سایت تکثیر برای گونه‌های در خطر انقراض ایجاد می‌شود

یک مسئول: ...
مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست کشور، ایجاد سایت های تکثیر برای گونه های در خطر انقراض مانند گوزن زرد و پلنگ ایرانی را جزو برنامه های اصلی سازمان محیط زیست برشمرد و گفت: اصلی ترین وظیفه محیط زیست حفاظت از گونه ها در دل زیستگاه اصلی است.

غلامرضا ابدالی ۱۰ آبان در اجلاسیه سراسری دبیران استانی شبکه ملی محیط زیست سازمان های مردم نهاد کشور که در هتل دیاکو ارومیه برگزار شد، افزود: ۲۳ گونه در معرض خطر انقراض در کشور شناسایی شده که برای آنها برنامه عمل تدوین شده و سیاست گذاری کردیم که بتوان از ظرفیت جوانان دانشمند کشور برای حفظ این ذخایر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه اصل ۵۰ قانون اساسی، محیط زیست را مکلف کرده که در حفظ محیط زیست تلاش کند، تصریح کرد: ۱۳۰۰گونه مهره دار که در حیات وحش کشور زیست می کنند مورد حفاظت هستند.

ابدالی یاد آور شد: باتوجه به اینکه اصلی ترین وظیفه سازمان محیط زیست حفاظت از گونه در دل زیستگاه اصلی است هر ساله دو بار ۲۰۰ گونه پرنده و ۱۲ گونه پستاندار سرشماری می شوند.

وی اظهار کرد: در دشت بوکان طبق آخرین آمار، ۲۴ قطعه مرغ میش زیست می کنند لذا برای حفظ این گونه باارزش نیازمند ایجاد سایت تکثیر هستیم.

ابدالی خاطرنشان کرد: در طول دولت سیزدهم برای اولین بار در تاریخ کشور ۴ گونه از جمله گور به دشت کویر، گوزن به دشت های کرخه، آهو به دشت مغان را به طبیعت، معرفی مجدد شدند.

مدیر کل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست کشور افزود: در حال حاضر جمعیت یوز پلنگ ایرانی ۲۰ فرد است که برای حفظ ژن این گونه ارزشمند سایت تکثیر را راه اندازی کردیم و برای اولین بار طی یک کار علمی جفت گیری خارج از زیستگاه انجام شد.

وی ادامه داد: مشارکت مردمی حلقه مفقوده حفاظت از محیط زیست است به همین دلیل حضور سمن ها در این بخش ضروری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا