اتفاق تلخ در فوتبال ایران/ حق دایی و گل محمدی در حد کاندیدا شدن برای سرمربیگری تیم ملی هم نبود؟

فهرست بلندبالای کاندیداهای ایرانی هدایت تیم ملی فوتبال ۲ غایب بزرگ دارد.

فدراسیون فوتبال در تصمیمی غیرمنتظره و کم سابقه، از ۷ سرمربی داخلی برنامه خواسته تا موازی با مذاکرات با گزینه های خارجی، سرمربیان داخلی هم برنامه خودشان را برای هدایت تیم ملی تا پایان جام ملت های آسیا ارائه کنند و در شرایطی که در نوبت اول به نظر می رسد این موضوع شبیه به یک شایعه باشد، اما اظهارات امیرمهدی علوی مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال نشان داد که نامه نگاری ها از سوی فدراسیون انجام شده و ۷ سرمربی ایرانی، مدنظر فدراسیون فوتبال هستند

مهدی تاج البته همواره به دنبال جذب یک سرمربی خارجی است و باوجود محدودیت های مالی در تلاش است تا بتواند ابتدا منابع لازم را با آزادسازی پول های ایران در فیفا ایجاد کند و سپس از گزینه خود رونمایی کند اما باتوجه به فرصت زمانی کوتاه باقی مانده تا فیفادی ماه مارچ، تاج اگر نتواند این فرآیند را به سرانجام رساند، احتمالا به سراغ فهرست ۷ نفره خواهد رفت تا بعد از ۱۲ سال برای تیم ملی فوتبال ایران یک سرمربی ایرانی انتخاب شود.

حسین فرکی، امیر قلعه نویی، فرهاد مجیدی، جواد نکونام، مهدی تارتار، ساکت الهامی و حمید مطهری ۷ گزینه معرفی شده از سوی فدراسیون فوتبال هستند که طبق اعلام علوی از ۵ سرمربی درخواست برنامه شده و قرار است طی ۲۴ ساعت آینده برای الهامی و مطهری هم این درخواست ارسال شود که البته سرمربی تیم هوادار اعلام کرده که تمایلی به حضور در تیم ملی ندارد و عملا انصراف خود را پیش از ارائه درخواست فدراسیون اعلام کرده است. امیر قلعه نویی هم در پیامی اینستاگرامی انصراف خود را از هدایت تیم ملی اعلام کرد تا یکی از مهم ترین گزینه های فدراسیون فوتبال عملا کناره گیری خود از پذیرش هدایت تیم ملی رسانه ای کرده باشد.

جای خالی موفق ترین سرمربی لیگ؛ دستیارش کاندیدا شد

یحیی گل محمدی در ۳ فصل اخیر توانسته پرافتخارترین سرمربی فوتبال ایران باشد و عناوین مهمی را در کسوت سرمربی تیم پرسپولیس به دست آورده؛ از جمله ۲ قهرمانی همراه سرخ پوشان پایتخت در لیگ برتر و در حال حاضر هم تیمش در لیگ برتر و جام حذفی شانس قهرمانی دارد. باوجود این کارنامه موفق، اثری از نام گل محمدی در فهرست کاندیداهای تیم ملی به چشم نمی خورد که برای هواداران فوتبال این مسئله بسیار سوال برانگیز شده است.

فدراسیون فوتبال در شرایطی از یحیی گل محمدی درخواست برنامه نکرده که به جای او، نام حمید مطهری دستیار پیشین گل محمدی در تیم پرسپولیس به چشم می خورد که بعد از فعالیت به عنوان سرمربی، کارنامه چندان موفقی نداشته و در تیم نساجی روزهای خوبی را سپری نمی کند اما دعوت از حمید مطهری برای ارائه برنامه برای هدایت تیم ملی و عدم دعوت از یحیی گل محمدی از جمله عجیب ترین تصمیمات فدراسیون فوتبال به شمار می رود. امیر قلعه نویی در پیام انصراف خود از پذیرش هدایت تیم ملی، از جای خالی گل محمدی در کنار محمد ربیعی و مجتبی حسینی در بین کاندیداهای سرمربیگری تیم ملی گلایه کرده بود.

حذف غیرمنتظره علی دایی

علی دایی همواره گزینه هدایت تیم ملی فوتبال ایران در سالیان اخیر بوده است. او بعد از جدایی مارک ویلموتس، گزینه نخست فدراسیون فوتبال بود اما دایی به پیشنهاد مدیران فدراسیون پاسخ منفی داد و در نهایت دراگان اسکوچیچ انتخاب شد. حتی گفته می شود پیش از آنکه فدراسیون به سراغ سرمربی بلژیکی هم برود، هدایت تیم ملی به دایی پیشنهاد شده که او نپذیرفته که بخواهد در قامت جانشین کارلوس کی روش معارفه شود.

اسطوره فوتبال ایران با وجود رد پیشنهادهای فدراسیون فوتبال در سالیان گذشته، همواره جزو گزینه های مطرح شده در حوالی نیمکت تیم ملی بود اما حالا در جدیدترین به روزرسانی مدیران فدراسیون در فهرست کاندیداهای تیم ملی، نام علی دایی از قلم افتاده و در صف مدعیان حضور در تیم ملی دیگر نام دایی به چشم نمی خورد؛ آن هم در شرایطی که نام گزینه هایی مثل حسین فرکی، ساکت الهامی و حمید مطهری در لیست است و این موضوع هم به مانند حذف یحیی گل محمدی در نوع خود عجیب است و جالب آنکه مدیران فدراسیون فوتبال هیچ توضیحی درباره این اقدام خود ارائه نکرده اند.

قرار نگرفتن دایی و گل محمدی در فهرست عجیب نامزدهای سرمربی گری تیم ملی چندان با ارزیابی فوتبالی سازوگار نیست. گروهی معتقدند نیامدن نام این دو سرمربی در لیستی که در آن مربی ناموفق و خانه نشین هم حضور دارند، دلایل غیرفوتبالی دارد و به اتفاقات ماه های اخیر برمی گردد. این دو احتمالا در فهرست سیاه فدراسیون و شاید مراجع دیگر حضور دارند و فدراسیون حتی از آن ها نام هم نیاورده است.

در همین ارتباط بخوانید: انتخاب سرمربی تیم ملی ایران یا بازی اسم و فامیل؟/ پشت پرده انصراف امیر قلعه نویی و گزینه ای که از همین حالا انتخاب شده است

منبع: فوتبال۳۶۰

منبع: خبرورزشی