پشت پرده تبلیغات سیگار در فیلم ها را علنی کنید

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت؛ ...
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: برخی فیلم ها در شبکه های خانگی، سراسر تبلیغ دخانیات است. لطفا به مردم بگویید که اسپانسر واقعی فیلم های شما چه شرکت های دخانی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر جندقی در جلسه هماهنگی هفته ملی بدون دخانیات که روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ستاد مرکزی وزارت بهداشت، برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید با بسیج اطلاع رسانی در هفته ملی مبارزه با دخانیات، کاهش مصرف دخانیات در کشور را رقم بزنیم، گفت: از همه کسانی که دلسوز جامعه و جوانان کشور هستند دعوت می کنیم که در این مسیر ما را یاری کنند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه وظیفه ما آگاه سازی مردم در خصوص عوارض و خطرات دخانیات است، تصریح کرد: استعمال دخانیات ۴ هزار ماده شیمایی و ۴۰۰ ماده سرطان زا را وارد بدن می کند که بسیار خطرناک است.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای پیشرو در تدوین قانون جامعه پیشگیری از دخانیات است، خاطرنشان کرد: باید قوانین را به سمتی ببریم که در کاهش دسترسی فیزیکی افراد به سیگار مؤثرتر واقع شود.

جندقی ضمن انتقاد برخی از فیلم های سینمایی به ویژه فیلم های شبکه های خانگی، گفت: برخی از فیلم هایی که در شبکه های خانگی پخش می شود سراسر تبلیغ دخانیات است.

وی در مورد فیلم ها سینمایی و شبکه های خانگی گفت: سکانس هایی که در فیلم ها به نمایش گذاشته می شود، تأثیر مخربی بر روح و روان نوجوانان و ترغیب آنان برای استعمال دخانیات می گذارد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: باعث تأسف است که اعلام کنیم برخی از همین فیلم های سینمایی و فیلم های سینمایی نمایش خانگی حتی روش استعمال دخانیات و مواد مخدر را هم به جوانان و نوجوانان آموزش می دهند؟ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا داریم که مجدانه به محتوای این فیلم ها ورود کند و جلوی تبلیغ و اشاعه آن را در محصولات فرهنگی بگیرد.

جندقی همچنین به فروش مواد دخانی در سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها اشاره و تصریح کرد: استندهای شکیل دخانیات در فروشگاه ها تحریک تقاضا است و در یک اقدام عاجل باید فروش سیگار به صورت نخی در فروشگاه ها ممنوع شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت آموزش، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و نفوذ اجتماعی را چهار راهکار بسیار مهم در جلوگیری از استعمال دخانیات عنوان کرد.

منبع: اخبار پزشکی مهرنیوز