مردم آذربایجان شرقی وفاداری به انقلاب را با حضور در پای صندوق‌های رأی اثبات کردند

گزارش ایسنا از جلسه شورای اسلامی شهر تبریز ...
دویست و سومین جلسه علنی شورای ششم امروز «یکشنبه» در عمارت تاریخی شهرداری تبریز برگزار شد.

شهرام دبیری، رئیس شورای شهر تبریز، گفت: مردم آذربایجان شرقی همچون گذشته عمق وفاداری به انقلاب، نظام و رهبری را با حضور در پای صندوق های و مشارکت حداکثری در انتخابات به رخ دشمنان کشیدند.

وی با اشاره به اینکه طی هفته جاری مناسبت های زیادی پیش رو داریم، اظهار کرد: سالروز بزرگداشت محتشم کاشانی، روز شعر و ادبیات آیینی، روز امر به معروف و نهی از منکر که در جامعه ما رواج پیدا کرده و به خوبی انجام می گیرد، روز ادبیات کودکان و نوجوانان و روز عفاف و حجاب که ما جزء کشورهای نادر در دنیا هستیم که حجاب و عفت به طور کامل رعایت می شود، همچنین سالروز بزرگداشت خوارزمی که به روز فناوری و اطلاعات مزین شده است.

وی ادامه داد: امروز آغاز سال ۱۴۴۶ هجری قمری اولین روز ماه محرم است که امیدواریم عزاداری های تمامی مردم مورد حق تعالی قبول باشد.

دبیری با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری اسلامی با مشارکت حداکثری غیرقابل پیش بینی برگزار شد، عنوان کرد: بار دیگر مردم غیور ایران به دنیا ثابت کرد که پایبند به آرمان های انقلاب اسلامی است. حضور پرشور مردم ایران نشان داد که مردم با جان و دل در انتخابات و سرنوشت کشور خود مشارکت دارند.

وی تأکید کرد: مردم آذربایجان شرقی نیز با حضور فعال خود باری دیگر حماسه آفریدند، انتخابات با سلامت و آرامش برگزار شد و هر دو کاندید با اخلاق مداری رقابت کرده و در نهایت جناب آقای دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

رئیس شورای تبریز بیان کرد: آقای پزشکیان فردی درد آشنا هستند که مسائل و مشکلات استان را نیز از نزدیک لمس کرده اند و طبیعتا مسائل استان از جمله اولویت های وی خواهد بود.

وی افزود: مردم غیور ایران از همان ابتدای انقلاب تاکنون نشان داده اند که همواره غیرتمندانه پای صندوق های رای حاضر شده و در تمامی صحنه های انقلاب حضور دارند و این انتخاب هم نشان داد که مردم با انتخاب آگاه فردی صادق و انقلابی را برای کشور برگزیده اند، انتخاب آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور امید را در جامعه افزایش داده است.

دبیری گفت: امیدواریم با حمایت تمامی مردم اعم از نخبگان، جوانان، زنان و تمام اقشار جامعه و همچنین حمایت های رهبر معظم انقلاب و مسئولین کشوری آقای پزشکیان بتوانند به عنوان یک رئیس جمهور موفق از خطه ی آذربایجان وظیفه ی خود را به نحو احسنت انجام داده و کشور را به سمت آبادانی پیش ببرند و در نهایت رضایت مردم وامیدواری در جوانان را کسب کنند.

وی برای دکتر پزشکیان رئیس جمهور کشور آرزوی موفقیت کرد و انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور را به تمامی مردم ایران به ویژه مردم استان تبریک گفت.

توسعه ی گردشگری شهر تبریز در دستورکار قرار گیرد

سید کاظم زعفرانچیلر، عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره قابلیت های این شهر در حوزه های مختلف گردشگری گفت: توسعه گردشگری لردگان باید در دستورکار قرار گیرد.

وی افزود: بحث گردشگری موضوعی است که متاسفانه علارغم اینکه مهم است و در استفاده های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می تواند موثر واقع شود، متاسفانه در جامعه ی ما مورد غفلت واقع شده و در شهر تبریز وضعیت مطلوبی ندارد.

وی ادامه داد: ما اول باید به اهمیت تبریز پی برده و از آن به اهمیت گردشگری پی ببریم، تبریز از لحاظ جمعیت پنجمین شهر کشور و از لحاظ وسعت پس از تهران و مشهد سومین شهر کشور بوده که وقایع و رویدادهای مهمی در طول تاریخ را دل خود جای داده است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز افزود: بزرگان بسیار و مفاخر قابل توجهی در تبریز زیسته و در حال زندگی کردن هستند، اماکن تاریخی انبوهی نیز در تبریز وجود دارند که متاسفانه آن گونه که باید در حوزه های فرهنگی و گردشگری امورد ستفاده قرار گیرد، انجام نمی شود.

زعفرانچیلر خاطرنشان کرد: تبریز از جمله طویل المدت ترین پایتخت های کشور در مدت های متعددی بوده و از لحاظ اقلیم از جمله معدود شهرهایی است که در محدوه ی بیرون خود پیست اسکی و کویر جای داده است که این موقعیت در کمتر شهری وجود دارد.

وی گفت: تبریز از نظر سوق الجیشی به کشورهایی چون عراق، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، نخجوان، گرجستان نزدیک بوده و پتانسیل بالایی در حوزه ی صنایع دستی و غذاهای محلی دارد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به آسیب شناسی که در بحث گردشگری تبریز انجام گرفته است، بیان کرد: تبریز از لحاظ تعداد سفرهایی که در حوزه ی گردشگری انجام می شود دارای رتبه ی ششم بوده و از لحاظ اقامت گردشگری رتبه ی هفتم را به خود اختصاص داده است که باتوجه به پتانسیل های این شهر، قابل قبول نیست.

زعفرانچیلر اظهار داشت: تبریز از لحاظ سیاست و برنامه ریزی گردشگری دارای رتبه ی چهارم، در عوامل تقویت و حمایت کننده ی گردشگری دارای رتبه ی چهارم و همچنین در زمینه ی تقاضا برای گردشگری و خدمات گردشگری نیز در رتبه ی چهارم قرار دارد و شهرهایی چون مشهد، شیراز و اصفهان از لحاظ گردشگری وضعیت بهتری از تبریز دارند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز عنوان کرد: سال گذشته در استان اصفهان ۱۶۵ رویداد گردشگری انجام گرفته در حالی که میزان این رویداد در استان آذربایجان شرقی ۲۶ بوده که فاصله ی معناداری است.

زعفرانچیلر ادامه داد: رویدادهای متعددی که شهرداری تبریز برگزار می کند، رویداد ملی که بتواند گردشگری جذب کند، چنان چشمگیر نیست و این به ما هشدار می دهد تا در این حوزه عنایت بیشتری به خرج داده و تبریز را از لحاظ گردشگری بهتر معرفی کنیم.

وی گفت: بنده چندین پیشنهاد در حوزه ی گردشگری داشته و از کمیسیون فرهنگی و آقای هوشیار شهردار تبریز می خواهم تا این این نکات را در نظر داشته باشند. نکته ی اول توجه به مسیرهای گردشگری بوده که سالیان سال است مورد غفلت واقع شده و بحثی راکد است، چون مسیرهای گردشگری نهایی نمی شوند خدمات رسانی گردشگری آن گونه که باید انجام گیرد، نمی شود.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز افزود: برای مثال در شهر شیراز در محدوده تاریخی مبلمان شهری متفاوت تر است، حتی ایستگاه های اتوبوس زمانی که والد مقام معظم انقلاب میزبان مراسم بود بنده با چندین مجموعه تماس برقرار کردم تا ایستگاه های اتوبوس در محدوده ی ورودی مسجد جامع ساماندهی شود. اصلاح مبلمان شهری در مسیرهای گردشگری بسیار مهم است، حتی باکس های زباله نیز در مسیرهایی که گردشگر می آید باید مورد توجه واقع شود. برای مثال مسجد جامع که خانه ی مشروطه روبروی آن قرار گرفته که یکی از اماکن گردشگری شهر تبریز است، اما وجود بازارچه ی میوه جنب این مکان موجب شده تا همواره این مکان پر از زباله و دستفروش و نابسامانی های بصری وجود داشته باشد که متاسفانه این موارد مورد توجه قرار نمی گیرد.

زعفرانچیلر با بیان اینکه نکته ی دوم، تعیین تکلیف اماکن گردشگری در شهرداری تبریز است، تشریح کرد: امروز شورای اسلامی دوره ی ششم شهر تبریز توانست در اقدامی مهم کاربری اداری عمارت را تعطیل کرده و به شهرداری تحویل دهد که متأسفانه تاکنون علارغم این قدم موثر اقدامی در این خصوص انجام نگرفته است، ما گفتیم اینجا محلی تاریخی است که می تواند به موزه ی شهر و مرکز اسناد تاریخی تبریز تبدیل شود که متاسفانه به جز رسیدگی های جزئی کاری برای این عمارت انجام نگرفته است که امیدوارم پس از پایان فعالیت این دوره از شورا عمارت فاخر ساعت همین گونه بلاتکلیف نماند.

وی افزود: حداکثر استفاده ای که از عمارت ساعت انجام گرفته به طور مقطعی فروش صنایع دستی بوده است، خارج از ایران از چنین عماراتی در بهترین وضع ممکن استفاده می شود برای مثال در شهر ویزیل فرانسه قلعه ای وجود دارد که تمامی تاریخ آن اقامت دو شب ناپلئون در آنجاست بااین وجود این قعله به موزه انقلاب فرانسه شده است در حالی که موزه ی دفاع مقدس ما هم چنان در مرحله ی شکل گیری قرار دارد.

وی بیان کرد: اماکن ما تاریخی تر، فرهنگی و فاخرتر است، خانه ی خوی ها که معاونت خدمات در آن جا مستقر شده است که دائما مقابل آن جرثقیل، لودر، ماشین های حمل زباله وجود دارد که پدیده ی جالبی نیست، اماکن گردشگری در سهم شهرداری تبریز مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر استفاده از پتانسیل دانشجوهای خارجی شهر، گفت: استان آذربایجان شرقی پنج هزار دانشجوی خارجی دارد که صرفا ۲ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز، ۶۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد تبریز، حدود ۴۰۰ دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی و ۶۰۰ دانشجوی خارجی نیز در دانشگاه شهید مدنی در حال تحصیل هستند که طرفیتی هستند که می توانند عامل تعامل فرهنگی و سفیر فرهنگی تبریز باشند.

زعفرانچیلر خاطرنشان کرد: یک دانشجوی پاکستانی از دانشگاه تبریز می گفت ما در تبریز میهمان شما هستیم اما شهرداری تبریز تاکنون یک اتوبوس گردشگری یا تبریزگردی در اختیار دانشجویان خارجی قرار نداده است چه اشکالی دارد که ما با استفاده از این روش ها تبریز را به دانشجویان خارجی معرفی کنیم.

وی افزود: گردشگری علمی ظرفیت بزرگی است که امیدوارم مانند گردشگری سلامت دچار آسیب نشود، با هزینه ای که دانشجویان عراق یا لبنان در ایران درس می خوانند می توانند در کشور ترکیه تحصیل کنند اما بنابر تاکید آیت الله سیستانی در ایران تحصیل می کنند که ما می توانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز بیان کرد: نکته ی دیگر در حوزه ی گردشگری علمی در دنیا مرسوم است که شهرداری افراد فاخر شهر خود را میهمان می کند، برای مثال اگر نقاش بزرگی را دعوت کنند تمامی افراد علاقمند و فعال در این زمینه گرد هم آمده و یک رویداد فرهنگی بزرگ برگزار می شود.

زعفرانچیلر تذکر داد: شهرداری تبریز گردشگری تبریز را دستور کار قرار دهد، اگر اختیارات و امکانات و یا نیروی کار محدود است بازنگری برای آن در نظر گرفته شده و اصلاحات لازم انجام گیرد تا گردشگری شهر تبریز را توسعه بخشیم.

وی با بیان اینکه ۱۷ درصد از گردشگری کل دنیا مربوط به حوزه ی سلامت و مذهبی است، گفت: آیا شهر تبریز چقدر توانسته تا از گردشگری مذهبی خود استفاده کند، امامزاده سید جمال با اینکه در اختیار اداره ی اوقاف است اما امامزده ی شهر است و به ورودی های آن رسیدگی شود و عملکرد شهرداری در توسعه ی امامزاده سید حمزه جای تشکر دارد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز در خاتمه عنوان کرد: اصفهان و مشهد در این حوزه به برندینگ تبدیل شده اند اما تبریز در حوزه ی برندینگ ورود نکرده است، تبریز نیز در کنار فعالیت های عمرانی که قابل تقدیر است از فعالیت های فرهنگی با رویکرد گردشگری بیش از این توجه شود.

پیگیری گزارش شهرداری از آخرین وضعیت شرکت سوم

روح اله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز بر لزوم ارائه گزارش از آخرین وضعیت تکمیل شرکت سوم توسط شهرداری تبریز، تاکید کرد.

وی ادامه داد: در جلسه ی هفته ی گذشته نیز مسئله ی شرکت سوم برای ساماندهی پرسنل شهرداری را بیان کرده و پیگیر آخرین وضعیت تاسیس آن شدم، در مسئله ی شرکت سوم مربیان و دیگر نیروها چشم انتظار خبری هستند تا از این وضعیت رها شوند.

وی گفت: هفته ی گذشته گفته شد که این شرکت در حال تکمیل بوده و صرفا کارهای اداری آن باقی مانده و سهام آن به فروش می رسد، شهرداری گزارشی در خصوص آخرین وضعیت تاسیس شرکت سوم ارائه دهد.

برپایی تجمع حسینی به همت شهرداری تبریز

حجت الاسلام رسول برگی عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین ع و یاران با وفایش شهرداری تبریز اقدام به برپایی تجمع محرمی کرد.

وی ادامه داد: بنابر درخواست بنده از اعضای شورا جلسه ای مبنی بر تدوام فعالیت روضه هایی که به بهانه ی کرونا تعطیل شده بود، داشتیم.

وی ضمن قدردانی از شهرداری به دلیل حمایت از بحث مراسمات مذهبی گفت: شهرداری تبریز برنامه ای مبنی بر روضه ی شهر را دستور کار خود قرار داده که طی آن قرار است در پارک هر منطقه ای قبل از اذان برنامه ای با محوریت روضه خوانی و سخنرانی انجام شود.

وی افزود: بنده پیشنهادی به آقای شهردار دادم تا رویدادی نظیر پیاده روی غدیر که طی آن ۳۰۰ هزار نفر از مردم حضور یافتند تجمعی به مناسب ماه محرم را در دستورکار قرار دهند، که به دستور شهردار تبریز تجمع محرمی روز پنجشنبه در شهر برگزار می شود که در این همایش ۱۲۰ سفر هوایی کربلا با قرعه کشی به شرکت کنندگان اهدا خواهد شد، از مردم تقاضا دارم تا با عل م های خود در این مراسم شرکت کرده و با برپایی موکب های عزاداری یک حماسه ی مذهبی و فرهنگی برگزار شود که به واسطه آن عظمت تبریز و حسینیان تبریز به همه نشان داده شود.

برگی بیان کرد: از شهرداری تبریز بابت افتتاح پردیس هنر و رسانه که خدمت بزرگی به تبریز و اهالی رسانه بود تشکر و قدردانی می کنم، این افتتاح هدیه ی ماندگاری از شورای اسلامی دوره ی ششم شهر تبریز به اهالی رسانه است که آثارش برای نسل های بعدی نیز ادامه خواهد یافت.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز بیان کرد: هنرمندان نمایشگاه صنایع دستی گلایه ای دارند که پرداخت حق الزحمه آن ها خیلی طول می کشد، پرداخت سریع حقوق این هنرمندان نیز یکی دیگر از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: تندیس شهید مالک رحمتی به زودی در پل شهید مالک رحمتی نصب شود، همچنین تندیس شهید آیت آل هاشم در خیابان آل هاشم نیز نصب شود.

بحث مقاوم سازی زیرگذرهای شهری در دستورکار شهرداری قرار گیرد

یاسین بجانی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: برخی از زیرگذرهای شهری از لحاظ بصری در شان شهر تبریز نیست و جا دارد تا شهرداری هم از لحاظ بصری و هم مقاوم سازی به آن ورود کند.

وی با اشاره به فعالیت های عمرانی شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: از شهرداری تبریز بابت توسعه ، عمران و آبادانی شهر تشکر و قدردانی می نمایم.

بجانی با اشاره به لزوم مقاوم سازی پل ها و زیرگذرهای شهر، بیان کرد: سال گذشته این مسئله در کمیسیون عمران نیز بیان شده و قرار بر مقاوم سازی بود که یک سری از آن ها انجام گرفت اما برخی از زیرگذرهای شهری از لحاظ بصری در شان شهر تبریز نیست و جا دارد تا شهرداری های مناطق هم از لحاظ بصری و هم مقاوم سازی به آن ورود کند.

ثبت نام بیش از ۲۰ هزار نفر برای آموزش رایگان رشته های ورزشی

شهردار تبریز با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار نفر برای آموزش رایگان رشته های ورزشی شهرداری ثبت نام کردند، گفت: شهرداری تبریز با مرمت خانه های تاریخی خیز بلندی در احیای هویت تاریخی فرهنگی دارد به طوری که سال گذشته ورود گردشگر به شهر رشد ۱۵۰ درصدی داشته است.

یعقوب هوشیار در این جلسه اظهار کرد: شهرداری تبریز علاوه بر تملک اماکن و خانه های تاریخی شهر به مرمت و بازسازی مجموعه های گردشگری، تاریخی و فرهنگی شامل مقبره الشعرا، باغ موزه ستارخان، احیای خانه باقرخان به مثابه سنگر مشروطه خواهان تبریزی، خانه ی چای کلکته، مجموعه دو کمال و ... اقدام کرده است.

وی ضمن اشاره به دغدغه شهروندان در خصوص حفظ میراث فرهنگی شهر با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته پروژه های متعدد تاریخی و فرهنگی توسط شهرداری احیا و مرمت شده است، افزود: مطابق آمار اعلامی، رشد ۱۵۰ درصدی ورود گردشگران به شهر تبریز در سال گذشته به ثبت رسیده است.

 هوشیار با بیان اینکه تبریز در شاخصه سیاست گردشگری وعوامل تقویت کننده آن پس از شهرهای مشهد، تهران و اصفهان حائز رتبه چهارم کشوری است، خاطر نشان کرد: با روند رو به رشدی که در حوزه گردشگری تبریز شاهد هستیم، امیدواریم پیش تر از قبل نیز رتبه تبریز در حوزه جذب گردشگر ارتقا یابد.

وی همچنین عملکرد ورزشی شهرداری در توسعه زیرساخت ها و استعدادیابی مطلوب دانست و گفت: ۲۰ هزار نفر از شهروندان در رشته های مختلف شهرداری تبریز ثبت نام کردند به طوری که علاوه بر توسعه زیرساخت ها، استعدادیابی و آموزش در صدر برنامه های ورزشی شهرداری قرار دارد.

شهردار تبریز با یادآوری اینکه تبریز سال گذشته رتبه نخست در خصوص ورزش های همگانی را کسب کرد، خاطر نشان کرد: برپایی ورزش های صبحگاهی در پارک های تبریز با استقبال شهروندان و مخصوصا سالمندان برگزار می شود چرا که توجه روز افزون به مقوله ورزش می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی موثر باشد.

وی نگاه شهرداری در حوزه ورزش را حمایتی خواند و گفت: نگاه شهرداری در حوزه ورزش حمایتی بوده و در سال جاری ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از استعدادهای ورزشی اختصاص داده است. برهمین اساس تصمیمی بر تصدی گری در این حوزه نداریم.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا