پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات و عوارض توسط شرکت مس آذربایجان

معاون هماهنگی امور اقتصادی آذربایجان شرقی خبر داد ...
معاون هماهنگی امور اقتصادی آذربایجان شرقی گفت: شرکت مس آذربایجان تا شش ماهه نخست سالجاری مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان در قالب عوارض و مالیات به حساب اداره مالیات استان واریز کرده که در مقایسه با پرداختی کل سال گذشته که ۵۰۰ میلیارد تومان بود، افزایش قابل توجهی داشته است.

محمد کلامی، سه شنبه، دوم آبان ماه در جمع خبرنگاران با بیان این که پیشران توسعه آذربایجان شرقی حوزه معدن است، گفت: زمانی که استان را از دولت سیزدهم تحویل گرفتیم، ارزش افزوده ی بخش معدن در اقتصاد استان، دو درصد بود ولی اکنون این رقم به ۱۰.۵ درصد افزایش پیدا کرده و معادن استان ۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده در اقتصاد ایجاد کرده اند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: با وجود این که تشکیل شرکت مس آذربایجان، چندین سال مطرح بود ولی با سفر دوم رئیس جمهوری به استان، این تشکیل شد و اعضای هیأت مدیره آن نیز مشخص شدند.

وی با بیان این که اکنون کار اصلی در این خصوص، نحوه انتقال دارایی قبل و بعد به شرکت مس آذربایجان است، ادامه داد: ساختار شرکت مس سونگون دارای اساسنامه است و برخی افراد مخالف، مسائلی را در خصوص استقلال شرکت مس سونگون مطرح می کنند تا موضوع را به انحراف بکشانند.

کلامی تاکید کرد: بحث های حقوقی در خصوص سطح انتقال دارایی ها در حال انجام است و چون مس یک شرکت بورسی است، راهبری آن راحت نیست بنابراین اقدامات فوق باید به درستی مدیریت شود تا در آینده خللی در این انتقال انجام نگیرد.

وی با بیان این که ۹۰ درصد اقتصاد استان را بخش خصوصی راهبری می کند، گفت: این راهبری نشان از کارآمدی، پویایی و خوش فکر بودن بخش خصوصی بوده و حاکی از آن است که فضای مناسبی در استان برای بخش خصوصی وجود دارد.

وی با بیان این که بخش خصوصی در استان ما فعال بوده و بسترهای آن برای فعالیت از سال های گذشته و دولت فعلی فراهم شده است، گفت: هیچ تاجر و بازرگانی به خاطر مسائل اقتصادی در زندان نیست.

برنامه جدید دولت این است که شرکت ها را به سمت روش تامین مالی غیر بانکی سوق دهد

معاون هماهنگی امور اقتصادی آذربایجان شرقی به بورس و تامین مالی از طریق آن اشاره کرد و افزود: برنامه جدید دولت این است که شرکت ها را به سمت روش تامین مالی غیر بانکی سوق دهد، چرا که یکی از مشکلات اقتصادی ایران، وابستگی بیش از حد به سیستم بانکی است که باعث می شود سیاست های بانک مرکزی روی رونق و رکورد فعالیت های اقتصادی نقش پررنگی داشته باشد. 

بزرگترین هلدینگ اقتصادی استان در آستانه ی پیوستن به بورس است

وی با اشاره به این که بزرگترین هلدینگ اقتصادی استان در آستانه ی پیوستن به بورس است، ادامه داد: برخی استان ها سهم بیشتری در بورس دارند که به ماهیت اقتصادی آن ها مربوط می شود زیرا حضور اقتصادی دولت در برخی استان ها پررنگ تر است. ما نیز در این زمینه با برگزاری جلسات متعدد و با آموزش و فرهنگ سازی، اذهان را آماده کرده و شاهد اتفاقات مبارکی در این زمینه خواهیم بود.

وی گفت: یکی از معضلات استان، کمبود کارگر است. تابستان سال جاری ۶.۶ درصد رقم بیکاری استان بود که تحصیل کرده های دانشگاهی، سهم بیشتری را در این زمینه دارند.

کلامی ادامه داد: برای کاهش این نوع بیکاری نیز برخلاف سال های گذشته برای دستگاه هایی که شغل ایجاد کرده و در سامانه رصد اشتغال وزرات کار ثبت شده اند، ۳۰ درصد سهمیه اشتغال معطوف به تحصیل کرده های دانشگاهی در مقاطع لیسانس به بالا را اختصاص داده ایم.

هیچ برنامه ای برای جذب نیروی کار در استان از کشورهای دیگر وجود ندارد

وی با بیان این که در سیاست کلان و مدیریت استان، واردات کارگر از کشورهای دیگر منع شده است، گفت: هیچ برنامه ای برای جذب نیروی کار در استان از کشورهای دیگر وجود ندارد.

وی با اشاره به این که تامین نیروی لازم باید از دو سیاست راهبری کند، بیان کرد: نخست این که باید سهم مشارکت اقتصادی بانوان در فعالیت های اقتصادی افزایش یابد و واحدهای تولیدی نیز امکانات و فرصت هایی در اختیار آن ها قرار دهند تا بانوان با حفظ وظیفه مادری، علاقمند به فعالیت در واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی شوند. امنیت فضای کار، ایجاد مهدکودک و یا ایجاد سرویس ها برای رفت و آمد و ... از جمله این امکانات است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی آذربایجان شرقی یادآور شد: اعطای حق و حقوق قانونی نیروی کار نیز دومین سیاست است که واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی باید حقوق مادی و معنوی کارگران را رعایت کنند تا رغبت برای اشتغال و فعالیت در واحدهای بخش خصوصی افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: بخش عمده ای از جویندگان کار در استان مایل به خود اشتغالی هستند که با پیگیری های انجام شده یکی از دلایل آن نیز پایین بودن دستمزدها و عدم رعایت تکریم و حرمت حقوق معنوی است ولی اگر در بخش خصوصی این مسئله حفظ شده و به صورت پررنگ رعایت شود، می توانیم با نیروی کار استانی بنگاه های اقتصادی را اداره کنیم.

وی گفت: کشوری که به سمت کمبود نیروی کار حرکت می کند، باید در شیوه های تولید خود تجدید نظر کرده و روش های کاربر را به سمت روش مکانیزه یا سرمایه بر سوق دهد تا نیاز به نیروی کار در واحدهای تولیدی کاهش یافته و مانع ورود نیروی کار از کشورهای دیگر شود.

احیای ۷۰ واحد تولیدی در ۶ ماهه نخست سالجاری

کلامی ادامه داد: تا پایان سالجاری تعداد ۱۸۰ واحد تولیدی باید احیا شود که در شش ماهه نخست تعداد ۷۰ واحد در داخل و خارج شهرک صنعتی با اشتغال ۵۰۰ نفر احیا شده و به چرخه ی تولید برگشته است.

وی به عمده مشکلات واحدهای راکد اشاره کرد و گفت: حوزه مالیات، زیست محیطی، بانکی، انرژی، آب و برق و گاز و صدور مجوز، از جمله موانع و مشکلات این واحدهای هستند.

وی با اشاره به شعارهای خودکفایی تولید مرغ، اظهار کرد: ماهانه سه میلیون و ۷۰۰ قطعه مرغ در استان مصرف می شود و در مقابل چهار میلیون و ۵۰۰ قطعه تولید می کنیم که با تجهیز ماشین آلات ماهانه به شش میلیون تولید خواهد رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی آذربایجان شرقی با اشاره به سرمایه گذاری های مطلوب در حیطه گردشگری استان، افزود: این فعالیت ها معطوف به منطقه ارسباران بوده و اخیرا دو کاروانسرای استان در این منطقه نیز به ثبت جهانی رسیده است.

وی با بیان این که ارسباران، منطقه ویژه ای برای توسعه گردشگری است و هیچ موقع از آن غفلت نکرده ایم، تصریح کرد: پنج هتل و چندین منطقه گردشگری با بازرسی های انجام شده در این منطقه شروع به ساخت کرده اند.

وی ادامه داد: طی شش ماهه نخست سال جاری تعداد ۱۰۷۸ مجوز تأسیس و شروع به سرمایه گذاری برای بخش خصوصی صادر شده و از این بابت رتبه نخست را در کشور داریم.

کلامی افزود: رتبه نخست توسعه گلخانه ای در کشور نیز از آن استان ما بوده و ۳۷۵ هکتار گلخانه به بهره برداری رسیده و ۴۰ گلخانه نیز در دست اجرا است.

وی از ایجاد ۶۱ هزار شغل در سال جاری خبر داد و گفت: تعداد ۴۰۰۰ نفر بیمه بیکاری بگیر نیز در استان کاهش یافته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا