تسهیلات ویژه برگزیدگان المپیادهای ملی دانش‌آموزی برای تحصیل در رشته‌های علوم پایه و انسانی

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان خبر داد ...
معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان، گفت: برگزیدگان المپیادهای کشوری دانش آموزی در صورت ادامه تحصیل در رشته های اولویت دار کشور، علاوه بر بهره مندی از حق الزحمه ماهانه، می توانند زیر نظر استاد راهبر، از سبد توانمندسازی و حمایتی بنیاد ملی نخبگان برای طی کردن مسیر حرفه ای و علمی خود بهره مند شوند. این طرح در قیاس با سایر برنامه های حمایتی بنیاد، دارای بیشترین تنوع از حیث کیفیت و کمیت است.

به گزارش ایسنا، سیدمحمدصادق موحد در مراسم تقدیر از مدال آوران المپیادهای ملی دانش آموزی در سال ۱۴۰۱ که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به طرح حمایت از جذب استعدادهای برتر در رشته های اولویت دار کشور، گفت: دارندگان نشان های طلا، نقره و برنز کشوری در المپیادهای ملی دانش آموزی ادبیات، ریاضی، زیست، شیمی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم، با معرفی باشگاه دانش پژوهان جوان، دارندگان رتبه های ۱ تا ۱۰۰ آزمون های سراسری ورود به مقطع پایه دانشگاه در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و دارندگان رتبه های ۱ تا ۵۰ آزمون های سراسری ورود به مقطع پایه دانشگاه در گروه های هنر و زبان های خارجی، مشمولان این طرح هستند.

وی افزود: در صورتی که فرد مشمول در یکی از رشته های اولویت دار کشور ادامه تحصیل دهد، هم از حق الزحمه ماهانه برخوردار می شود و هم می تواند زیر نظر یک استاد خبره، از سبد توانمندسازی و حمایتی برای طی کردن مسیر حرفه ای و علمی خود بهره مند شود. علاوه بر آن، اگر فرد در ارزیابی سالانه پویایی خود را حفظ کند، می تواند بدون شرکت در کنکور، در مقطع بالاتر ادامه تحصیل دهد.

موحد با اشاره به حمایت ها در بخش دانشجویی، اظهار کرد: کمک هزینه توانمندسازی، در ابتدای هر سال تحصیلی با درخواست و ارائه برنامه سالانه توانمندسازی آموزشی، پژوهشی، فناورانه، نوآورانه و فرهنگی مشمول طرح، توسط استاد راهبر به بنیاد ملی نخبگان و با تأیید بنیاد ملی نخبگان پرداخت می شود.

معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تنوع تسهیلات، افزود: برگزیدگان پس از دانش آموختگی از تسهیلات ویژه از جمله خدمت نظام وظیفه تخصصی که در قالب آن با انجام طرح پژوهشی یا فعالیت فناورانه، نهایتا کارت پایان خدمت خود را دریافت می کنند.

موحد با اشاره به تسهیلات اعطایی برای اشتغال مشمولان این طرح، ادامه داد: اگر فرد بعد از دانش آموختگی بخواهد در یک شرکت دانش بنیان مشغول به فعالیت شود یا بخواهد کسب وکار دانش بنیان نوپایی راه اندازی کند، از تسهیلات مربوطه بهره مند می شود. همچنین آن دسته از افرادی که با حفظ پویایی تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند، تا یافتن شغل مطلوب خود، از تسهیلات ویژه ای از جمله حمایت از گذراندن طرح پسادکتری، تسهیلات جذب به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه ها بهره مند شوند.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، وی در پایان با تأکید بر این که بنیاد ملی نخبگان، حمایت ویژه از تحصیل مستعدین برتر در رشته های علوم پایه و علوم انسانی را در دستور کار خود دارد، گفت: این طرح با توافق سه جانبه بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اجرا می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا