حال بخش خصوصی خوب نیست

رئیس اتاق بازرگانی تبریز: ...
رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: حال بخش خصوصی خوب نیست و لازم است مسئولان با نگاهی نو، به صورت جدی در پی حل مشکلات این بخش باشند.

یونس ژائله پنجشنبه، دوم آذرماه در بیست و هفتمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی ایران که با حضور مسئولان کشوری، استانی و روسا و هیئت نمایندگان اتاق های بازرگانی سراسر کشور در تبریز برگزار شد، گفت: همایش توسعه صادرات غیرنفتی سال های سال با هدف مرور وضعیت اقتصادی کشور و توسعه صادرات غیر نفتی برگزار می شود، ولی متاسفانه نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد وضعیت اقتصادی کشور چندان مناسب نیست.

وی ادامه داد: ما باور داریم که مشکلات قابل حل است، ولی در عمل شاهد این مهم نیستیم، چرا یک عده نمی خواهند این دولت موفق شود.

ژائله گفت: لازم است تا فکری برای این مسئله مهم شود. واقعیت این است که ریشه اغلب مشکلات موجود، عمدی است و ربطی به تحریم ها ندارد. ۴۰ سامانه مختلف در حوزه اقتصاد و فعالان اقتصادی وجود دارد، در شرایطی که کشور دچار کمبود منابع است، چه کسی مسئول این شرایط، مانع تراشی ها و فرصت سوزی است؟

وی ادامه داد: بخش خصوصی باید به دور از مانع تراشی ها، آزادانه تر در این حوزه فعالیت کند. لطفا ما فعالان اقتصادی را به بخش های مختلف پاس ندهید، ما از خود شما می خواهیم تا وارد عمل شوید.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به نرخ کارمزدها و هزینه های مالی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان، گفت: چگونه می شود با این حجم هزینه و مانع تراشی ها حرف از رونق اقتصاد زد. بیاید از ادامه این راه اشتباه حذر کنیم.

وی تصریح کرد: راهکار واقعی و موثر بهبود شرایط اقتصادی کشور، یکسان سازی و واقعی سازی نرخ ارز برای صادرات است و این خواسته مشترک و مهم فعالان اقتصادی است . ما باید اجازه دهیم هر کس با هر مقدار و امکان که می تواند ارزآوری کند. باید پذیرفت ما در جنگ هستیم و لازم است تا از تمام امکانات و بسترها برای توسعه روابط و ورود به بازارهای جهانی بهره مند شویم.

وی با اشاره به وجود کریدورهای در حال احداث در منطقه، افزود: لازم است تا با دیپلماسی قوی تر، روابط خود را با کشورهای همسایه گسترده و تعمیق کنیم.

ژائله با انتقاد از وضعیت دیپلماسی موجود کشور به ویژه در ارتباط با کشورهای همسایه، گفت: دیپلماسی موجود، چوب لای چرخ  اقتصاد  می گذارد. باید راهمان را به کشورهای همسایه و دنیا باز کرده و به کریدورهای مهم و حیاتی منطقه متصل شویم. با حرف و حدیث نمی شود، کاری انجام داد و لازم است تا مسئولان جدی تر به این حوزه ورود کنند.

وی با بیان این که وضعیت لجستیک ما در تمام حوزه های دریایی، زمینی، هوایی و راه آهن در شرایط نامطلوب ممکن است، گفت: با وضعیت حمل و نقل فرسوده و به روز نشده، ما نمی توانیم به بازارهای جهانی ورود کنیم.

وی ضمن ابراز گلایه از نبود شرکت های بزرگ در حوزه حمل و نقل کشور، این مساله را مشکلی جدی برای حوزه صادرات دانست و افزود: نبود شرکت های فعال و قدرتمند و بزرگ موجب شده تا نتوانیم هیچ قراردادی با فروشگاه های زنجیره ای بزرگ داشته باشیم. نمی شود تورم را بالا برد، نقدینگی را افزایش داد و همچنان انتظار حل مشکلات را داشت.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز اظهار کرد: متاسفانه تداوم شرایط و رویکرد مسئولان موجب شده تا شعار سال، به رشد تورم و مهار تولید ختم شود. ما اگر برای تولید ثروت نقشه کاربردی و  واحدی نداشته باشیم، نمی توایم به حل مشکلات فائق آییم .

وی ابراز امیدواری کرد: با درایت وزیر اقتصاد و دارایی شاهد نتایج خوبی در این راه باشیم.

وی با بیان این که دولت فعلی توانسته قدم های خوبی در ایجاد ثبات بردارد، افزود: این امر تولید و سرمایه گذاری در بخش اقتصاد را افزایش داده و این خبر برای اقتصاد کشور نویدبخش است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا