بررسی اجرای طرح هدفمندی یارانه ارزی شیرخشک در تبریز

اولین جلسه ستاد اجرائی هدفمندی یارانه ارزی شیر مصنوعی شیرخشک در راستای اجرای سیاست های دولت در اصلاح سیاست های ارزی در این حوزه و نظارت در سطح تولید، توزیع و عرضه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.

 بهمن نقی پور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این جلسه، گفت: در بحث شیر یارانه ای بکار بردن کلمه شیر مصنوعی بهترین گزینه است چون این شیر در کل جایگزین مصنوعی برای شیر مادر بوده که بهترین شیر برای نوزادان است.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در خصوص شیر مادر افزود: معاونت بهداشتی در ترویج شیر مادر باید با جدیت عمل کند و تامین غذای کمکی بعد از شش ماه برای کودکان زیر دو سال نیز باید فرهنگ سازی شود.

معاون غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در ادامه گفت: اجرای کامل این طرح باعث بهبود نسبی کمبود شیر مصنوعی در سطح های تولید، توزیع و عرضه خواهد شد و ضمن بهره مندی مصرف کننده نهایی از ارز تخصیص داده شده به شیرهای مصنوعی، قاچاق معکوس این محصولات و مصارف خارج از عرف آن به حداقل رسیده و خانوارها مشکلی جهت تامین این نوع شیرها نخواهند داشت.

مسلم نجفی با اشاره به این که تنها مرکز مجاز برای توزیع شیر مصنوعی داروخانه است، افزود: برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و گرانی قیمت شیر مصنوعی، ارائه شیر مصنوعی خشک با قیمت یارانه ای با ورود به سیستم و سامانه تیتک و استعلام شیر خشک توسط داروخانه با ارئه کد ملی یا شناسنامه نوزاد امکان پذیر خواهد شد.

وی با اشاره به این که عرضه شیر مصنوعی نسبت به ماه های قبل روند مطلوبی دارد، گفت: با هماهنگی های انجام شده و رفع برخی مشکلات سامانه داروخانه ها با ثبت کد ملی کودک زیر دو سال در سامانه تیتک شیر خشک به صورت یارانه ای و با قیمت مصوب قبلی و برای اتباع خارجی نیز بر اساس شناسه یکتای اتباع عرضه شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، وی گفت: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف در عرضه شیر مصنوعی با سامانه ۱۹۰ تماس و موارد تخلف را به معاونت و یا مدیریت غذا وداروی شهر محل سکونت خود اطلاع دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا