خاورمیانه مسیرترانزیتی جدید آمریکا برای تسریع ارسال سلاح به کی‌یف

آمریکا قصد دارد تعدادی سامانه موشکی زمین به هوا موسوم به « NASAMS» را از طریق کشورهای خاورمیانه به اوکراین ارسال کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، مدیرعامل شرکت موشک سازی «ریتیان» اعلام کرد که آمریکا در تلاش است تا تعدادی موشک های زمین به هوای ساخت این شرکت را از طریق خاورمیانه راهی اوکراین کند.

گرگ ه یز، مدرعامل شرکت ریتیان گفت: پیش تر تعدادی موشک NASAMS از طریق خاورمیانه به اوکراین ارسال شده و ما آمریکا ، برخی کشورهای ناتو همچنین شماری از کشورهای خاورمیانه که در حال حاضر از این موشک ها بهره می برند، در تلاش هستیم تا این سامانه ها را به اوکراین هدایت کنیم.

به گفته وی، ارسال تسلیحات موجود در کشورهای خاورمیانه به اوکراین، سریع تر از تولید و ارسال آنها از مبدا به این کشور است.

وی افزود: اینکه ساخت این موشک ها ۲۴ ماه طول می کشد صرفا به این معنا نیست که رساندن آن به اوکراین هم ۲۴ ماه طول می کشد. هدف مان این است که این موشک ها ظرف سه تا ۶ ماه آتی به دست اوکراین برسد و آمریکا موجودی خالی شده کشورهای خاورمیانه را هم ظرف ۲ سال آینده، جایگزین خواهد کرد.

به گفته هیز، ساخت این سامانه ها به این دلیل اینقدر زمان بر است که شرکت ریتیان باید اجزای الکترونیکی و موتورهای موشک را خریداری کند. نشریه پولیتیکو مدعی شده که انتقال این تسلیحات به اوکراین از طریق کشورهای ثالث، نیازمند تایید آمریکا است.

اظهارات مدیرعامل ریتیان در حالی مطرح شده که پنتاگون چهارشنبه هفته گذشته با ارائه قراردادی ۱.۲ میلیارد دلاری، سفارش ساخت ۶ فروند موشک NASAMS را به این شرکت داد. بنا به گفته آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، این کشور دو فروند از این موشک ها را ماه گذشته دریافت کرده است.

منبع: اخبار خارجی مهرنیوز