بررسی اقتصادی صنعت خاموش فرش در دانشگاه هنر اسلامی تبریز

نشست تخصصی جایگاه فرش در اقتصاد ایران تحت عنوان برنامه چشم انداز با حضور مسئولان، فعالان و اساتید این حوزه در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد.

زهرا کریمی، استاد دانشگاه تبریز در این نشست، با اشاره به نقاط قوت صنعت فرش، جایگاه فرش را بسیار ویژه از مباحث فرهنگی، اقتصادی و جامعه شناختی در اقتصاد ایران عنوان کرد و افزود: صنعت فرش در مقایسه با صنایع دیگر نیازمند مواد اولیه، ابزار آلات و تکنولوژی از کشورهای دیگر نیست و فرش در کشور ما درون زا و محصول تکنولوژی محصول است، در این راستا نیز دارای واحدهای تولیدی خصوصی قدرتمند در استان هستیم.

وی تصریح کرد: آذربایجان شرقی یکی از استان های پیشرو در کشور است که بالای ۸۰ درصد از صنعت آن در دست بخش خصوصی قرار دارد و هم چنین به جایگاه سیاست گذاری و ریل گذاری دولت در بعضی از بخش های اقتصادی ایمان و اعتقاد داریم.

وی، مشکلات را دو سویه میان صنعت و نیروی کار قلمداد کرد و ادامه داد: امروزه تحولی در دنیا به نام رمز ارزها اتفاق افتاده که افراد با سرمایه مالی اندک در بازار رمز ارزها سرمایه گذاری می کنند و دیگر اشتیاقی برای کار در صنایع به صورت عام و در صنایع دستی به صورت خاص ندارند.

کریمی به داشتن آمار، اطلاعات دقیق و قوی در زمینه فرش تاکید کرد و افزود: ما اگر بخواهیم سند جامعی در مورد فرش داشته باشیم، باید آمار و اطلاعات دقیقی از جمله تعداد بافندگان، روفه گران و رنگرزان نیز داشته باشیم.

وی تاکید کرد: ما در صادرات غیر نفتی یکی از استان های پیشتاز بوده ایم ولی مشکلات موجود در بعضی از زمینه ها به دیدگاه و عملکرد مدیران برمی گردد و در زمینه فرش مختصر به صادرات نمی شود. بلکه عوامل مختلفی هم چون بسته بندی، بازاریابی و رنگرزی نقش بسزایی دارند که باید تجار و دانشجویان برای رفع این مشکلات پابه کار شوند.

وی با بیان این که از سال ۲۰۱۱ میلادی با تحریم های بین المللی، صادرات رسمی فرش به صادرات چمدانی تبدیل شده است، افزود: ما در دیدگاه سنتی، زنجیره تامینی داریم که انبارهای فرش پر از فرش هایی با سایز و رنگبندی های قدیمی است که با نیازهای صادراتی تطابق ندارد.

وی گفت: در الگوی تامین کششی، یک تاجر فرش که متخصص بازاریابی، بسته بندی و طراحی سایت نیست، باید با همکاری یک تیم این مسائل را مدیریت کند که متاسفانه در صنایع دستی ما این امر وجود ندارد.

ایوب بشیری، نائب رییس اتحادیه فروشندگان فرش نیز بعد هنری و طرح های فرش را در استان و کشور بی نظیر عنوان کرد و افزود: می توانیم فرش را در دو بعد هنری و صنعتی بررسی کنیم که در جنبه هنری در دنیا بی نظیر هستیم ولی در بخش صنعت، خیلی عقب افتادگی داریم و بیشتر به بهانه آوری در مشکلات معطوف شده ایم.

وی به ثبت طراحی فرش ها توسط هنرمندان و دانشجویان در سازمان های ذیربط تاکید کرد و گفت: چین، هند و پاکستان، طرح های ما را باز بافت می کنند و این در حالی است که ما نمی توانیم حتی یک خودکار چینی را در داخل کشور به دلیل ثبت معنوی برند تولید کنیم.

وی از عدم حمایت های دولتی و مسئولان انتقاد کرد و گفت: فرش، نفس های آخر را می کشد و ما حمایت ریالی از دولت نداریم و فقط خواستار کاهش تعهد ارزی صادرات فرش هستیم.

بشیری به ساخت آینده این هنر و صنعت توسط دست و فکر دانشجویان و جوانان تاکید کرد و افزود: آینده هنر و صنعت فرش به دست و تفکرهای دانشجویان بستگی دارد تا این هنر و صنعت زنده نگه داشته شوند که این امر با نوآوری در رنگرزی، بسته بندی، سایز بندی و بازاریابی میسر می شود.

یعقوب فرش کاران، نائب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش تبریز نیز به مشکلات حوزه تولید و صادرات فرش اشاره کرد و گفت: ما در جلسات متعدد و مختلف با مسئولان، مشکلات و موانع حوزه فرش و فرشبافان اعم از طرح، نقش، سایز، رنگبندی، صادرات و کمبود نیروی کار را بیان می کنیم ولی متاسفانه متولی امر پاسخگو و پا به کاری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: امروزه بیشتر افراد و جوانان علاقه ای برای خرید فرش دستباف ندارند و این امر نشات گرفته از طرح، نقش، سایز، رنگ و قیمت فرش های دستباف است که نوآوری و بروز بودن در آن ها وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا