حضور ۲۰۶ هزار یاور وقف در خراسان رضوی

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خبر داد: ...
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه مستاجرین موقوفات یاوران وقف هستند، گفت: در خراسان رضوی حدود ۲۰۶ هزار نفر یاور وقف داریم و در سال جاری ۱۷۵ میلیارد تومان از محل دریافتی های مستاجرین صرف امور خیریه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین جمال ایزدی، امروز ۱۶ مهرماه، در همایش تجلیل از «یاوران وقف» در تالار همایش های نور مشهد اظهار کرد: تعداد موقوفاتی که در سامانه جامع موقوفات خراسان رضوی به ثبت رسیده ۲۶ هزار و ۱۳۹ مورد تا امروز بوده است.

وی اضافه کرد: هر موقوفه یک رقبه یا بیش از یک رقبه دارد که مجموع رقبات وقفی در خراسان رضوی ۲۱۱ هزار و ۴۴۱ رقبه است.

ایزدی ادامه داد: از مجموع ۲۶ هزار و ۱۳۹ موقوفه ۲۱ هزار و ۹۹ موقوفه قبل از انقلاب به ثبت رسیده است و ۵ هزار و ۲۴۰ مورد پس از انقلاب به ثبت رسیده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: در این چهار دهه انقلاب سهم دهه آخر یعنی از سال ۹۰ تاکنون ۳ هزارو ۱۱۶ مورد بود که ۶۰ درصد ایجاد وقف های جدید در ۱۱ سال و ۴۰ درصد در ۳۰ سال اول به ثبت رسیده است.

وی ابراز کرد: حدود ۲۰۶ هزار نفر در خراسان رضوی جزو یاوران وقف هستند که حدود ۲۵۰ نفر از آنان در این همایش دعوت شدند و همه ساله از تعدادی از این افراد به نمایندگی از جامعه یاوران وقف  تجلیل می شود.

ایزدی اظهار کرد: ۱۵۵۲ نفر متولی موقوفات و ۱۷۱ نفر مدیر موقوفات هستند که اداره موقوفات را بر عهده دارند و بیش از ۹۰ درصد مستأجران موقوفات هستند که متعهدانه به موضوع وقف کمک می کنند و به برکت دریافت اجاره و حفظ عین موقوفه، روی موقوفات سرمایه گذاری و اجرای نیت واقف صورت می گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در یک سال اخیر ۱۷۵ میلیارد تومان از دریافتی های مستاجرین صرف امور خیریه شده است.

ثبت ۸۰۰ نیت مختلف در سامانه جامع موقوفات

وی در خصوص نیت موقوفات ثبت شده در سامانه جامع موقوفات ادامه داد: در سامانه موقوفات ۸۰۰ نیت مختلف برای موقوفات ثبت شده است.

ایزدی گفت: در خراسان رضوی ۴۰ مشاور وقف، ۷۰ انجمن یاوران وقف، ۳۰۴ مدیر بقعه متبرکه، ۹۰ مبلغ در بقاع متبرکه، مدیریت ۶۸ مرکز افق، ۱۰۲۴ نفر تعداد هیأت امنای، بیش از ۷ هزار خادم افتخاری، ۳۵۰ مربی قرآن و مربیان کارگاه های خانواده فعالیت دارند که جزو یاوران وقف هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا