چهره های ماندگار رادیولوژی ایران تقدیر شدند

در سی و هشتمین کنگره بین المللی رادیولوژی؛ ...
سه نفر از چهره های ماندگار علم رادیولوژی ایران، در سی و هشتمین کنگره بین المللی رادیولوژی ایران تقدیر شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هر ساله در کنگره رادیولوژی ایران سه تن از چهره های برگزیده علم رادیولوژی کشور معرفی و از آنها تقدیر می شود. در سی و هشتمین دوره از این کنگره نیز از شهرام اخلاق پور، جلال جلال شکوهی و عبدالرسول صداقت، استاتید برجسته این رشته تقدیر شد.

اخلاق پور از دانشمندان و متخصصان پر افتخار کشورمان بوده که همواره دل در گرو میهن و سلامتی هموطنان داشته است.

وی در سال ۱۳۴۶ و در دامان خانواده ای فرهنگی متولد شد، مادر او معلم و پدرش قاضی دادگستری بود.
علاقه شدید وی به تحصیل و اصرارش بر این موضوع موجب شد تا در ۵ سالگی تحصیل در دوران ابتدایی را آغاز کند.

همزمان با تأسیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، او پس از طی آزمون های کتبی و مصاحبه ورودی برای سپری کردن دوران راهنمایی وارد مدرسه تحت نظر این سازمان شد.

اخلاق پور از دوران دبیرستان آرزوی تحصیل در رشته های مهندسی مکانیک یا الکترونیک داشت. اما او در واپسین فرصت های ارسال مدارک شرکت در کنکور، با مشورت ها و پیشنهادهای خانواده، برای حضور در رشته پزشکی داوطلب شد و پس از اعلام نتایج، با رتبه ۹۸ برای تحصیل در این رشته وارد دانشگاه تهران شد.

وی در سال دوم تحصیل در رشته پزشکی به جبهه های جنوب رفت و در عملیات های کربلای ۵، عاشورا ۳ و والفحر ۸ به عنوان پزشکیار ش. م. ر فعالیت کرد.

اخلاق پور از اوایل دهه هفتاد دوران رزیدنتی رادیولوژی را در بیمارستان سینا و در کنار استادان خود آغاز کرد و در سال ۷۴ دانش آموخته شد و توانست به عنوان هیأت علمی پاره وقت فعالیت های علمی و تخصصی خود را ادامه دهد.

انجام روزانه تا یکصد HRCT برای جانبازان شیمیایی و همچنین انجام ام آر آی تخصصی برای بیماران تالاسمی به منظور تعیین میزان رسوب آهن در قلب و کبد این بیماران تنها برخی از خدمات ماندگار وی در دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد بود.

اخلاق پور در سال ۱۳۸۲ به عنوان پزشک نمونه برگزیده شد. وی در ادامه فعالیت های علمی، نقش مؤثری در راه اندازی مجله ایرانین جورنال او رادیشن ریسرچ داشت و موفق شد در راه اندازی مجله رادیولوژی ایران همکاری کند. او از سال ۱۳۸۳ تا ۸۵ عضو هیأت مدیره و دبیر انجمن رادیولوژی ایران بود.

شکوه انگیزه، اندیشه و دانش

مسیر پر فراز و نشیب آموختن، دانش و پژوهیدن، از رهگذران خود، تندیسی جاودانه می سازد که ریشه در خاک اصالت و اخلاق دارد و این نمی شود مگر با جهد و اندیشه.
نام و نام آوری جلال جلال شکوهی برگی جاودانه است در علم و دانش رادیولوژی این مرز و بوم.

زندگی برای استاد شکوهی در آبان ۱۳۲۹ در شهرستان میاندوآب آذربایجان غربی آغاز شد. پدرش معاون اداره ثبت و اسناد بود و مادر او وظیفه تربیت فرزندان را در خانه عهده دار بود.

وی در دوران تحصیل فعالیت های هنری و ورزشی بسیاری داشت تا جایی که به نقل از وی، پاسخ بسیاری از امتحانات را مدیون مطالعات غیر درسی و فعالیت های خارج از مدرسه بود.

شکوهی پس از موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه، دوره پزشکی عمومی خود را در دانشگاه فردوسی مشهد سپری کرد و در سال ۱۳۵۶ دانش آموخته شد.

وی برای ادامه تحصیل در مقطع تخصص، به رغم پذیرفته شدن در چند رشته به طور همزمان از جمله قلب، بیهوشی و گوش و حلق و بینی، در سال ۱۳۵۸ رشته رادیولوژی در دانشگاه شهید بهشتی را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد و پس از طی دوره سه ساله در سال ۶۱ تحصیل خود در این مقطع را به پایان رساند.

شکوهی پس از گذراندن دوره های تخصصی رادیولوژی پیشرفته، اولتراسوند، MRI، CT-scan و اینترونشن در آلمان به کشور بازگشت و موفق شد بیش از ۱۸ مرکز تصویربرداری راه اندازی کند.

یکی از علایق وی، کاربرد تصویربرداری در موارد غیر پزشکی بود و همین موجب شد تا او یکی از جالب ترین اقدامات تاریخی و انسان شناسی کشور را به ثبت برساند.

شکوهی موفق شد با روش cad cam از پیکر مرد نمکی چهار، با روش سی تی اسکن تصاویری ثبت کند که به کشف رازهای دوره حیات او انجامید.

وی ۱۶ سال سابقه دبیری انجمن رادیولوژی ایران را در کارنامه دارد و در انتشار کتاب های چون پارادولیا در رادیولوژی و تصویر پزشکی، اورتوپدی و MRI، پاتولوژی در رادیولوژی و چندین عنوان کتاب دیگر تلاش کرد. در حوزه فرهنگی نیز موفق شد تا ۱۸۰ عنوان کتاب در بنیاد شکوهی منتشر کند. بخش عمده مطالعات و انتشارات غیر پزشکی او به فرهنگ ترک و چاپ نسخ خطی قدیمی بر می گردد.

وی ۶۸ سال پس از تولدش در زادگاهش میاندوآب به عنوان چهره ماندگار معرفی شد.

از شکوهی در سال های ۷۹ و ۹۸ به عنوان پزشک نمونه تقدیر شد.

مردی از دیار آفتاب و دریا

مردان دانش و کاشفان علم همچون درختان پربار، افتاده تر و متواضع تر می کوشند تا ثمره سال ها شکوفایی خود را برای همگان عرضه کنند.

عبدالرسول صداقت مردی از دیار آفتاب و دریا، در دی ماه ۱۳۳۷ در روستای زیارت شهرستان دشتستان بوشهر متولد شد.

وی دوران ابتدایی را در همان روستا سپری کرد و تا کلاس نهم تحصیلات خود را در شهر برازجان ادامه داد.

استاد صداقت برای دوران پایانی تحصیل راهی شیراز شد و دیپلم خود را از دبیرستان پهلوی این شهر دریافت کرد.
او در همان سال ۵۶ وارد رشته پزشکی دانشگاه تهران شد. در سال ۶۳ و پس از سال های پر التهاب انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی دانش آموخته مقطع پزشکی عمومی شد.

صداقت در فروردین ۶۶ به عنوان نخستین مدیر کل امور دانشجویان داخل وزارت بهداشت منصوب شد و در همان سال با مأموریت ویژه وزیر بهداشت، راهی بوشهر شد و به عنوان مدیر کل بهداشت و درمان کار خود را آغاز کرد.

با تلاش های وی، دانشکده پزشکی بوشهر در همان سال ها تأسیس و پس از مقدمات فراهم شده در سال های بعد به دانشگاه علوم پزشکی ارتقا یافت.

صداقت، دوران تخصص خود را با هدایت و همراهی استاد رادمهر از سال ۷۰ و در بیمارستان شریعتی آغاز کرد و در سال ۷۳ دانش آموخته شد.

وی برای ارتقا سطح دانش خود در حوزه رادیولوژی، دوره های تخصصی را در بیمارستان جکسون در میامی ایالت فلوریدا پشت سر گذاشت.

صداقت پس از بازگشت به ایران و چندین سال فعالیت در شهرهای گرگان و تهران به کرج رفت و یکی از بزرگ ترین مراکز تصویربرداری را در آنجا راه اندازی کرد.

وی در سال ۸۳ برای نخستین بار به عضویت هیأت مدیره انجمن رادیولوژی ایران در آمد. وی از همین سال تا سال ۹۱ ریاست انجمن رادیولوژی ایران را برعهده داشت.

سالیان طولانی است که علم رادیولوژی، درمان را برای تشخیص سریع تر همراهی می کند و اساتید بنام و پیشکسوت این علم در مسیر پیشرفت آن دست از تلاش نمی کشند. درخشش یاد و نام اندیشمندان، تاریخ دانش این مرز و بوم را سرفراز و ملت ایران را نسبت به آینده امیدوار نگاه می دارد.

منبع: اخبار پزشکی مهرنیوز