ترک زودهنگام سیگار برای بازماندگان سرطان ریه مفید است

مطالعات نشان می دهد؛ ...
تحقیقات جدید نشان می دهد که ترک سیگار حتی برای کسانی که بعدا سرطان ریه در آنها تشخیص داده می شود، فایده خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، همچنین محققان دریافتند که ترک زودتر سیگار مفیدتر هم است.

در میان افرادی که مبتلا به شایع ترین نوع سرطان ریه تشخیص داده شده بودند، افراد سیگاری فعلی ۶۸ درصد بیشتر از افرادی که هرگز سیگار نکشیده بودند، فوت کردند، در حالی که افراد سیگاری سابق تنها ۲۶ درصد مرگ و میر بیشتری داشتند.

و هر چه بیمار قبل از تشخیص سرطان ریه، زودتر سیگار را ترک کرده باشد، شانس زنده ماندن او بیشتر است.

«دیوید کریستینی»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه هاروارد، می گوید: «سابقه سیگار کشیدن شرکت کنندگان ما متفاوت بود، برخی از آنها چند سال قبل از تشخیص شأن سیگار را ترک کرده بودند و برخی دیگر چندین دهه قبل از آن سیگار را ترک کرده بودند.»

او در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «از اینرو ما دریافتیم مزایای ترک سیگار قبل از تشخیص و حتی پس از تشخیص سرطان ریه همچنان ادامه دارد.»

محققان نزدیک به ۵۶۰۰ بیمار مبتلا به این سرطان شایع ریه را که بین سال های ۱۹۹۲ تا ۲۰۲۲ در گروه بقای سرطان ریه بوستون در بیمارستان عمومی ماساچوست ثبت نام کرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند.

از این میان، ۷۹۵ نفر هرگز سیگار نکشیده بودند، ۳۳۰۸ نفر سیگاری سابق و ۱۴۹۱ نفر سیگاری فعلی بودند.

هر یک از شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه به سوالاتی در مورد عادات سیگار کشیدن خود و سایر اطلاعات سلامتی و جمعیت شناختی پاسخ دادند. محققان زنده ماندن آنها را هر ۱۲ تا ۱۸ ماه بررسی کردند.

در طول دوره مطالعه، ۳۸۴۲ نفر از شرکت کنندگان، از جمله ۷۹.۳ از سیگاری های فعلی، ۶۶.۸ از سیگاری های سابق و ۵۹.۶ از افرادی که هرگز سیگار نمی کشیدند، جان خود را از دست دادند.

البته، هرگز سیگار نکشیدن افراد بهترین شانس را برای زنده ماندن به همراه داشت.

محققان خاطرنشان کردند که ارتباط بین بقا و سابقه مصرف سیگار ممکن است بسته به مرحله بالینی که در آن سرطان ریه تشخیص داده شده است متفاوت باشد.

منبع: اخبار پزشکی مهرنیوز