قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در حال تکامل است

عبادی مطرح کرد؛ ...
معاون پرستاری وزارت بهداشت، بر تکامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تاکید و از پرستاران خواست صبوری کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی، در نشست هم اندیشی شورای هماهنگی پرستاری استان گیلان، با تاکید بر تغییر نگاه پرستاران به نگاه حرفه ای و گفتمان مردم محوری، گفت: آسیب ها و مشکلات پرستاری پیش از آنکه متوجه پرستاران باشد بر کیفیت خدمات مراقبتی و در نهایت سلامت مردم تأثیر گذار است.

وی، هدف حرفه پرستاری را رضایت مردم از خدمات سلامت دانست و افزود: پرستاران نقش اساسی در تحقق عدالت در سلامت دارند.

عبادی با اشاره به برخی حواشی پیرامون جامعه پرستاری در فضای مجازی، گفت: رشته پرستاری دارای تقدس است به شکلی که بسیاری از بزرگان دینی ما در اهمیت جایگاه آن بیانات ارزشمند و قابل تأملی داشته اند. بنابراین وظیفه اخلاقی و حرفه ای ما ایجاب می کند نسبت به شأن و جایگاه آن حساس و متعصب باشیم.

وی افزود: همه عزیزانی که لباس پرستاری بر تن دارند در تار و پود پرستاری تنیده هستند بنابراین نمی توان صرفا با ثبت موفقیت ها به نام خود و ثبت ضعف ها به نام دیگران خود را ریشه پرستاری نامید.

عبادی تصریح کرد: بر هر انسان آزاده ای در هر شغل و لباسی حفظ حرمت بزرگان واجب است و ما هم به عنوان پرستار آن را وظیفه خود می دانیم اما این به این معنا نیست که خلاقیت، فکر، انگیزه و طراوت جوانی را از جوانترهای حرفه بگیریم و با شعار ریشه داری خود را قیم حرفه بدانیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، به تشریح فرایند اجرایی قانون تعرفه گذاری خدمات پرداخت و گفت: این قانون در حال تکامل است و قطعا با دریافت نظرات از بدنه جامعه پرستاری در ویرایش های دوره ای دستورالعمل، مشکلات به حداقل خواهد رسید کما اینکه در دو ویرایش گذشته این موضوع ملموس بود.

وی با بیان اینکه گوش ما همواره پذیرای نظرات علمی و کارشناسی در جهت اجرای بی نقص تعرفه گذاری است، افزود: برخی در خارج از بدنه وزارت بهداشت و متأسفانه با گفتار غیر معقول و مدیریت شده در جهت تغییر مسیر حرکت جامعه پرستاری به سمت منافع فردی و گروهی خود تصورات ذهنی همکاران گروه پرستاری را نسبت به تعرفه و ماهیت اصلی آن که درآمد از محل تولید خدمت است را با اعداد و ارقام غیر واقعی مشوش ساخته در حالی که صفر تا صد تدوین دستورالعمل را اعلام نظر کرده است.

عبادی همچنین به نقدهای غیرمنصفانه در خصوص برنامه هفتم توسعه واکنش نشان داد و از همکاران پرستار خواست پیش از آنکه برخی اخبار بی اساس فضای مجازی را بپذیرند دست کم قسمت های مربوط به نظام سلامت و به ویژه پرستاری را مطالعه کنند و سپس واکنش نشان دهند.

وی افزود: این قانون نه تنها تهدیدی برای پرستاری نیست که فرصت های خوبی برای پرستاری از جمله تحت پوشش قرار گرفتن خدمات پرستاری در منزل و تخصصی سازی پرستاری، در آن گنجانده شده است.

منبع: اخبار پزشکی مهرنیوز