ایران و تاجیکستان تفاهم‌نامه همکاری دارویی منعقد کردند

دستیار ویژه وزیر بهداشت عنوان کرد؛ ...
جمهوری اسلامی ایران و کشور جمهوری تاجیکستان، در زمینه همکاری های دارویی، تفاهم نامه منعقد کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم نامه همکاری دارویی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور جمهوری تاجیکستان با حضور محمدحسین نیکنام دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین الملل وزارت بهداشت و محمد پیکانپور مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، مشاور وزیر بهداشت تاجیکستان و معروف سفیر جمهوری تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران و هیأت دارویی تاجیکستان منعقد شد.

نیکنام درباره این تفاهمنامه اظهار داشت: هیأت تاجیکستانی از حوزه دارو در ایران حضور داشتند و بازدیدها و مذاکرات متعددی با مسئولان ما در سازمان غذا و دارو صورت دادند و مجموعه این بحث ها به تفاهمنامه ای منجر شد که بین مدیرکل امور دارو از جانب ایران و مدیرکل دارو تاجیکستان به امضا رسید.

وی افزود: کشور تاجیکستان جزو کشورهایی است که همواره برای جمهوری اسلامی ایران در اولویت بوده است چرا که هر دو کشور از نظر فرهنگی و تاریخی و اجتماعی اشتراکات زیادی دارند بالاخص زبان مشترک همواره ایجاب کرده که جمهوری اسلامی با جمهوری تاجیکستان همکاری و ارتباطات گسترده ای داشته باشد.

نیکنام با بیان اینکه همکاری های پزشکی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان از گذشته تا الان وجود داشته است، گفت: یک مرکز درمانی ایرانی در کشور تاجیکستان فعال است و امیدواریم بتوانیم این همکاری ها را در عرصه های دیگر به ویژه در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی ادامه دهیم.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین الملل وزارت بهداشت ادامه داد: نظام سلامت ایران دارای مزیت های بسیار زیادی بوده و می تواند منشأ خدمات زیادی در عرصه آموزش، درمان، دارو، تحقیقات و تبادل استاد و دانشجو برای جمهوری تاجیکستان باشد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه روابط سیاسی بسیار خوبی بین دو کشور تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و زمینه برای گسترش همکاری ها فراهم است و امروز نیز در عرصه دارو تفاهم بسیار خوبی صورت گرفت.

نیکنام به اذعان هیأت تاجیکستانی از پیشرفت ایران در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی اشاره و خاطرنشان کرد: هیأت تاجیکستانی در بازدیدهایی که از مراکز دارویی و بهداشتی ما صورت دادند از پیشرفت های صورت گرفته متعجب شده بودند و درخواست داشتند تا جمهوری اسلامی بتواند در این عرصه منشأ کمک به آنان باشد.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین الملل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ما در حالی این همکاری ها را صورت می دهیم که ۹۷ درصد نیازهای دارویی را خودمان تأمین می کنیم در حالی که ۹۰ درصد داروهای مورد نیاز تاجیکستان وارداتی است.

وی ادامه داد: هیأت تاجیکستانی اذعان داشتند که مردم تاجیکستان نسبت به استفاده از داروها و تجهیزات پزشکی ایرانی استقبال چشمگیری دارند بنابراین زمینه برای همکاری های فی ما بین دو کشور در این عرصه فراهم است.

منبع: اخبار پزشکی مهرنیوز