تلاش محققان برای ارتقای دانش فنی معدنکاری و افزایش بهره وری

مدیر گروه پژوهشی ژئومکانیک و استادیار گروه معدن دانشگاه آزاد بافق گفت: ارتقای دانش فنی معدنکاری روباز و زیرزمینی و افزایش بهره‌وری و معدنکاری ایمن در دستور کار محققان این گروه است. ...

گروه استان های خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ محمدعلی قاسم زاده بافقی- حسینعلی لازمی استادیار گروه معدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق، دانش آموخته کارشناسی ارشد مکانیک سنگ دانشگاه امیرکبیر و دکتری این رشته از واحد علوم وتحقیقات است که حدود ۲۴ سال سابقه فعالیت اجرایی، آموزشی و پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی را دارد.

او اکنون مدیر گروه معدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق بوده و اوایل سال ۱۴۰۱ در راستای حوزه تخصصی فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی اش، گروه پژوهشی «ژئومکانیک» را به اتفاق گروهی از استادان و دانشجویان دکتری معدن تشکیل داده است، گروهی که در نمایشگاه ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی رویداد عصر امید حضور داشت.

ساخت تجهیزات تخصصی و کاربردی در حوزه معدن

لازمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، هدف از این فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی را شناسایی مشکلات معادن منطقه و حل آن از طریق انجام طرح های تحقیقاتی، ارتقای دانش فنی و تخصصی گروه هسته پژوهشی و در بلندمدت، ساخت تجهیزات تخصصی و کاربردی در زمینه کاری گروه دانست و بیان کرد: اعضای گروه از همکاران هیئت علمی و دانشجویان دکتری معدن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق بوده و در خود دانشگاه مستقر هستند و فعالیت خود را از معادن شهرستان بافق آغاز کرده اند.

وی در تشریح حوزه تخصصی فعالیت و تحقیق گروه پژوهشی ژئومکانیک دانشگاه آزاد اسلامی بافق توضیح داد: امروزه با توجه به نیاز صنایع به مواد اولیه و حجم بالای استخراج مواد معدنی، معدنکاری در شرایط مختلف زمین شناسی و در اعماق مختلف امری اجتناب ناپذیر است؛ بنابراین موضوع شناخت رفتار زمین به منظور طراحی روش استخراج بهینه و ایمن، امری مهم و ضروری است.

ارتقای دانش فنی معدنکاری روباز و زیرزمینی

مدیر گروه پژوهشی ژئومکانیک و استادیار گروه معدن دانشگاه آزاد بافق افزود: این هسته پژوهشی می تواند زمینه ارتقای دانش فنی معدنکاری روباز و زیرزمینی را فراهم کند و نقش مهمی در افزایش بهره وری و معدنکاری ایمن داشته باشد. به منظور شناخت رفتار زمین در سازه ها به ابزار و تجهیزات رفتارنگاری نیاز است که در ادامه فعالیت های گروه پژوهشی می توان ساخت این تجهیزات را بومی سازی کرد؛ بنابراین زمینه اصلی فعالیت در مورد دانش فنی و تجهیزات مرتبط با شناخت رفتار زمین است.

تلاش

لازمی در تشریح دستاورد های گروه پژوهشی ژئومکانیک واحد بافق از زمان تشکیل تاکنون بیان کرد: اعضای گروه اکنون مشغول به انجام یک طرح تحقیقاتی در معادن منطقه هستند. چند عنوان و پروپوزال تحقیقاتی و کاربردی طرح پیشنهادی به معادن منطقه به منظور رفع مشکلات عملیاتی و اجرایی در معدنکاری نیز ارائه داده اند که در حال پیگیری است.

ارتباط هسته پژوهشی ژئومکانیک با شرکت های دانش بنیان

به گفته دانش آموخته کارشناسی ارشد مکانیک سنگ دانشگاه امیرکبیر و دکتری این رشته از واحد علوم و تحقیقات، ارتباط با شرکت های دانش بنیان از دانشگاه های مطرح کشور به منظور تقویت فعالیت ها و توان گروه از دیگر فعالیت های هسته پژوهشی ژئومکانیک بوده است.

وی مشکلات و موانع موجود در مسیر محققان و پژوهشگران در گروه های پژوهشی را برشمرد و به آنا گفت: برای اینکه مجموعه هسته پژوهشی بتواند به توانمندی و استقلال کاری برسد باید پایه گذاری قوی داشته باشد و برای این کار، اهداف کوتاه مدتی برای گروه پژوهشی تعریف شده است که حوزه فعالیت آن در معادن و محدوه شهرستان بافق است.

این پژوهشگر حوزه معدن اضافه کرد: برای دسترسی به هدف گروه پژوهشی ژئومکانیک، ارتباط با معادن منطقه و معرفی توانمندی های گروه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که در این راستال همواره مشکلاتی وجود داشته است که با حمایت دانشگاه و مدیران معادن این امیدواری وجود دارد، این روند با سرعت بیشتری به نتیجه برسد.

استادیار گروه معدن دانشگاه آزاد بافق درباره چشم انداز و برنامه آینده گروه پژوهشی ژئومکانیک ابراز امیدواری کرد با تلاش تمام همکاران، گروه پژوهشی به اهداف تعریف شده ازجمله توسعه دانش فنی در زمینه مسائل ژئومکانیک به خصوص در معادن و نیز ساخت تجهیزات کاربردی در حوزه تخصصی دست پیدا کند.

بهره مندی گروه پژوهشی ژئومکانیک از تجهیزات و آزمایشگاه های دانشگاه آزاد

دکتری مکانیک سنگ از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، بهره مندی از تجهیزات و آزمایشگاه های دانشگاه آزاد بافق و توانایی علمی استادان رشته های مختلف فنی و مهندسی را عمده ترین امتیاز گروه پژوهشی ژئومکانیک برشمرد.

وی یادآور شد: گروه پژوهشی ژئومکانیک می تواند مشابه یک شرکت مشاوره و پژوهش محور نسبت به شناسایی مشکلات در حوزه تخصصی اقدام کند. با توجه به موقعیت مناسب و قراگرفتن در شهرستان بافق به عنوان یکی از قطب های معدنی کشور، این فعالیت از معادن منطقه آغاز شده است. به موازات رفع مشکلات معادن، می توان نسبت به توسعه دانش فنی و بومی سازی آن در حوزه تخصصی گروه جزء برنامه های هسته پژوهشی اقدام کرد.

انتهای پیام/

منبع: آنا