مدودف: مسیر عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا از ناتو می گذرد

با تاکید بر خط قرمزهای روسیه؛ ...
یک مقام بلندپایه دولت روسیه می گوید مسکو با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا مشکلی ندارد اما نه وقتی که عضویت در ناتو پیش شرط تحقق این امر باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دیمیتری مدودف نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه می گوید مسکو مخالفتی با الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا ندارد اما مشکل این است که در حال حاضر، عضویت در ناتو یکی از پیش شرط های عضویت در اتحادیه اروپا است.

وی در این باره افزود: تجربه سال های اخیر درباره مونته نگرو و مقدونیه نشان می دهد که عضویت در اوکراین فقط از طریق عضویت در ناتو ممکن است.

مدودف افزود: آمریکا نقش راهبردی در روابط میان ناتو و اتحادیه اروپا ایفا می کند و بروکسل از واشنگتن فرمان می گیرد حال آنکه اصرار دارد که این موضوع را انکار کند.

در تاریخ ۲۸ فوریه و بعد از آغاز اقدام نظامی روسیه در خاک اوکراین، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین درخواست عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را امضا کرد و خواستار تسریع رسیدگی به این روند شد.

روسیه هشدار داده که عضویت اوکراین در ناتو را برنمی تابد و یکی از شروط توقف عملیات نظامی را هم اعلام بی طرفی اوکراین در قبال ناتو اعلام کرده است.

اظهارات مدودف در عین حال این کنایه را هم در خود دارد که به رغم اشتیاق کی یف، وی بعید می داند که اتحادیه اروپا راغب به پذیرش عضویت اوکراین باشد.

منبع: اخبار خارجی مهرنیوز