وحیدی: در اغتشاشات جای احزاب خالی بود/ این نقطه ضعف احزاب است که از لایه های پایین اجتماعی نباشند

وزیر کشور با تاکید بر اینکه احزاب باید کادرسازی انجام دهند تا بتوانند برای اداره کشور موثر و مفید باشد گفت: این نقطه ضعف احزاب است که از لایه های پایین اجتماعی نباشند. ...

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، احمد وحیدی وزیر کشور امروز شنبه ۹ بهمن در نشست خانه احزاب ایران که به منظور آسیب شناسی دو انتخابات اخیر برگزار شده بود، ضمن تبریک ایام ماه مبارک رجب و میلاد حضرت علی ع گفت: با داشتن نزدیک به ۱۳۴ حزب باید بپرسیم چه انتظاری از این ظرفیت برای پیشرفت کشور داریم؟ احزاب یک ظرفیت هستند که وظیفه ای را برای خود قائل شدند و آن گردهم آوردن مردم حول شعارهای مناسب است.

وی با بیان اینکه قرار است کشور رشد کند و این مسأله هم باید بر عهده مردم باشند و احزاب هم 
در این بین باید نقش آفرینی کنند افزود: اولین سوال این است که در این زمینه چه کمبودی داریم؟ همیشه چند بحث از اول انقلاب مطرح بوده است، چیستی جایگاه حزب و اینکه کشور نیاز به حزب دارد یا خیر. بحث ها مفصل بوده ولی آنچه که مسلم است این است که کشور حزب می خواهد و احزاب می توانند  در مشارکت و ثبات سیاسی نقش آفرینی کنند و می توانند جایگاهی برای بیان خواسته های مردم باشند که اهمیت زیادی دارد.

وزیر کشور افزود: منافع ملی، وحدت ملی، امنیت ملی و مصلحت کلی در اینجا پررنگ می شوند. همه احزاب این چهار عنوان را در نظر دارند و هیچ فعالیتی نباید باشد جز اینکه که چهار مولفه ذکر شده را داشته باشد.

وحیدی تصریح کرد: سوال می شود که این مسائل چه شاخص هایی دارند؟ در پاسخ باید گفت بخشی از آن ها در قانون اساسی آمده و برخی هم در چارچوب های دیگر با گذر زمان خودش را نشان داده که اگر این موارد رعایت شود ممنوعیتی برای فعالیت آن باشد. احزاب اسلامی هم طبیعتا اسلام را قبول دارند اگر حزبی باشد که مسلمان نباشد بر اساس دینشان عمل می کنند.

وی با بیان اینکه معتقدیم احزاب باید تقویت شوند، گفت: مسأله دیگر این است که احزاب کارکرد واقعیشان را داشته باشند و اگر بنا باشد صرفا در قالب جریان خبری باشد نمی توانند نقش لازم را ایفا کند. کارکرد اساسی احزاب که بسیار اهمیت دارد در درجه  اول این است که این احزاب بتوانند در جامعه مبلغ عقلانیت باشند و جامعه را به سمت عقلانیت هدایت کنند. مسأله دیگر بحث ایجاد تعادل است، تعادل در جامعه در مقابل بی ثباتی است که کارکرد دیگر احزاب است. موضوع دیگر پیشنهاد حزب برای بهبود اوضاع است که هرچه  سیاست های احزاب دقیق تر باشد مفیدتر است.

وحیدی با اشاره به موضوع کادرسازی گفت: احزاب باید کادرسازی انجام دهند تا بتوانند برای اداره کشور موثر و مفید باشد. احزاب باید بتوانند شرایط وفاق اجتماعی را با حرکت از پایین به بالا بتواند اجرا کنند و این نقطه ضعف است که احزاب از بالا به پایین باشند و از لایه های پایین اجتماعی نباشند.

وزیر کشور گفت: موضوع دیگر فراگیری است، باید تعداد قابل توجهی از مردم حامی یک حزب باشند، در کشورما مردمسالاری است و احزاب باید مردم را نمایندگی کنند. احزاب  باید قادر باشند در لحظات خاص نیازمندی های خاص را بتوانند به خوبی تشخیص دهند و آن را با گفتمان مناسبی به بحث بگذارند. حزب باید ادبیات عالمانه یک جریان باشد و بتواند سخنانش را با مراکزی که در اداره کشور نقش دارند و حتی سایر احزاب به بحث بگذارند.

وحیدی گفت وگو را بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: نتایج عملی گفت و گو را باید در صحنه ببینیم. اگر بتوانیم این جریان را به وجود بیاوریم حزب حتما برای کشور نیاز است.

وزیر کشور با بیان اینکه در اغتشاشات اخیر جای احزاب خالی بود تصریح کرد:  غربی ها می گویند حزب صرفا برای کسب قدرت است اما از نظر ما رقابت برای رسیدن به قدرت فقط نیست.

این خبر در حال تکمیل است .....

منبع: فارس‌نیوز