آغاز گسترش نظام مراقبت شبکه بهداشتی شهرها از اول اردیبهشت

معاون وزیر بهداشت خبر داد؛ ...
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از آغاز گسترش نظام مراقبت شبکه بهداشتی به شهرها از اول اردیبهشت ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فرشیدی، روز پنج شنبه به مناسبت روز جهانی بهداشت، با حضور در شبکه سلامت سیما، گفت: تمام کشورهایی که با سازمان بهداشت جهانی کار می کنند ۱۸ فروردین را با این عنوان نامگذاری می کنند. به دلیل اهمیت موضوع بهداشت اولین بار سال ۱۹۴۸ میلادی کشورها تصمیم گرفتند روزی را به شکل ویژه به بهداشت اختصاص دهند و بنا بر موضوعات مهم شعاری اختصاصی برای آن در نظر گیرند که امسال هم شعار «بهداشت برای همه» انتخاب شده است. این بار چندم است که این موضوع عنوان می شود که نشان دهنده اهمیت همگانی بودن موضوع بهداشت است.

وی با تاکید بر پیچیده بودن مقوله بهداشت، افزود: ما هم اکنون یک هدف بلند مدت طراحی کرده ایم که باید به آن برسیم و با تقویت خدمات پایه بهداشتی در جهت تاب آور کردن نظام های بهداشتی می توان به این شعار دست پیدا کرد.

فرشیدی ادامه داد: برای برون رفت از مشکلات بهداشتی باید نظام شبکه بهداشتی را تقویت کنیم و در این راستا نیاز به همراهی دولت و سایر نهادها داریم. از این روز از سال قبل برای تقویت نظام شبکه بهداشتی شعار «هر ایرانی باید مراقب سلامت خود را بشناسد» را اعلام کردیم تا ارتقای سواد سلامت جامعه تضمین شود. برای این مهم بحث هر ایرانی، یک مراقب سلامت مطرح شد و از اول اردیبهشت طرح ما با محوریت مراقب سلامت آغاز خواهد شد. بر اساس این طرح هر ۱۵۰۰ نفر تحت نظر یک مراقب بهداشت خواهند بود و ارتباط از طریق سامانه هایی برقرار می شود که در حال طراحی است. این کار بسیار بزرگ است و این مهم با تقویت نیروی انسانی میسر می شود. می خواهیم در سال ۱۴۰۲ خدمات پایه بهداشتی را تقویت کنیم .

وی درباره ویژگی های این مراقبین سلامت تصریح کرد: الان در سطح روستاها هر یک بهورز برای حدود ۱۰۰۰ نفر جمعیت فعال است بنابراین همین الان هم این فرایند برقرار است اما هدف فعلی گسترش و تقویت نظام شبکه بهداشتی در شهرها است. برای این امر به ۲۹ هزار نفر مراقب سلامت نیاز داریم که ۳۰ درصد این تعداد موجود است. رشته های تحصیلی کارشناسی مامایی، کارشناس مبارزه با بیماری ها، بهداشت محیط و پرستاری در آموزشگاه های بهورزی ما در مورد خدماتی که باید ارائه دهند، آموزش خواهند دید.

فرشیدی افزود: بر اساس سنین و بیماری های مختلف بسته خدمتی تدوین شده و مهم این است که افراد را پیدا کنیم که یا خود افراد به ما مراجعه می کنند و یا توسط مراقبین سلامت در سرشماری شهرها شناسایی می شوند تا خدمت دریافت کنند. به عنوان مثال معمولا در گروه سنی میانسالان نیاز به مصرف داروهای کنترل فشارخون، کنترل قندخون و ، است که مراقب سلامت باید در فواصل استاندارد فرد تحت پوشش خود را بررسی کند. برای افرادی هم که نیاز به ارجاع به پزشک خانواده یا پزشک متخصص داشته باشند، این کار توسط مراقب سلامت صورت می گیرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: ما حتی به سراغ مراقبت از بیماری هایی می رویم که اگر در سنین پایین به موقع رسیدگی نشود، ممکن است سالیان بعد مشکل ایجاد کند. به عنوان مثال افزایش بروز بیماری های غیرواگیر که اکنون شاهد آن هستیم را با رصد فعال جمعیت می توان کنترل کرد.

وی، هدف دیگر گسترش و تقویت نظام شبکه بهداشتی را توانمندسازی جامعه برای خودمراقبتی عنوان کرد و گفت: با این کار شاید دیگر حتی برای برخی مراقبت ها نظیر اندازه گیری فشارخون نیازی به مراجعه بیماران به مراقبین سلامت وجود نداشته باشد و مراقب بتواند از راه دور وضعیت فرد را بررسی کند.

فرشیدی در پایان با تاکید بر اینکه گسترش شبکه بهداشتی از اول اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد، افزود: مراقبین سلامت با افراد تحت پوشش خود در تماس خواهند بود و آن ها را راهنمایی می کنند و اسامی آن ها به ثبت می رسد. در روستاها خانه های بهداشت و در شهرها مراکز جامع سلامت به شکل فیزیکی فعال است. از آنجایی که می خواهیم پایگاه در بطن جامعه و درون محلات باشد، در شهرهای بزرگ اندکی مشکل از نظر فضای فیزیکی داریم. استانداران و شهرداران می توانند در این زمینه به ما کمک کنند.

منبع: اخبار پزشکی مهرنیوز