حلوای بوشهری‌ها که ثبت ملی شده است

حلوای محلی «س ردوبوندو» یکی از د س رهای معروف و پرطرفدار استان بوشهر است که در فهرست میراث ناملموس کشور نیز به ثبت رسیده است.

سودابه معموری کارشناس ثبت میراث ناملموس استان بوشهر درباره این حلوای محلی به ایسنا گفت: حلوای «س ردوبوندو» س رده بن دو مربوط به مناطق «شبانکاره» و «حیات داوود» در شهرستان های دشتستان و گناوه است که ترکیبات آن، شامل خرما ترجیحا از نوع کبکاب به دلیل داشتن شیره زیاد، آرد، ل ل ک گ م نه: بلغور ، ماست، روغن و کره محلی است.  

او درباره طرز تهیه  «س ردوبوندو» توضیح داد: برای طبخ این حلوای مغذی و پرطرفدار ابتدا کره را ذوب و از صافی رد می کنند، سپس للک را در روغن تفت می دهند و به کر مذاب اضافه می کنند و چند دقیقه این مخلوط را هم می زنند. در ادامه چند دقیقه به آن زمان می دهند تا للک ها ته نشین شوند و روغن را جدا کرده و در گوشه ای می گذارند.

این کارشناس ثبت میراث ناملموس استان بوشهر ادامه داد: پس از آن، آرد را در ماهیتابه بو می دهند تا طلایی شود و زیر اجاق را خاموش می کنند و خرماهایی را که هسته شان را گرفته اند و در آرد بو داده اند، ورز می دهند تا حسابی مخلوط شوند. سپس مخلوط خرما و آرد را به ل ل ک، اضافه می کنند و دوباره روی شعله آن ها را مخلوط و بعد ماست را نیز اضافه می کنند و در نهایت به همراه کر آب شده که قبلا جدا کرده اند، مصرف می کنند.  

به گفته معموری، این حلوای محلی در اسفند سال ۴ با شماره ثبت در فهرست ملی میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا