باز هم قربانی از لب خط؛ حالا چه کسی کار شما را انجام بدهد آقای مربی؟/ وقتی سرمربی پرسپولیس کمک داور شد

پرسپولیس در دیدار حساس این هفته مقابل ملوان سرمربی برزیلی خود را لب خط نخواهد داشت

فلاسفه می گویند هیچ توجیهی نمی تواند عواقب و پیامدهای یک اتفاق را جبران کند. این تعریف دیگری از همان جمله معروف حکیم فرزانه ایرانی ابوعلی سینا هم هست که می گوید «اگر برای یک اتفاق غلط و اشتباه هزار دلیل درست داشته باشید می شود ۱۰۰۱ اشتباه »

به زبان عامیانه یعنی نباید مرتکب اشتباهی شوید. اگر شدید دیگر هیچ توضیحی آن را توجیه نمی کند. هر اشتباه تاوانی دارد که ممکن است برای شما خیلی خیلی گران تر از آنچه تصور می کنید تمام شود در فوتبال ایران و در همین فصل به کرات سرمربیان، اعضای کادر فنی و مدیران تیم ها از روی نیمکت اخراج شده اند و متاسفانه در ۹۹ درصد مواقع دلیل این اخراج اعتراض به داوری بوده است یعنی آنها به جای پرداختن به کار خود، به حیطه داوری وارد شده و به خاطر اعتراض طبق حکم قانونی اخراج شده اند.

بماند که بعدها در تصاویر تلویزیونی مشخص می شود که بالای ۹۰ درصد این اعتراضات غلط بوده و داور درست قضاوت کرده است اما حتی در همان ۱۰ درصد که داور اشتباه کرده حکم قاضی برنمی گردد. شما اخراج شده و باید بازی بعد محروم باشید و سرزنش کردن داور هم چیزی را عوض نمی کند. اگر حضور یک سرمربی لب خط ضروری نبود، منطقه ای برای این کار درست و تعریف نمی شد. اگر تیم ها بدون سرمربی و مربی و مدیر قادر به انجام امور خود بودند، هیچ باشگاهی در دنیا چنین دستمزدهای کلان به افراد بابت این سمت ها نمی داد پس عجیب است که در فوتبال حرفه ای آدم های با تجربه ما به این راحتی هر هفته مرتکب یک اشتباه تکراری می شوند و هم به خود و هم به تیم خود لطمه می زنند. تا همین چند بازی قبل مسعود شجاعی روی نیمکت هوادار باخت نداشت او به خاطر اعتراض به داور اخراج شد و در بازی بعدی که محروم و روی سکوها بود تیمش اولین شکست را تحمل کرد.

و بدتر از اخراج سرمربی مواقعی است که دستیاران او هم اخراج می شوند یا کارت می گیرند. در آن صورت تیم در بازی بعد روی نیمکت یتیم است و هیچ بزرگتری ندارد و طبق فرضی که گفتیم حتما از این ناحیه ضربه خواهد خورد. پرسپولیس در سیرجان ۳ امتیاز حساس برابر گل گهر را گرفت اما اوسمار ویرا را داد سید جلال هم اخطار گرفت و حالا در بازی حساس جمعه این هفته مقابل ملوان پرسپولیس لب خط سرمربی ندارد. کیست که از شرایط حساس بالای جدول و فاصله یک امتیازی با استقلال صدر نشین خبر نداشته باشد؟

کیست که از سابقه رقابت های پرسپولیس و ملوان در شش دهه اخیر مطلع نباشد؟ کیست که نداند ملوان این فصل چه تیم قدرتمند و خطرناکی شده و از همه مهمتر اینکه مهدی تارتار چه انگیزه هایی برای درخشش مقابل پرسپولیس دارد حالا به همه این ها اضافه کنید این جدال نابرابر که پرسپولیس بدون سرمربی باید به میدان بیاید برابر گل گهر مهمترین وظیفه اوسمار حفظ بازی و خودش بود. تیمش با یک گل برنده و سه امتیاز را داشت و او باید به فکر بازی روز جمعه با ملوان می بود. اینجا باید مدیران این تیم از خود سوال کنند که آیا ارزشش را داشت؟

فرض کنیم گفته های بازیکنان درست است و داور مقصر بوده که نبوده، فرض کنیم که اعتراض ویرا درست بوده و او در اعتراض به رفتار مربیان میزبان که داور متوجه آن نشده، مرتکب این حرکت شد و کارت گرفت، آیا فرقی کرد؟ به نفع پرسپولیس شد؟ به فرض که رقیب خطایی بکند و داور نبیند، کجای قوانین نوشته که مسئولیت شماست تا داور را مطلع کنید؟ چرا به جای انجام مسئولیت خود که بابت آن حقوق می گیرید، به کار دیگران می پردازید؟ حالا کار خود شما را در بازی با ملوان چه کسی انجام خواهد داد؟

منبع: خبرورزشی