرح حل مساله» با حضور نخبگان و اساتید دانشگاه ها خبر داد و گفت: در طرح رفع نیازهای کشور ۵۰۰ مساله مطرح شده که ۳ هزار نفر از نخبگان در رفع آن مشارکت دارند و در طرح حل مساله، ۱۰۰ مساله ملی را از هیات دولت و استان ها دریافت کرده ایم که در هر استان یک تا سه مساله استانی با مشارکت اساتید مرتفع خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر ناصر باقری مقدم امروز در نشستی با عنوان «گفت وگوی نخبگان» که با حضور وزیر علوم و ۵۶ نفر از نخبگان برگزیده طرح شهید چمران ویژه دانشجویان پسا دکتری ، طرح کاظمی آشتیانی انتخاب اعضای هیات علمی ، طرح شهید وزوایی حمایت از دانشجویان مقطع دکتری و طرح احمدی روشن طرح مساله محور و طرح شهید شهریاری بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، در خصوص اجرای طرح جذب نخبگان در دانشگاه ها به عنوان عضو هیات علمی، توضیح داد: تاکنون تعداد نخبگانی را که در این حوزه به دانشگاه ها معرفی می کردیم، بسیار زیاد بود؛ از این رو استانداردهای بالایی برای این امر در بنیاد ملی نخبگان در نظر گرفته می شد.

وی ادامه داد: در سال جاری بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان با ایشان در زمینه تسهیل گری در جذب نخبگان در دانشگاه ها، با مساعدت وزیر علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهمیه ۲۰ درصدی برای نخبگان به منظور جذب در دانشگاه ها در نظر گرفته شد.

باقری مقدم، با تاکید بر اینکه با این سهمیه ظرفیت جذب نخبگان ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته است، یادآور شد: با این روند امیدواریم در سال آینده ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخبه با مساعدت وزارت علوم، عضو هیات علمی دانشگاه ها شوند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، اظهار کرد: اقدام دیگر انجام شده در این زمینه، علاوه بر دو مسیر سابق مسیر دیگری تعریف شده که از نخبگان خواسته می شود ۷ پیشنهاد برای جذب در دانشگاه ها اعلام کنند که ۳ پیشنهاد باید در خارج کلانشهرها باشد و بر اساس توانمندی های آنها به وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد معرفی خواهند شد.

به گفته وی، نخبگان در یکی از ۷ پیشنهاد ارائه شده جانمایی خواهند شد.

رفع مسائل استان ها با اساتید

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از اجرای طرح رفع نیازهای کشور با حضور اساتید دانشگاه ها خبر داد و یادآور شد: در این طرح که از امسال اجرایی شده است، ۵۰۰ مساله مطرح شده که ۳ هزار نفر از نخبگان در رفع آن مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه اساتید در این طرح نقش راهبرد را دارند، گفت: طرح دیگری را با عنوان «حل مساله» توسط اساتید کلید زدیم که طی آن ۱۰۰ مساله ملی را از هیات دولت و استان ها دریافت کرده و در هر استان ۱ تا ۳ مساله استانی با مشارکت اساتید مرتفع خواهد شد.

مسکن نخبگان

باقری مقدم با اشاره به مسکن نخبگان، با تاکید بر این که نیاز است مشکل مسکن نخبگان با همکاری دانشگاه ها حل شود، گفت:  ما متعهد شدیم که تا سال آینده هزار واحد مسکن برای نخبگان تامین شود که در این همکاری می توانیم این طرح را کلید بزنیم.

وی تاکید کرد: اگر این سد با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم شکسته شود، شور خوبی را ایجاد خواهد کرد.

شیوه نامه مادران نخبه پرور

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از تدوین شیوه نامه مادران نخبه پرور خبر داد و گفت: در بنیاد ملی نخبگان همه نخبه هستند، ولی سن ما از نخبگان حاضر در این نشست بیشتر است و ما در تلاش هستیم تا مشکلات نخبگان را مرتفع کنیم.

وی ادامه داد: در کارگروه های بنیاد ملی نخبگان، تدوین شیوه نامه مادران نخبه پرور را در دستور کار داریم و طی آن به دنبال طراحی سیستمی برای نخبه پروری هستیم.

باقری مقدم اظهار کرد: ما متوجه شدیم مادران نخبه پرور جایگاه بالایی در نخبه پروری دارند و باید به طور ویژه حمایت شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا