اتحادیه اروپا به چین درباره کمک به روسیه هشدار داد

در نشست مشترک؛ ...
اتحادیه اروپا در نشست مشترک خود با رهبران چین به پکن نسبت به هرگونه حمایت از روسیه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «چارلز میشل»، رئیس شورای اروپا روز جمعه پس از نشست اتحادیه اروپا و چین گفت: اتحادیه اروپا اقدامات چین در تلاش برای جلوگیری از کمک به روسیه در دور زدن تحریم ها را زیر نظر خواهد گرفت.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: «هر گونه تلاش برای دور زدن تحریم ها یا ارائه کمک به روسیه، جنگ را طولانی می کند. ما همچنین مراقب هرگونه تلاش برای کمک مالی یا نظامی به روسیه خواهیم بود.»

میشل گفت، اتحادیه اروپا و چین توافق کردند که خصومت ها در اوکراین به اقتصاد جهانی آسیب می زند.

میشل گفت: «جنگ در اوکراین به نفع چین و به نفع اتحادیه اروپا نیست.»

همچنین «اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا نیز در همان کنفرانس خبری گفت: «اتحادیه اروپا به چین در مورد آسیب احتمالی اعتبار این کشور در اروپا در صورت کمک به روسیه هشدار داد.» او گفت: «هیچ شهروند اروپایی حمایت از روسیه برای به راه انداختن جنگ را درک نمی کند. علاوه بر این، این امر منجر به لطمه بزرگی به اعتبار چین در اروپا خواهد شد.»

از سوی دیگر، شیء جین پینگ رئیس جمهور چین از اتحادیه اروپا خواست که با دیدی مستقل به چین نگاه کنند.

وی این اظهارنظر را حین دیدار مجازی با اورزلا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل رئیس شورای اروپا مطرح کرد.

دولت پکن بیم آن را دارد که مبادا کشورهای اروپایی با دنباله روی از آمریکا، سیاست خارجی سختگیرانه تری را در قبال چین اتخاذ کنند. چین پیشتر هم از اتحادیه اروپا خواسته بود در تعامل با پکن، راه مداخلات خارجی را سد کند.

بعد از دو سال، این نخستین نشست سران اتحادیه اروپا و چین محسوب می شود. هدف بروکسل از برگزاری چنین نشستی، گرفتن تضمین هایی از جانب چین مبنی بر عدم حمایت نظامی از روسیه و همچنین عدم کمک به این کشور برای دور زدن تحریم های غرب عنوان می شود.

منبع: اخبار خارجی مهرنیوز