چرا غرب مانع پیشرفت مذاکرات وین می شود؟

کارشناس مسائل بین‌الملل پیرامون آخرین وضعیت مذاکرات وین، گفت: در شرایط فعلی موضوعاتی وجود دارد که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها سعی در گنجاندن آن‌ها در متن توافق دارند. ...

میر قاسم مومنی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار جهان خبرگزاری آنا، در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین و آینده آن باتوجه به فشار های غرب علیه ایران، اظهار کرد: باتوجه به وضعیتی که مسئله برجام و گفتگو هایی که انجام شده پیدا کرده و سکوتی که ما در چند ماه گذشته شاهد بودیم، واقعیت این است که هنوز جمهوری اسلامی ایران خود را آماده مذاکره در موضوعات مرتبط با مسئله هسته ای معرفی می کند. 

وی گفت: در شرایط فعلی موضوعاتی وجود دارد که اروپایی ها و آمریکایی ها سعی در گنجاندن آن ها در متن توافق دارند.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: همین امر باعث شد که این مذاکرات در وقت و زمان مقرر به توافق نرسد و به همین جهت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که آماده ادامه مذاکرات است و آقای اولیانوف، نماینده روسیه در وین هم اعلام کرد که این وضعیت قابل مذاکره است و جمع بندی فعلی باید نهایی شود.

مومنی تصریح کرد: دو طرف می توانند در شرایط فعلی در سطح کارشناسی مذاکراتی را شروع کنند تا مشکلات، موانع و تبادلات لازم انجام شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اوضاع منطقه و وضعیتی که در کنگره آمریکا پیش آمده و سیاستمدارانی که در اروپا، انگلیس، آلمان و فرانسه مواضعی را اتخاذ کرده اند و دخالت دادن مسائل حقوق بشری در بحث هسته ای و مطرح کردن پیش شرط های جدید، بستگی به دو طرف دارد که بخواهند روی مسئله برجام چه میزان نرمش نشان دهند و توافق کنند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه بحث گفتگو ها را مطرح کرده و آماده مذاکرات بوده، اما شاهد بودیم که آمریکایی ها از گفتگو خارج شده اند و این مسئله ای بود که از طرف غربی ها نقض توافق را به همراه داشته است.

مومنی افزود: حالا ما می بینیم که در خصوص موضوعاتی یک سری شرط و شروطی از سوی آمریکا و اروپا مطرح می شود که این موضوع را مسئولان باید تصمیم بگیرند که تا چه حد می توانند این شروط را قبول کنند.

وی تاکید کرد: اما اساس این مذاکرات همانطور که رهبری مطرح کردند بر اساس مصالح و منافع ملی است.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: هر دو طرف مایلند که این پرونده امضا شود، هم طرف ایرانی و هم طرف غربی با توجه به امتیاز هایی که می توانند بگیرند از این توافق سود خواهند برد.

مومنی در پایان خاطر نشان کرد: شرایط و نحوه اجرا بستگی به نظرات دو طرف دارد که با توجه به اوضاع سیاسی فعلی از کجا شروع کنند و به چه صورت ادامه دهند و چه زمانی به نتیجه نهایی دست یابند.

انتهای پیام/

منبع: آنا