استاد حدت: من در اصفهان شیفته نقاشی شدم

گشایش چهارمین نمایشگاه «ریشه‌ها» در عمارت سعدی ...
"من عاشق نقاشی شدم؛ در اصفهان هم شیفته نقاشی شدم. به هرکجای این دیار بنگری نقش و زیبایی می بینی. مشکل است که در نصف جهان زندگی کنی و هنرمند نشوی یا دست کم محبت و عشق خود را به هنر نشان ندهی."

چهارمین نمایشگاه «ریشه ها» امروز پنج شنبه ۲۳ آذرماه به کوشش حوزه هنری استان اصفهان، در عمارت تاریخی سعدی برپا شد. این دوره از «ریشه ها» آثار هنرمندی را به تماشا گذاشت که سرو والا و همیشه سبزرنگ نقاشی ایران زمین است. مردی است که در همسایگی ما، یزد آرام و مهربان، چشم به جهان گشود و چون روزگار، او را به اصفهان پ رهنر رساند مایه فخر و نازیدن هر نصف جهانی شد.

این نمایشگاه به مناسبت «مروری بر مجموعه آثار نقاشی و پوستر محمدعلی حدت» برگزار شد؛ هنرمندی که فصلی هزاررنگ و نو در تاریخ هنر شهرمان به نمایش گذاشته است و جمله های بالا، بخشی از صحبت های استاد محمدعلی حدت بود که امروز در آئین گشایش این نمایشگاه بیان شد.

در دامان شهری هنرپرور

محمدعلی حدت، مردی که ریشه های او در هنر ایران چنان استوار است که هرگز نخواهد پژمرد، در آیین گشایش چهارمین نمایشگاه «ریشه ها» سخنان خویش را با نام پروردگار عشق آفرین آغاز کرد و گفت: خداوند همه هستی را در وجود آدمی خلاصه کرده و بیراهه نیست که همین انسان آفریده شده از خاک، برترین مخلوق عالم شناخته می شود؛ «من چه گویم یک رگم هشیار نیست، شرح آن یاری که او را یار نیست». 

این پیشکسوت نقاشی کشورمان پس از اشاره به آن بیت مولوی که نشان می دهد در کنار هنر، با ادب و ادبیات نیز الفتی دارد، صحبت خود را این گونه ادامه داد: هنرمندان و هنردوستان همواره با کلماتی که سنگین اند برایم به من عنایت و لطف داشته اند. از همه آنان سپاسگزارم، اما من لایقش نیستم. من در اندازه و حدی که می گویند نیستم و هرچه بر زبان می آورند، برآمده از لطفشان است. قصد شکسته نفسی ندارم، اما شکر نعمت، نعمت ها در پی خود می آورد.

این هنرمند که سال ۱۳۴۶ شمسی دیپلم خود را در رشته نقاشی طبیعت و از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان دریافت کرده است، درباره پیوند هنر خود با این شهر چنین بیان کرد: من عاشق نقاشی شدم؛ در اصفهان هم شیفته نقاشی شدم. به هرکجای این دیار بنگری نقش و زیبایی می بینی. بارها گفته ام مگر می شود در اصفهان زیست، اما اهل هنر نبود؟ مشکل است که در نصف جهان زندگی کنی و هنرمند نشوی یا دست کم محبت و عشق خود را به هنر نشان ندهی.

طراح پوسترهای خاطره انگیز سینمای ایران یادآور شد: همیشه ایمان داشته ام که «در هرچه بنگرم تو پدیدار آمدی، ای کم نموده رخ که چه بسیار آمدی». از برگی کوچک تا غرش های سهمگین آسمان همگی نشانه های درخور اعتنایی برای من بوده. شاید غرش ها و باران ها نوایی است برای ما، اشک هایی است که برای ما ریخته می شود.

حدت در دنباله کلام متین و مجمل خود چنین آورد: از همه کسانی که در برپایی این برنامه نقشی داشته اند نهایت تشکر را دارم. اصفهان هنرمند ناآور و صاحب سبک کم ندارد. در رشته های گوناگون و در ابعاد مختلف هنرمندان بسیاری یافتنی اند. از تئاتر و سینما و موسیقی و شعر گرفته تا نقاشی و حتی طنزپردازی در اصفهان هنرمندان پرنام ونشانی داشته ایم.

او که از ریشه های بردبار و استوار هنرمان است، با نگاهی به دوران ابتدایی کارش گفت: خدا را سپاس که من به شهر آمدم تا امکانات و شرایط برای رشدم فراهم باشد. در این مسیر کار کرده ام و رنج ها کشیده ام. خداوندگار نیز لطف داشت. صبوری خانواده ام و مخصوصا همسرم، سوسن، را نمی توان در مسیر ترقی من نادیده گرفت. بارها دوسه شب پشت سرهم نمی خوابیدم تا یک پوستر سینمایی را طراحی کنم و به تهران و وزارت ارشاد برای مجوز ببرم و تحویل تهیه کننده بدهم. در این سالیان، همراهی همسرم بود که فرصت را برای بالیدن من فراهم کرد. او بود که از فرزندانمان مراقبت می کرد.

هنرور پ رکار و گزیده گوی اصفهان در سخنان پایان خود گفت: عشقم به نقاشی نگذاشت به اطرافیانم توجه کنم. اما به هرچه نگریستم در آن نقاشی دیدم. همسر و فرزند و دوست و حتی کاسب کار محله مان برای من یک تابلوی نقاشی بود. به خاطر کم توجهی ام از همه آنها عذرخواهی می کنم.

بیش از گذشته خدمتگزار هنرمندان اصفهان باشیم

در این آئین همچنین احمد نوری، مدیر حوزه هنری استان اصفهان ضمن خیرمقدم به مهمانان و با اشاره به اینکه از یزد نیز به احترام استاد محمدعلی حدت در این ائین حضور یافته اند، گفت: نام و آوازه استاد حدت را همیشه شنیده بودم و با آثارشان آشنایی داشتم، اما اولین بار در ایام کرونا فرصت دیدار با او فراهم آمد.

او ادامه داد: جامع بودن این هنرمند در حوزه های مختلف همیشه برای من جذابیت داشت. بسیار کوشیدم تا توفیق خدمت به این هنرمند برای حوزه هنری حاصل شود. خدا را سپاسگزارم که زمینه برگزاری این برنامه و البته با همکاری خود استاد ایجاد شد. ما همه توان و تلاش خود را برای این برنامه گذاشتیم. امیدواریم بضاعت ما بیشتر شود تا بیش از گذشته خدمتگزار هنرمندان اصفهان باشیم که بسیار هم هستند.  

درباره محمدعلی حدت باید کتاب نوشت

همچنین مرتضی بخردی، از دوستان قدیمی محمدعلی حدت و از نخستین گالری داران اصفهان نیز در این آئین گفت: از من خواستند که درباره حدت حرف بزنم، اما درباره حدت باید کتاب نوشت. حدت از ستون ها و پایه های هنر اصفهان است. سال ها پیش هنرستان هنرهای زیبا در اصفهان پایه ریزی شد که نه تنها در ایران بلکه از سوی بسیاری از شخصیت های دنیا موردتوجه قرار گرفت، چراکه حرفه ای عمل می کرد و از دل آن شخصیت هایی همچون محمدعلی حدت ظهور کرد. هنرمندان پرورش یافته در آن به عرصه های جهانی راه یافتند، اما متأسفانه امروز خبری از آن حال وهوای هنرستان نیست و به طور کلی عوض شده است.

بخردی تأکید کرد: نباید بگوییم حدت از جمله پوسترسازان ایران به شمار می رفت، بلکه باید بگوییم او تنها پوسترساز ایران بود. کسانی همچون مرتضی ممیز یا آیدین آغداشلو هم پوستر کار می کردند، اما هرگز توانایی، تکنیک و وسعت کار حدت را نداشتند. او در پوستر، نقاشی و بناهای تاریخی و هر حوزه ای که وارد شد، درخشید.

به گزارش ایسنا، علاقه مندان برای بازدید از چهارمین نمایشگاه «ریشه ها» می توانند تا ۹ دی ماه، همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و ۱۵ تا ۱۹ به عمارت سعدی اصفهان مراجعه کنند. این رویداد هنری با عنوان «مروری بر مجموعه آثار محمدعلی حدت» در گالری های بوستان، گلستان، نقطه، هنرمند و تماشا برقرار است. در این نمایشگاه ۵۰ پوستر سینمایی و بیش از ۴۷ نقاشی از استاد محمدعلی حدت با موضوع های مختلف و در سبک های آب رنگ و اکریلیک و دیجیتال به ارائه شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا