تکلیف وزارت بهداشت برای کاهش حداقل ۵ درصد زایمان های سزارین

در کمیته ترویج زایمان طبیعی عنوان شد؛ ...
معاون درمان گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، مهم ترین چالش برای زایمان طبیعی را ترس از درد زایمان خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فهیمه قطبی زاده، در جلسه کمیته ترویج زایمان طبیعی، گفت: بار اعظم زایمان های غیر طبیعی، در بخش خصوصی صورت می گیرد لذا جلسات متعددی با بیمارستان های خصوصی در این زمینه برگزار شد.

وی از تلاش برای بهبود شاخص ها از طریق این جلسات، خبر داد و افزود: در تلاشیم تا شرایط بهتری را برای زایمان طبیعی ایجاد کنیم. هدف از این اقدامات، ارتقای سلامت مادر و نوزاد، کاهش میزان سزارین نخست زا و حفظ کرامت مادر و نوزاد است.

قطبی زاده، سپس به تکلیف وزارت بهداشت، برای کاهش حداقل ۵ درصد از زایمان های غیر طبیعی در بیمارستان ها نسبت به نرخ کل زایمان اشاره کرد و گفت: این موارد در راستای ماده ۵۰ و مصوبه وزارت بهداشت است و بر این اساس بحث تعرفه ها و ممنوعیت پرداخت بیمه در موارد زایمان به روش جراحی را در دستور کار قرار داده ایم.

معاون درمان گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، با ابراز امیدواری از اینکه وزارت بهداشت حداقل ۵ درصد از بودجه های عمرانی خود را برای بهبود زایشگاه های طبیعی اختصاص دهد، خاطر نشان کرد: از میان مراکز درمانی موجود در دانشگاه، تنها دو مرکز یاس و ضیائیان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته اقدام به کاهش سزارین نخست زا کرده اند.

وی مهم ترین چالش برای زایمان طبیعی را ترس از درد زایمان خواند و گفت: بحث مهم و پر چالشی که مراکز دولتی و خصوصی با آن مواجه هستند بحث زایمان بدون درد است و بر اساس آمارها قسمت عمده ای از مشکلات بیماران، ترس از درد زایمان عنوان شده است.

قطبی زاده، کلاس توجیهی برای تکنیسین های بی هوشی و افرادی که در زمینه روش های بی درد غیر دارویی فعالیت می کنند را ضروری عنوان کرد و گفت: کلاس های آمادگی برای زایمان طبیعی در بیمارستان های غیر دولتی، از ۱۴۰۱ به صورت حضوری برقرار شد و در مجموع بیمارستان های دولتی، این افزایش کلاس ها ایده آل بوده است. کلاس های زایمان یکی از مواردی است که می تواند در تغییر نگرش افراد مردد، نقش مؤثری داشته باشد.

معاون درمان گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، نقش رسانه های اجتماعی و فضای مجازی را ایجاد نگرش بیماران مؤثر دانست و گفت: باید به صورت فعال در این حوزه نقش ایجاد کنیم. همچنین می توانیم آموزش ها را از سنین پایین تر با همکاری آموزش و پرورش از دوره راهنمایی آغاز کنیم تا افراد از سنین پایین به اهمیت زایمان طبیعی آشنا شوند چرا که بیش ترین مشکلات ما در بیمارستان ها مشکل آمادگی فرهنگی افراد است.

وی افزود: دانشگاه باید در کلاس های آمادگی زایمان به صورت فعال اقدام نماید و فضای مناسب آن را در نظر بگیرند. مسلما در شرایط مناسب، اقبال به زایمان طبیعی بیشتر خواهد بود.

منبع: اخبار پزشکی مهرنیوز