کمبود دانشجو در رشته‌های فنی و مهندسی صنایع کشور را با کمبود نیروی انسانی مواجه خواهد کرد

رئیس دانشگاه صنعتی سهند: ...
رئیس دانشگاه صنعتی سهند اظهار کرد: کمبود دانشجو در رشته های فنی و مهندسی، صنایع استان و کشور را با کمبود نیروی انسانی مواجه خواهد کرد.

اسماعیل فاتحی فر، روز جمعه، ۲۴ آذرماه، در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه تبریز با بیان اینکه متاسفانه دانشگاه ها در چند سال گذشته اهمیتی که به پژوهش داده اند به آموزش نداده اند، گفت: آموزش زیر بنای پژوهش و پژوهش زیر بنای توسعه جامعه است و در دولت سیزدهم در دانشگاه ها بحث تحول آموزش جدی گرفته شده است. 

به گزارش ایسنا، وی افزود: دانشگاه صنعتی سهند به عنوان اولین دانشگاه در سطح کشور برنامه تحول آموزشی خود را نوشته و در مرحله اجرا است.

وی با بیان اینکه تحول آموزش به دنبال رشته های نیاز محور است، تصریح کرد: جامعه به دنبال رشته های نیاز محور بوده و رشد علمی که در دنیا اتفاق می افتد هر چهار سال تازه تر می شود که به رشته و امکانات جدید نیاز دارد. 

فاتحی فر با بیان اینکه در جامعه ما صنعت و دانشگاه هم راستا نیستند و صنعت از دانشگاه عقب افتاده است، گفت: پژوهش ها در دانشگاه ها به سه دسته تقسیم می شوند اولین مورد تحقیقات بنیادی است که باید در این زمینه هزینه صرف شود.

وی ادامه داد: در این زمینه دولت باید حامی باشد که خروجی آن تولید علم است و برون داد آن مرجعیت علمی خواهد بود.

وی نوع دوم را پژوهش های کاربردی عنوان کرد و گفت: این نوع پژوهش برای رفع نیاز جامعه، و صنعت به کار گرفته می شود و برون داد آن خدمتی است که به جامعه ارائه خواهد شد.

رییس دانشگاه صنعتی سهند افزود: نوع سوم پژوهش های توسعه ای که برای تولید فناوری، نیاز بوده و برون داد آن ثروت خواهد بود.

وی با بیان اینکه هیچ جامعه ای به یکی از آنها نخواهد رسید مگر آنکه هر سه به طور همزمان پیشرفت کند، گفت: وضعیت ایران در پژوهش و فناوری مطلوب است و رتبه بندی مجلات معتبر بین المللی در خصوص دانشگاه ها نشان می دهد که با دانشگاه های ما آشنا بوده و برخی از دانشگاه های ما در دنیا مطرح هستند.

وی با بیان اینکه از خروجی دانشگاه ها باید به نفع کشور استفاده کنیم، ادامه داد: در سال ۱۳۹۳، سه هزار طرح تحقیقاتی ارتباط با صنعت و جامعه در کل دانشگاه ها کار شده بود و در سال جاری ۱۱ هزار و ۲۱۲ طرح در دست اجرا وجود دارد.

وی به هزینه طرح های تحقیقاتی اشاره کرد و تصریح کرد: مبلغ قراردادها در سال ۱۳۹۳، ۳۲۵میلیارد تومان بود و در سال جاری پنج هزار میلیارد تومان هزینه شده که هزینه ی ناچیزی هستند که نشان می دهد کشور ما در بحث تحقیقات هزینه های آنچنانی خرج نکرده است. 

وی افزود: فرصت های مطالعاتی صنعتی چندین سال است در کشور مطرح بوده و اساتید به جای خروج از کشور در مراکز صنعتی مستقر می شوند ، در سال۱۳۹۳، ۱۴نفر و در سالجاری، ۱۰۲۰ نفر از اساتید به صنعت راه یافته اند که قوی شدن پل بین صنعت و دانشگاه را نشان می دهد.

رئیس دانشگاه صنعتی سهند ادامه داد: درسال ۲۰۰۴، چهار نفر دانشمند یک درصد برتر جهان در کل کشور وجود داشت که اکنون به ۸۴۱ نفر دانشمند رسیده است.

وی گفت: دانشگاه صنعتی سهند به عنوان دانشگاه مولود انقلاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شده و اولین دانشگاه صنعتی انقلاب است که ۱۰ دانشکده فنی و مهندسی داشته و در رشته های مختلف مهندسی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می پذیرد.

وی با بیان اینکه چهار نفر از اساتید این دانشگاه جزء دانشمندان یک درصد برتر جهان و ۱۱ نفر از اساتید جزو دانشمندان دو درصد برتر جهان هستند، افزود: ایجاد رشته های جدید و نیاز محور در ارتباط با صنعت، ایجاد سایبر پارک در دانشگاه صنعتی سهند به عنوان سایبر پارک شمال غرب کشور که در سفر اول رئیس جمهور تصویب شده، مرکز نوآوری گیربکس با همکاری وزرات دفاع، ایجاد پردیس علم و فناوری در این دانشگاه و ... از جمله اقداماتی است که در  دانشگاه صنعتی سهند انجام شده است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا