فرهنگسرای تخصصی معلولان و نابینایان در تبریز احداث شود

مدیر عامل موسسه نابینایان بصیر: ...
مدیر عامل موسسه نابینایان بصیر بر لزوم احداث فرهنگسرای تخصصی معلولان و نابینایان در تبریز تاکید کرد.

روح الله ساعی چهارشنبه شب، ۱۹ مهر ماه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی عصای سفید که در موسسه نابینایان بصیر برگزار شد، با اشاره به آمار نابینایان و کم بینایان در این موسسه، هدف اصلی این مجموعه را توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی این قشر عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: تعداد ۱۵۲۰ نفر نابینا و کم بینا در موسسه نابینایان بصیر فعالیت می کنند که از این تعداد ۱۶۷ نفر دانشجو و ۹۰ نفر دانش آموز هستند که عمدتا در مدرسه مردانی آذر تحصیل می کنند و رفع نیاز اطلاعاتی، آموزشی، اقتصادی و فرهنگی هدف اصلی این مجموعه بوده تا بتوانند در جامعه ایفای نقش داشته و تاثیر گذار باشند.

وی به تلاش برای کاهش و به حداقل رساندن مشکلات دانش آموزان و دانشجویان با همکاری آموزش و پرورش تاکید کرد و ادامه داد: کلاس های تقویتی، آموزش برای کنکور و ضبط جزوه های دانشگاهی از جمله کمک های آموزشی به نابینایان این موسسه است.

ساعی با اشاره به برگزاری ۱۵۰ نوع کلاس ازجمله کامپیوتر، عصازنی و جهت یابی برای کودکان به تحقق مطالبات قشر نابینایان و کم بینایان توسط مسئولان ذی ربط تاکید کرد.

وی افزود: در زمینه تاسیس فرهنگ سرای تخصصی برای معلولان و به ویژه نابینایان و در زمینه سخت افزاری و نرم افزاری مشکل اساسی داریم و هم چنین مناسب سازی محیط باخرابی بیش از ۹۰ درصدی سیستم های گویا در وسیله های حمل و نقل شهری و در زمینه گردشگری نیز مشکل مهم و اساسی وجود دارد.

وی از تامین ۲۴۰ عدد دستگاه توانبخشی برای نابینایان و کم بینایان خبر داد و افزود: اسپیکر، لوح و قلم گریل، عصای سفید برای کودکان و بزرگسالان، ذره بین برای کم بینایان، کاغذ گریل، بازی های فکری مانند شطرنج، منچ و مارپله از جمله تجهیزات توانبخشی توزیع شده است.

مدیر عامل موسسه نابینایان بصیر از آموزش انواع صنایع دستی در این موسسه خبر داد و گفت: موسسه نابینایان بصیر با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دوره های مختلف انواع بافتنی، سبد بافی، رومیزی، شمع سازی، چرم سازی و ماساژ درمانی را در راستای درآمدزایی مناسب به نابینایان و کم بینایان برگزار می کند.

وی از راه اندازی رادیو اینترنتی بصیر خبر داد و گفت: در زمینه های اعتیاد، روابط زناشویی و سوء استفاده با همکاری سازمان بهریستی پادکست هایی توسط عزیزان کم بینا و نابینا ضبط می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا