توسعه ای با طعم اکالیپتوس

درخت اکالیپتوس، یکی از درختانی است که قابلیت کشت‌شدن به طور وسیع در سواحل جنوبی کشور را دارد، از این درخت خمیر کاغذ تولید می‌شود که می‌تواند پیشران صنعت کاغذ در کشور باشد و ایران را در این محصول به خودکفایی برساند. ...

به گزارش خبرگزاری برنا هرمزگان، خودکفایی آرزویی دیرینه در تاریخ ایران است، مسئله ای که برای جمهوری اسلامی ایران که دشمنان آن با هر ابزاری به دنبال ضربه زدن هستند تبدیل به امری وجوبی شده است چرا که فرمان ولی امر سالیان سال است که معطوف بر خودکفایی است و سربازان عرصه ی علم و عمل باید این امر مولا را جامه ی عمل بپوشانند.

امروزه یکی از حوزه هایی که گرانی خود را به شدت نشان داده است، حوزه ی چاپ و نشر است، کافیست تا نگاهی به جلد کتاب ها و قیمت درج شده روی آن بیاندازید تا متوجه شوید که دیگر خرید کتاب کار آسانی نیست، در حالی که خیلی از ماها همواره دلمان می خواهد کتاب های مختلف را خریداری و مطالعه کنیم اما قیمت بالا، مصیبتی است که قشر فرهنگی و کتاب دوست را با مشکل روبرو می کند، البته مصائب گرانی کتاب تنها به این حدود خلاصه نمی شود بلکه تلخ تر و جانکاه تر می شود بدانیم که در همین بیخ گوشمان، کودکان و نوجوانانی هستند که به دلیل ناتوانی در تامین هزینه های خرید کتاب های درسی مجبور به ترک تحصیل می شوند

البته باید دست گروه های جهادی و برخی از دستگاه های حمایتی را بوسید که در این حوزه ورود کرده اند و تلخی ها را دست کم در این حوزه به حداقل رسانده اند اما به هر صورت این هم یکی از ناگریز های موجود در جامعه ی امروز ما است.

بخش روزنامه نگاری نیز تقریبا با حمایت های دولتی سر پا مانده است و تامین کاغذ همواره یکی از اصلی ترین چالش های این حوزه به شمار می آید.

طبق آخرین گزارشات منتشر شده در اسفندماه ۱۴۰۱- قیمت کاغذ در همسنجی با مشابه سال گذشته اش افزایش قیمتی ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده است که نتیجه ی مستقیم آن در حوزه چاپ و نشر خود را نشان می دهد و یکی از آثار آن در سال گذشته کاهش ۳۵ درصدی شمار کتاب های منتشر شده بود.

قطعا متهم ردیف اول این مشکل عدم خودکفایی در صنعت کاغذ است که حوزه های مرتبط با فرهنگ ما را که به هیچ عنوان نمی توان از نشر و کتابت آن را جدا کرد را متاثر کرده است.

1396110111440669613094134

رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال ۷۴ تذکراتی را در رابطه با تولید کاغذ ایرانی بیان می کنند، اما بی توجهی ها به اوامر معظم له باعث می شود که ایشان سال ۹۸ در بازدید از نمایشگاه کتاب خطاب به وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکراتی را بیان کنند، امام خامنه ای در این بازدید می فرمایند: دنیای کتاب، دنیای پیچیده ای است و این نکته ای است که آقای صالحی [وزیر ارشاد] باید توجه کند، باید مساله ی کاغذ را حل کرد؛ اینطور نمیشود. وزیر فرهنگ و وزیر صنعت بنشینند و این مساله را حل کنند.

رهبر معظم انقلاب همچنین در اسفندماه ۱۴۰۱ و در آیین روز درختکاری نکته ای جدید را متذکر می شوند، ایشان بیان می کنند: چند سال قبل از این، بعضی نامه نوشتند و توصیه کردند که نهال های درخت های میوه دار غرس بشود، ما هم درخت های میوه دار غرس کردیم. امسال بعضی از افراد متخص ص و وارد به من تذک ر دادند که درخت های غیر میوه، درخت های جنگلی، درخت های گوناگون دیگری هم که چوب آن ها میوه ی آن ها محسوب میشود، برای کشور مهم است؛ کاملا حرف درستی است و به مردم توصیه میکنم که در کنار درخت میوه دار، درختهای جنگلی [هم غرس کنند]؛ درختهایی که چوب اینها مهم است، هم برای مصرف داخلی چوب در کشور و هم برای تجارت چوب که یکی از مسائل مهم است.

مطرح کردن، کشت درختانی که چوب آن ها به منزله ی محصول و به تعبیری میوه شان باشد راهبردی جدید برای خودکفایی در ایران است و طبق بررسی های انجام شده یکی از مناسب ترین درختان برای کشت به ویژه در اقلیم جنوب ایران درخت اکالیپتوس است که هم رشد سریعی دارد و هم کاربردهای فراوانی دارد چنانچه در صنایع چوب، خمیر کاغذ، کاغذ، تولید اسانس، روغن، اکتشاف معادن، تولید عسل، کود، مالچ و رنگ قابلیت استفاده دارد.

البته شاید برایتان سوال باشد که کاربرد این محصول در اکتشافات معدنی چیست که در پاسخ باید بگوییم؛ گروهی از پژوهشگران استرالیایی در مقاله ای که تحت عنوان «ذرات طلای طبیعی در برگ اوکالیپتوس و ارتباط آن با اکتشاف ذخایر زیرزمینی طلا» در نشریه علمی نیچر منتشر کرده اند، مدعی شده اند که درخت اوکالیپتوس می تواند طلای موجود در عمق زمین را جذب و به سطح زمین منتقل کند و به این ترتیب، اکتشاف معدن از این طریق را امکان پذیر کند.

بر اساس آمار منتشره؛ کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، فنلاند، برزیل، کانادا، سوئد و ایتالیا بزرگترین تولیدکنندگان کاغذ در جهان هستند و ایران اسلامی نیز می تواند با حرکت روی این مدار و استفاده از حجم بالایی از اراضی فاقد کشت در کشور و کاشت درختان اکالیپتوس طی چند سال آینده خود را به رقیبی سرسخت برای کشورهای تولید کننده ی کاغذ تبدیل کنند و کشور را از سایه ی شوم واردات کاغذ رهایی دهد .

بر همین مبنا با ابتکار و پای کار آمدن مهدی دوستی استاندار هرمزگان و تنظیم گری بین وزارتین جهاد کشاورزی و وزارت صمت و دعوت از سرمایه گذاران، کلنگ نخستین کارخانه تولید کاغذ البته به روش کشت و صنعت بر زمین زده شد تا در دو سال آینده هرمزگان به قطب تولید کاغذ در کشور نیز تبدیل شود.

جهت تولید کاغذ در هرمزگان حجم بالایی درخت اکالیپتوس کشت خواهد شد

 

14000327000609_Test_PhotoN

ابوطالب جوادی از پیشکسوتان حوزه ی کشاورزی و دبیر خانه کشاورز هرمزگان، معتقد است که یکی از امور مهمه در راه اندازی صنعت کاغذ در هرمزگان، کمک به امور فرهنگی و کتابت است چرا که کتابت با فرهنگ ایرانی و اسلامی ایرانیان عجین شده است و باید با ابزار های مختلف از آن حمایت کرد.

وی با بیان اینکه طبق تعابیر دینی هر کس کاغذی را بسوزانند به مانند سوزاندن بال ملائکه است، گفت: تقدس کاغذ در دین مبین اسلام امری مشهود است چنانچه معجزه ی پیامبر خاتم ص نیز از نس قلم و کاغذ بوده است.

جوادی در دفاع از طرح تولید کاغذ در هرمزگان تاکید می کند: برای تولید کاغذ در هرمزگان بنا است حجم بالایی درخت اکالیپتوس کشت شود که این امر برای استان ما هوای پاک، زیبایی محیط و اشتغال و ارزآوری را به ارمغان خواهد آورد و از این بابت باید از تمام مسئولانی که در این طرح همراهی کردند و سرمایه گذار این طرح که می توانست کارخانه ی خود را در شهر دیگری چون اصفهان احداث کند کمال تشکر را داشت.

گامی مهم برای تبدیل شدن از وارد کننده ی کاغذ به صادرکننده

 

sarvestan

علی اصغر تجدد مدیرعامل شرکت سروستان سپاهان که سالیان سال به عنوان واردکننده ی کاغذ فعالیت کرده است و امروز به عنوان سرمایه گذار پرچم خودکفایی در تولید کاغذ را برافراشته نیز معتقد است؛ کل خطه جنوب ایران، ظرفیت کاشت اکالیپتوس و راه اندازی صنعت کاغذ را دارد بر همین اساس می توانیم با توسعه ی این صنعت در هرمزگان و برخی دیگر از استان های ساحلی پس از ۱۰ سال ضمن تامین نیاز داخل ، سالانه ۵ میلیون تن کاغذ صادر کنیم.

وی با اشاره به سبقه ی خود در واردات کاغذ از سال ۱۳۵۴ و با پرده برداری از دغدغه های مقام معظم رهبری نسبت به خودکفایی در این صنعت، می گوید: امروزه دیگر برای تولید کاغذ نیاز به قطع درختان جنگلی نیست بلکه تولید کاغذ تبدیل به کشت و صنعت شده است و به این منظور باید درختان موردنیاز صنعت را خودمان بکاریم.

 

سواحل جنوبی کشور امکان کشت اکالیپتوس را دارند

 

eucalyptus-2-1200x675

علی اصغر تجدد، با معرفی کشورهای پیشتاز در صنعت کاغذ عنوان کرد: متأسفانه تاکنون نمی دانستیم که درخت اکالیپتوس که از آن خمیر کاغذ تولید می شود در سواحل جنوب کشور قابلیت کشت دارد، بنابراین در حال حاضر می توانیم در ۱۶۰۰ کیلومتر از سواحل کشت اکالیپتوس را آغاز کنیم و کاغذ موردنیاز کشور را تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت سروستان سپاهان، تصریح کرد: در مرحله ی اول و در یک دوره ی پنج ساله پس از افتتاح کارخانه تولید کاغذ با تکیه بر واردات خمیر کاغذ از خارج، تولید را  در بندرعباس آغار خواهیم کرد همزمان با کلنگ زنی کشت اکالیپتوس نیز آغاز خواهد شد و بعد از پنج سال که مزارع اکالیپتوس به وضعیت برداشت رسیدند با استفاده از مواد اولیه، خودمان خمیر کاغذ را تولید خواهیم کرد تا دیگر نیازی به واردات نداشته باشیم.

وی اظهارداشت: درخت اکالیپتوس در زمین های ناهموار، شنزار، تپه و ... قابل کشت است و آب باکیفیت هم لازم ندارد بلکه با آب های نامتعارف مانند آب شور، آب بی کیفیت و پساب کشت می شود که می تواند هم از ورود پساب فاضلاب به دریا جلوگیری کند هم محیط زیست را احیا کند و ضمن ایجاد اشتغال مستقیم با مشارکت دادن جوامع محلی در کشت اکالیپتوس اقتصاد روستاییان منطقه را نیز شکوفا کند.

 

بعد از خودکفایی در تولید کاغذ نوبت راه اندازی صنعت MDF در هرمزگان است

 

مهدی

استاندار هرمزگان، نیز ویژگی منحصر به فرد تولید کاغذ در هرمزگان را مشارکت مردم در آن می داند می گوید: مردم نیز می توانند در صنعت تولید کاغذ ایفای نقش داشته و منتفع شوند؛ به این صورت که بنا داریم در این طرح با همکاری سرمایه گذار نهال مجانی اکالیپتوس را به مردم تحویل دهیم و بعد از سه سال آن را با قیمتی مناسب از مردم خریداری کنیم تا نوعی از اشتغال و درآمدزایی نیز به این شکل ایجاد شود.

مهدی دوستی  زنجیره ی چوب را  از زنجیره های دارای ارزش افزوده می داند که قابلیت توسعه به واحدهای تولیدی دیگر را دارد و می گوید: نباید تنها در صنعت چوب به تولید کاغذ بسنده کرد بلکه از همین امروز باید به فکر راه اندازی سایر خوشه ها در این حوزه باشیم.

وی تاکید دارد که صنعت MDF می تواند، صنعتی پیشران و ارزآور برای کشور باشد چرا که علاوه بر رفع نیاز کشور  یک معامله ی برد برد خواهد بود.

طبق اعلام دوستی همسایگان جنوبی ایران، MDF مورد نیاز خود را از طریق همسایگان شمال غرب ایران تامین می کنند و اگر این زنجیره در هرمزگان ایجاد شود ارزش افزوده ی بالایی برای ما به همراه خواهد داشت.

۲ سال تا خودکفایی

 

خلیل

خلیل قاسمی، رئیس سازمان صنعت ،معدن و تجارت هرمزگان هم در معرفی طرح احداث کارخانه تولید کاغذ چاپ، تحریر و کپی در استان می گوید:  این کارخانه با زیربنای ۲۳ هزار متر مربع، ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن انواع کاغذ و با سرمایه ۳۹ هزار میلیارد ریال احداث خواهد شد.

وی ظرفیت اشتغالزایی این کارخانه را ۳۳۰نفر اعلام می کند و ادامه می دهد: در این کارخانه انواع کاغذ تحریر و چاپ از خمیر کاغذ بکر تولید می شود که مدت زمان مورد نیاز برای احداث این کارخانه را ۲ سال برنامه ریزی شده است.

گزارش: علی ستاری

انتهای پیام/

 

منبع: برنا