ایران آمادگی تداوم روند تبادل زندانیان با طرف آمریکایی را دارد

به گزارش خبرنگار گروه جهان خبرگزاری آنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص آخرین روابط میان ایران و آمریکا در قالب مذاکرات رفع تحریم ها،گفت: طبیعتا سابقه سویی که آمریکا در توافقات داشته، باعث تردید نسبت به هرگونه توافق با آمریکا شده است.

وی افزود: روند مذاکرات باید به نتایج عملی لازم منتهی شود و ایران بارها تاکید کرده که به دیپلماسی به عنوان بهترین راه رفع مشکلات اعتقاد دارد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: بنابراین هم در ارتباط با زندانیان و هم در ارتباط با سایر مسائل مرتبط با دولت آمریکا همانطور که گفته شده از طریق واسطه ها گفتگوی دو طرف ادامه دارد و ما، ماه مارس سال گذشته با آمریکا در خصوص تبادل زندانیان توافق کردیم و پذیرفتند که این موضوع بدون در نظر گرفتن مذاکرات هسته ای دنبال شود اما آنها اینطور رفتار نکردند.

کنعانی اعلام کرد: ایران به عنوان یک موضوع انسانی آمادگی دارد که کار انجام شود اما طرف آمریکایی گویا هنوز واقعیت را درک نکرده است. 

وی گفت: در موضوع روند مذاکرات لغو تحریم ها هم، باتوجه به عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش، ایران اصرار دارد که تضمین های لازم از طرف آمریکایی اخذ شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص عادی شدن روابط ایران و عربستان نیز، گفت: با بیانیه امضا شده در پکن ما شاهد بازگشت روند طبیعی روابط میان ایران و عربستان سعودی بودیم و نتیجه حاصل شده به واسطه تلاش دیپلماتیک تقریبا دو ساله بوده است. 

کنعانی گفت: دوره های مختلفی از گفتگوهای ایران و عربستان با نقش آفرینی چند کشور از جمله عمان و عراق برگزار شد. 

وی تصریح کرد: متعاقبا قبل از سفر رئیس جمهور چین به ریاض و پیش از سفر آقای رئیسی به پکن، ایده ها و پیشنهاداتی مطرح بوده است و ما در چارچوب ایده های طرف چینی که گفتند نمایندگانی از ایران و عربستان حضور و با یکدیگر گفتگو کنند، بر اساس ح سن نیت موافقت کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در دیدار آقای رئیسی با رئیس جمهور چین گفتگو در این خصوص شکل گرفت،اظهار کرد: البته گفتگوهایی هم میان وزرای امور خارجه ایران و چین صورت گرفت و در مجموع با توجه به اینکه اکثر مسائل میان ایران و عربستان موضوعات امنیتی بود، توافق شد در سطح بالاتری از آنچه در مسقط صورت گرفته بود برگزار شود و برای همین بود که در سطح دبیر شورای عالی امنیت ملی این گفتگوها برگزار شد.

کنعانی افزود: خوشبختانه با ح سن نیت دو طرف و البته نقش آفرینی مثبت چین، توافق حاصل شد و بلافاصله بعد از امضای بیانیه مشترک روابط سیاسی دو طرف از سر گرفته شد و حداکثر تا مدت دو ماه قرار شد که سفارتخانه ها و کنسولگری های دو طرف مجددا به کار مشغول شوند.

وی گفت: در همین چارچوب هم، وزارت خانه های خارجه دو طرف به دنبال دیدار وزرای امور خارجه ایران و عربستان هستند که در آینده ای نزدیک هم این اتفاق رخ خواهد داد.

تکمیل می شود...

انتهای پیام/

منبع: آنا