تراکتور در سالی که گذشت

تیم فوتبال تراکتور، سال پر فراز و نشیبی را تجربه کرد.

 تیم فوتبال تراکتور با کش و قوس های فراوان فصل ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را با فرار از سقوط به رده پایین تر به سرانجام رساند، و آماده شد تا چهارمین فصل خود در دوران خصوصیش را بهتر سپری کند که در این گزارش به تراکتور مدل ۱۴۰۱ خواهیم پرداخت.

استارت با پیرمرد روس

در ابتدا اقدامات باشگاه تراکتور جهت آماده سازی این تیم برای فصل جدید، علی خطیر به عنوان نائب رئیس هیات مدیره و مسئول نقل رو انتقالات این تیم انتخاب شد و بعد از عدم توافق این باشگاه با ارطغرل ساغلام، قربان بردیف روسیه ای پشت فرمان تراکتور نشست.

بعد از نشستن پیرمرد ترکمن، روی نیمکت تراکتور، چند تن از بازیکنان از جمع تی تی ها جدا شدند که از جمله معروف ترین آن ها می توان به محمدرضا خانزاده، اشاره کرد.

در گرمای تابستان پیمان بابایی پس از حرف و حدیث های فراوان از جمع تی تی ها جدا شد و به استقلال پیوست تا «گلبرگ مغرور» دیگر در بین پرشورها محبوب نباشد.

همچنین اکبر ایمانی از تراکتور جدا شد، تا برای گذراندن خدمت سربازی راهی ملوان بندرانزلی شود و قرارداد دیگو پریرا نیز تمدید نشد تا این بازیکن ایران را ترک کند.

بردیف دست به جذب سه یار خارجی زد و بر این اساس؛ صفا هادی، گستاوو واگنین و ریکاردو آلوز به جمع تی تی ها پیوستند که هر سه این خریدها در ادامه فصل برای سرخ پوشان دیار آذربایجان مثمرثمر بوده اند.

پس از کنار گذاشته شدن علی خطیر و استعفای میرمعصوم سهرابی، ایوب بهتاج سکان مدیریتی تراکتور را بر عهده گرفت و سرپرست مدیرعاملی این باشگاه شد.

کاوه، از اینجا مانده و از آنجا رانده

آخرین قطعه برای کامل کردن پازل تراکتور مدل ۱۴۰۱، جذب مهاجم بود، که بعد از مطرح شدن نام های مختلف داخلی و خارجی، کاوه رضایی با عقد قراردادی سرخ پوش شد، که در مدت حضورش در تراکتور تنها شش بار به میدان رفت و دو گل را به ثمر رساند و بعد از کش و قوس های فراوان، خواستار پیوستن به استقلال شد که این اتفاق با توجه به وجود قرارداد وی با تی تی ها محقق نشد تا کاوه از اینجا مانده و از آنجا رانده شود.

خمس در یکی از نشست های خبری اعلام کرد که کاوه گذشته تراکتور است تا به احتمال بازگشت این بازیکن به جمع تی تی ها پایان دهد.

پیرمرد آرام و خونسرد روسیه ای پس از تجربه موفق خود در لیگ روسیه بر روی نیمکت تراکتور نشسته بود تا ماجراجویی جدیدی را در فوتبال ایران تجربه کند، اما پس از ۱۱ بازی رویای این سرمربی برای ادامه کار در فوتبال ایران به اتمام رسید.

بردیف پس از ۱۱ بازی و در روز پایانی اردوی این تیم در ترکیه غزل خداحافظی خواند که با اعلام باشگاه تراکتور، جدایی وی به دستور مستقیم ریاست جمهوری روسیه و برای اینکه هر چه سریع تر سکان هدایت تیم سوچی این کشور را بر عهده گیرد، اتفاق افتاد تا دست تی تی ها در آستانه آغاز مجددا ادامه رقابت های لیگ برتر فوتبال لای پوست گردو بماند.

بردیف در ۱۱ بازی، چهار برد، سه مساوی و چهار باخت را ثبت کرد، با قرار گرفتن تراکتور در جایگاه هفتم جدول رده بندی لیگ برتر، کلید اتاقش را به پاکو خمس اسپانیایی سپرد.

بردیف رفت، خمس آمد

خمس بعد از تجربه سکان داری در فوتبال اسپانیا و مکزیک به ایران آمد تا ورق جدیدی از سرنوشت زندگی حرفه ای اش را در تبریز و پشت فرمان تراکتور بنویسد.

بعد از آمدن خمس به تراکتور، هوشنگ نصیرزاده نیز در راس مدیریت این باشگاه قرار گرفت تا تی تی ها پس از جام جهانی با رنگ وبویی تازه پا به رقابت ها بگذارند.

سرمربی اسپانیایی تی تی ها از بدو ورودش به تبریز و نشستن روی نیمکت تراکتور، توجه هواداران این تیم و همچنین صاحب نظران را به علاقه خود به بازی مالکیت محور و تهاجمی، جلب کرد.

هرچند که تراکتور از لحاظ نتیجه گیری در چند بازی ناکام بود، اما پرشورها غالبا از فوتبال ارائه شده توسط تیم محبوبشان رضایت دارند و همین امر باعث شد تا خواستار تمدید قرارداد وی شوند.

داستان خمس و تیم ملی

تنها چند هفته از حضور خمس در تبریز می گذشت که یکی از نشریات معتبر اسپانیایی از علاقه مند بودن تیم ملی فوتبال ایران به سرمربی کنونی تراکتور جهت جانشینی کارلوس کی روش خبر داد.

همین کافی بود که خمس چند هفته ای با این عنوان، تیتر اول رسانه های ورزشی کشور را به خود اختصاص دهد، از طرفی باشگاه تراکتور از هر طریقی به شایعه بودن این اخبار اشاره داشت و این موضوع چندین بار توسط هوشنگ نصیرزاده نیز تکذیب شد.

خمس در نشست های خبری در رابطه با این موضوع دم به تله نمی داد و کاملا زیرکانه در خصوص سوالات مبنی بر انتخاب سرمربی جدید تیم ملی پاسخ می داد.

این موضوع همچنان تا انتخاب امیر قلعه نویی به عنوان سکان دار جدید تیم ملی فوتبال، ادامه دار بود و پس از آن نیز تراکتور در اقدامی که در این باشگاه کمتر شاهد آن بوده ایم دست به تمدید قرارداد این سرمربی به مدت چهار سال زد که این بحث در نوع خود می تواند جالب توجه باشد.

مقایسه بردیف و خمس، دست پخت کدام یک خوشمزه تر بود؟

در ادامه به صورت تفکیکی به نتایج به دست آمده تراکتور با سکان داری قربان بردیف و پاکو خمس را مورد بررسی قرار می دهیم.

قربان بردیف؛

هفته اول: گل گهر سیرجان ۱ تراکتور ۲ 

هفته دوم: تراکتور ۱ ذوب آهن ۱ 

هفته سوم: فولاد خوزستان ۳ تراکتور ۲ 

هفته چهارم: تراکتور ۰ هوادار ۰ 

هفته پنجم: آلومینیوم ۰ تراکتور ۲ 

هفته ششم: تراکتور ۱ صنعت نفت ۰ 

هفته هفتم: پرسپولیس ۰ تراکتور ۱ 

هفته هشتم: مس رفسنجان ۱ تراکتور ۰ 

هفته نهم: تراکتور ۳ نفت مسجدسلیمان ۲ 

هفته دهم: سپاهان ۴ تراکتور ۲ 

هفته یازدهم: تراکتور ۱ ملوان ۱

قربان بردیف در ۱۱ بازی، ۴ برد، سه مساوی و ۴ باخت را ثبت کرد و ۱۵ امتیاز از ۳۳ امتیاز ممکن را کسب کند.

پاکو خمس؛

هفته دوازدهم: پیکان ۰ تراکتور ۱ 

هفته سیزدهم: تراکتور ۰ مس کرمان ۰ 

هفته چهاردهم: نساجی مازندران ۲ تراکتور ۰ 

هفته پانزدهم: تراکتور ۲ استقلال ۰ 

جام حذفی: استقلال ۲ تراکتور ۱ 

هفته شانزدهم: تراکتور ۲ گل گهر سیرجان ۲ 

هفته هفدهم: ذوب آهن ۱ تراکتور ۳ 

هفته هجدهم: تراکتور ۱ فولاد خوزستان ۰ 

هفته نوزدهم: هوادار تهران ۰ تراکتور ۱ 

هفته بیستم: تراکتور ۰ آلومینیوم اراک ۰ 

هفته بیست ویکم: صنعت نفت ۱ تراکتور ۳ 

هفته بیست ودوم: تراکتور ۲ پرسپولیس ۳ 

هفته بیست وسوم: تراکتور ۰ مس رفسنجان ۱

پاکو خمس نیز در ۱۴ بازی، شش برد، سه مساوی و پنج باخت را ثبت کرده و ۱۸ امتیاز از ۳۶ امتیاز ممکن را در لیگ برتر از آن خود کرده است.

اکنون، تراکتور هفت، هفته تا پایان لیگ برتر فرصت دارد، تا در رقابت با تیم های بالانشین جدول برای کسب رتبه ای مناسب تلاش کند.

تی تی ها در ادامه کار باید مقابل تیم های، نفت مسجدسلیمان، سپاهان، ملوان بندرانزلی، پیکان، مس کرمان، نساجی مازندران و استقلال قرار گیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا