چرا فضانوردان در فضا خون گریه کردند؟

اعصاب بینایی فضانوردان متورم شده است و آن‌ها از ارزیابی‌های پزشکی روی زمین دریافتند که بعضی از فضانوردان دچار خون‌ریزی شبکیه و سایر تغییرات ساختاری در چشم‌هایشان می‌شوند. ...

به گزارش برنا؛ محققان پس از برنامه «شاتل فضایی» بررسی ها و تحقیقات خود را آغاز کردند. شاتل فضایی ، نوعی راکت فضایی است که برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ به فضا پرتاب شد. شاتل فضایی نخستین سفینه قابل استفاده مجدد جهان بود. فضانوردان بعد از سفر به فضا مشکلات بینایی را نیز گزارش کردند. اعصاب بینایی فضانوردان متورم شده است و آن ها از ارزیابی های پزشکی روی زمین دریافتند که بعضی از فضانوردان دچار خون ریزی شبکیه و سایر تغییرات ساختاری در چشم هایشان می شوند.

تحقیقات فضایی یکی از سخت ترین تحقیقات در سراسر جهان است و می توان به جرات گفت فضانوردان در فضا خون گریه می کنند؛ بنابراین باید از دستاوردهای فضانوردان قدرشناسی کنیم . دانشمندان حدس می زنند در طول پرواز فضایی، مشکلات بینایی ناشی از افزایش فشار داخل جمجمه یا فشار در سر است. در مطالعات جدید، محققان شواهدهای بسیاری یافته اند که نشان می دهد این فشار در واقع منجر به افزایش ریزگرانش می شود.

محققان در مطالعات جدید با استفاده از میدان مغناطیسی از قسمت های بدن فضانوردان محافظت می کنند. همچنین آن ها از تکنیکی خاص برای تصویربرداری از قسمت های بدن استفاده می کنند. تحقیقات فضایی روی مغز ۱۱ فضانورد آغاز شد. تصاویر ام ارآی نشان داد که فضانوردان با قرار گرفتن طولانی مدت در فضا دچار اختلالات مغزی می شوند. مغز آن ها در معرض میکروگرانش متورم می شود و حجم مایع نخاعی که مغز و نخاع را نیز پوشانده است، به شدت کاهش می یابد و این اتفاق جان فضانوردان را به خطر می اندازد.

غده هیپوفیز فضانوردان در معرض میکروگرانش دستخوش تغییرات می شود. این غده در اثر فشار جو فشرده شده، همچنین ارتفاع و شکل آن تحول پیدا می کند . تمام این رویدادهای ناخوشایند ناشی از فشار در سر فضانوردان است. این یافته ها نشان می دهد که فضا بر مغز و همچنین بینایی آن ها تأثیر می گذارد. علاوه بر این یکی از مشاهدات عجیبی که محققان از آن حیرت زده شدند، افزایش قد یکی از دوقلوهای فرستاده شده به فضا بود. آن ها متوجه شدند قد یکی از فضانوردان در طول مدت ۳۴۲ روز اقامت در فضا، پنج سانتی متر افزایش یافته است. همچنین محققان با استفاده از روش های مبتنی بر هوش مصنوعی طرح سیم کشی مغز فضانوردان را پس از بازگشت به زمین بررسی می کنند.

 

منبع: برنا