اردوغان: حل مسئله دونباس و کریمه در گرو دیدار پوتین و زلنسکی است

 با اعلام آمادگی برای میزبانی؛ ...
رئیس جمهور ترکیه می گوید در تماس با همتای روس، بر لزوم دیدار وی و رئیس جمهور اوکراین برای تصمیم گیری درباره مناطق دونباس و کریمه تاکید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه می گوید قصد دارد تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود داشته باشد تا بگوید: وقتی پای کریمه و دونباس در میان است، فقط او و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین هستند که می توانند اقدامی درباره حل و فصل این موضوع انجام دهند.

اردوغان در ادامه افزود: باز هم پیشنهاد می کنم که ترکیه میزبانی دیدار میان رؤسای جمهور روسیه و اوکراین را برعهده بگیرد.

وی ادامه داد: زلنسکی دید مثبتی نسبت به این پیشنهاد دارد حال آنکه پوتین هم در گذشته، رویکرد مثبتی در قبال آن نشان داد.

اظهارات اردوغان در حالی است که پیشتر، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه هم اظهار امیدواری کرده بود که ظرف دو هفته آینده میزبان نشست وزرای خارجه روسیه و اوکراین باشد.

امروز جمعه، مذاکرات در سطوح پایین تر و در قالب ویدئوکنفرانس بین هیئت های روسیه و اوکراین ادامه دارد.

ظاهرا دولت کی یف به وضعیت بی طرفی در قبال ناتو رضایت داده حال آنکه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می گوید که طرف اوکراینی به درک بهتری در قبال اوضاع دونباس و کریمه هم رسیده است.

دولت مسکو شبه جزیره کریمه را بخشی از تمامیت ارضی روسیه می داند و از استقلال منطقه دونباس در شرق اوکراین هم حمایت می کند.

اظهارات اردوغان در حالی است که پوتین روز گذشته خطاب به نخست وزیر ایتالیا گفته بود که شرایط برای حصول آتش بس هنوز مهیا نیست.

منبع: اخبار خارجی مهرنیوز