افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی در ارومیه

نمایشگاه صنایع دستی با حضور مرتضی صفری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و قاسم زاده علی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان غربی در مدرسه هدایت ارومیه افتتاح شد.

مرتضی صفری، ۱۷ دی ماه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنایع دستی و مرحله استانی دومین جشنواره سراسری صنایع دستی بسیج آذربایجان غربی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کرمان و محکوم کردن جنایت تروریستی در این شهر اظهار کرد: آثار خارق العاده به نمایش درآمده در این نمایشگاه حاصل ذوق و شوق بی نظیر هنرمندان توانمند سطح استان بوده که بسیار ستودنی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی افزود: هنرمندان استان در رشته های مختلف صنایع دستی توانایی و استعداد زیادی دارند که می توانند حتی در سطح بین الملل نیز بدرخشند.

وی گفت: متاسفانه عدم وجود بازار فروش و حاشیه سود پایین از جمله دغدغه های فعالان صنایع دستی است که برای حل این موضوعات در گام اول باید نوع نگاه به این حوزه را تغییر داده، سپس با برنامه ریزی مناسب اقدام به درآمدزایی در این حوزه کرد.

صفری در خصوص حمایت از صنایع دستی تصریح کرد: در این راستا در یک سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با سود پایین به هنرمندان استان پرداخت شده است همچنین اجرای خوشه های صنایع دستی در استان در دستور کار قرار گرفته که در این طرح ۴ رشته گلیم بافی، چرم دوزی، نساجی سنتی و هنرهای چوبی به عنوان رشته های شاخص استان شناسایی شده و سپس برندسازی در این ۴ رشته انجام می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش تعاملات با کشورهای همسایه و سایر دستگاه های اجرایی استان خاطرنشان کرد: در این راستا برای حضور در نمایشگاه های خارجی و داخلی، راه اندازی غرفه های دائمی فروش صنایع دستی در پایانه های مرزی، ایجاد انجمن صنایع دستی زیر نظر اتاق بازرگانی ارومیه و ایجاد شرکت های صنایع دستی برای خرید و فروش محصولات در سطح برنامه ریزی شده است.

 وی با بیان اینکه این نمایشگاه با همکاری سازمان بسیج هنرمندان استان، معاونت صنایع دستی و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارومیه دایر شده است، گفت: در این مرحله ۱۰۰ اثر از آثار ۴۰ هنرمند استان به مرحله استانی جشنواره سراسری صنایع دستی بسیج آذربایجان غربی ارسال شده است که از بین آنها پنج اثر منتخب، یک اثر مربوط به احیای هنرهای منسوخ شده و یک اثر مربوط به مناطق کم برخوردار استان انتخاب و به مرحله کشوری این جشنواره ارسال می شوند.

صفری گفت: علاوه بر نمایش آثار ارسالی به جشنواره سراسری بسیج هنرمندان استان ۶۰ اثر از آثار استاد رحیمی در حوزه مینیاتور و نیز آثار سایر هنرمندان دیگر نیز در این نمایشگاه به نمایش درآمده و نیز پنج وورکشاپ در رشته های شیشه گری، گلیم بافی، چرم دوزی، منبت و معرق چوب راه اندازی شده است.

به گزارش ایسنا، علاقمندان می توانند از ۱۷ تا ۲۰ دی ماه در محل مدرسه تاریخی هدایت از این نمایشگاه بازدید کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا