پیشگیری از ابتلا به بیماری در گرو اقدامات خودمراقبتی است

رئیس مرکز بهداشت خوزستان: ...
اهواز - رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: پیشگیری از ابتلا به بیماری های تنفسی در گرو اقدامات خودمراقبتی از سوی خود مردم است.

به گزارش خبرنگار مهر، پژمان بختیاری نیا ظهر امروز دوشنبه در نشست ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که به دلیل نزدیک شدن به فصل پاییز، پایان سفرهای تابستانه و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها برگزار شد اظهار کرد: پاییز فصل بروز بیماری های واگیر تنفسی از قبیل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید ۱۹ است، به همین منظور جهت هماهنگی نهایی و آمادگی حداکثری واحدهای ستادی و محیطی برای مقابله با افزایش احتمالی بیماران مبتلا به عفونت های تنفسی حاد و شدید، ستاد کرونا در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تشکیل شد.

وی افزود: با توجه به گزارش های ارائه شده و اتخاذ تصمیمات در این ستاد، همه بیمارستان ها و مراکز بهداشتی آماده خدمت رسانی به مردم استان هستند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بخش عمده ای از اقدامات پیشگیرانه بایستی توسط خود مردم و در قالب خودمراقبتی انجام شود.

بختیاری نیا به موارد مهم برای گروه های پرخطر یعنی کسانی که اگر به بیماری مبتلا شوند، احتمال عوارض و مرگ و میر در آنها بالاتر است، اشاره و عنوان کرد: سالمندان، مادران باردار و مبتلایان به بیماری های زمینه ای قلبی عروقی و تنفسی در مکان های شلوغ و پر ازدحام از ماسک استفاده کنند؛ همچنین رعایت فاصله از افراد علامت دار نظیر سرفه، تنگی نفس و آبریزش بینی برای این گروه ضروری است.

وی با اشاره به اهمیت زیاد واکسیناسیون برای گروه های پرخطر افزود: در صورتی که یک سال از نوبت واکسن گروه های پرخطر گذشته باشد، بایستی به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و نوبت یادآور کووید را دریافت کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: کسانی که با تشخیص پزشک و بر اساس دستورالعمل به واکسن آنفلوآنزا نیاز دارند، واکسن را از داروخانه ها تهیه کرده و تزریق را انجام دهند.

بختیاری نیا با اشاره به شستشوی مکرر دست ها به شکل صحیح افزود: اگر فردی خود مبتلا به عفونت حاد تنفسی شد، حتما به پزشک مراجعه کرده و از خود درمانی به ویژه از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها پرهیز کند؛ همچنین جهت بهبودی و عدم سرایت بیماری به دیگران بایستی به میزان کافی در منزل استراحت نماید.

وی افزود: همچنین رعایت آداب تنفسی توسط فرد مبتلا به عفونت حاد تنفسی از مهمترین موارد در عدم انتقال بیماری به دیگران است.

منبع: اخبار پزشکی مهرنیوز